- Nazwa przedmiotu:
- Lean startup 2
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Agnieszka Skala
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie ekosystemem przedsiębiorczości
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 h: udział w zajęciach wykładowych i projektowych, przygotowanie do egzaminu, lektura obowiązkowa i uzupełniająca oraz intensywna praca projektowa poza zajęciami.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS: 15 h (wykład) + 15h (projekt)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS: 30 h (przygotowanie do projektu)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza w zakresie metodyki zarządzania projektem Lean Startup: modelowanie biznesowe, odkrywanie klienta (customer deve-lopment) oraz prototypowanie. Umiejętność pracy z kanwą modelu biznesowego oraz z kanwą propozycji wartości wg Osterwaldera. Umiejętność przeprowadzania wywiadów.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- umiał zarządzać przedsięwzięciem typu startup posługując się metodyką Lean Startup w praktyce,
- swobodnie posługiwał się fachową terminologią w zakresie zarządzania metodą Lean Startup,
- potrafił zaplanować oraz przeprowadzić zespołowy proces modelowa-nia biznesowego w zgodzie z zasadami Lean Startup.
- zdobył doświadczenie w zarządzaniu startupem, poprzez udział w projekcie grupowym
- Treści kształcenia:
- Wykład: Wiedza w zakresie metodyki zarządzania Lean Startup oraz narzędzi i technik tego zarządzania:
1. Lean Startup jako metodyka zarządzania startupem i jej składowe: zwinny rozwój produktu (agile development), odkrywa-nie klienta (customer development) i modelowanie biznesowe;
2. Rodzaje dopasowań rynkowych oraz triada: klient-problem-rozwiązanie (CPS);
3. Modelowanie biznesowe na bazie kanwy modelu biznesowego oraz kanwy propozycji wartości wg Osterwaldera;
4. Odkrywanie klienta – projektowanie wywiadów z interesariu-szami projektu;
5. Prototypowanie;
6. Formułowanie oraz weryfikowanie hipotez biznesowych w procesie modelowania biznesowego;
7. Zasady prawidłowego „pitchu” projektu.
Projekt: Realizacja projektu startupu – co najmniej zakończenie etapu Customer Discovery - na projekcie własnym lub dla funkcjonującego startupu (we współpracy):
1. Sformułowanie hipotez biznesowych: CPS i archetypu klienta,
2. Kanwa propozycji wartości i kanwa modelu biznesowego,
3. Zaprojektowanie wywiadów i przeprowadzenie ich,
4. Weryfikacja hipotez biznesowych,
5. Prezentacja końcowa projektu.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: 1) obecność na zajęciach potwierdzana wyrywkowo robioną listą obecności, wymagana jest ponad 50% obecność na zajęciach. Egzamin pisemny, wymagana jest ocena >=3,0.
2. Ocena sumatywna : wykłady uznaje się za zaliczone, jeśli ocena z egzaminu pisemnego jest >=3,0.
B. Projekt:
1. Ocena formatywna:
- udział i przede wszystkim aktywność na zajęciach: 30% oceny projektowej;
- systematyczność i terminowość dostarczania kolejnych etapów pracy projektowej: 20% oceny projektowej;
- wartość merytoryczna kolejnych etapów prac projektowych: 30% oceny projektowej;
- ocena prezentacji końcowej projektu: 20% oceny projektowej.
2. Ocena sumatywna:
C. Końcowa ocena z przedmiotu: pod warunkiem, że ocena z egzaminu pisemnego jest >=3,0, ocena końcowa zawiera 20% oceny z egzaminu i 80% oceny z projektu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
• Blank, S., Dorf, B. Podręcznik Startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku. Helion, 2013
• Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G., Smith, A. Value proposition design: How to create products and services customers want. John Wiley & Sons.
• Aulet, B. Przedsiębiorczość zdyscyplinowana, Helion
Uzupełniająca:
• Osterwalder, A. Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Helion, 2012
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się