- Nazwa przedmiotu:
- Teoria algorytmów i obliczeń
- Koordynator przedmiotu:
- Dr hab. inż. Władysław Homenda, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-IN000-ISP-0042
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 7
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Teoria automatów i języków formalnych
Algorytmy i struktury danych
- Limit liczby studentów:
- Ćwiczenia – 30 os/grupa Laboratoria (ćwiczenia komputerowe) – 15-24 os/grupa
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z teorii algorytmów, złożoności, rozstrzygalności, charakteryzacji klas problemów. Po ukończeniu kursu studenci powinni posiadać wiedzę i umiejętności sformułowane w tabeli efektów kształcenia.
- Treści kształcenia:
- Program wykładu:
Rozstrzygalność problemów: Języki rekurencyjne, rekurencyjnie przeliczalne i nierekurencyjne, problemy rozstrzygalne, częściowo rozstrzygalne i nierozstrzygalne. Modele obliczeń: maszyny Turinga, maszyny RAM. Równoważność modeli obliczeń. Teoria funkcji rekursywnych: rekursja pierwotna, operacja minimum efektywnego, funkcje pierwotnie rekursywne, rekurencyjne i rekurencyjnie przeliczalne. Obliczalność i częściowa obliczalność w sensie Turinga. Hipoteza Churcha.
Złożoność algorytmów: Złożoność czasowa algorytmów. Klasy problemów: P, QL, NQL, NPI, NP, co-NP. Twierdzenie Cooka. Równoważność modeli obliczeń w sensie złożoności czasowej. Złożoność pamięciowa algorytmów. Klasy problemów DLOG, POLYLOG, P. Twierdzenie Sawitcha.
Przykłady problemów.
Program ćwiczeń:
Rozwiązywanie zadań dotyczących zagadnień prezentowanych na wykładzie.
Program laboratorium:
Rozwiązywanie problemów NP-zupełnych za pomocą algorytmów dokładnych i aproksymacyjnych.
- Metody oceny:
- Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie części teoretycznej i praktycznej w bieżącym semestrze. Zaliczenie części teoretycznej na podstawie końcowej pracy pisemnej. Zaliczenie części laboratoryjnej na podstawie rozwiązania przydzielonego problemu w czasie semestru. Wymagana jest obecność na zajęciach laboratoryjnych w celu kontroli realizacji zdania laboratoryjnego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. J.E. Hopcroft, J.D. Ullman, Wprowadzenie do teorii automatów, języków i obliczeń, WNT
2. W. Homenda, Elementy lingwistyki matematycznej i teorii automatów, WPW
3. C.H. Papadimitriou, Złożoność obliczeniowa, WNT, Warszawa
4. F. Hennie, Introduction to computability, Addison-Wesley
- Witryna www przedmiotu:
- e.mini.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna teoretyczne modele obliczeniowe: maszyny Turinga, gramatyki nieograniczone, maszyny RAM, funkcje rekurencyjne, jest świadomy uniwersalności modeli obliczeń i pojęcia obliczalności
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03
- Efekt W02
- Zna podstawowe pojęcia teorii obliczalności: rozstrzygalność, częściowa rozstrzygalność, komplementarność częściowej rozstrzygalności, nierozstrzygalność
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
- Efekt W03
- Zna podstawowe pojęcia teorii złożoności: problemy jako przeliczalne zbiory zadań, algorytmy i ich złożoność, sposoby określania rozmiarów zadań, kryteria wyznaczania złożoności, równoważność klas problemów, języków i funkcji naturalnych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W08, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi podać i uzasadnić charakterystykę przestrzeni problemów ze względu na ich rozstrzygalność, potrafi uzasadnić jakościową równoważność wybranych modeli obliczeń
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U08, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U01, T1A_U08, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U15
- Efekt U02
- Potrafi skonstruować algorytmy rozwiązania prostych problemów w różnych modelach obliczeń, potrafi uzasadnić jakościową równoważność modeli obliczeniowych, potrafi uzasadnić ilościową równoważność wybranych modeli obliczeń
Weryfikacja: aktywny udział w ćwiczeniach, sprawdzian pisemny,
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04, K_U09, K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt U03
- Potrafi podać i uzasadnić charakterystykę przestrzeni problemów rozstrzygalnych ze względu na złożoność algorytmów rozwiązania problemów: klasy P, NP, coNP, NPC, Pspace, NPspace, relacje między tymi klasami
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, przygotowanie rozwiązanie problemu z hierarchii złożoności (opis problemu, sformułowanie, dowód poprawności i analiza złożoności obliczeniowej algorytmów rozwiązania problemu, przygotowanie programu)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U09, K_U11, K_U14, K_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Jest w stanie w sposób prosty wyjaśnić podstawowe zagadnienia teorii obliczalności, praktyczne ograniczenia metod obliczeniowych i teoretyczne granice obliczalności
Weryfikacja: udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K04, K_K05, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07