- Nazwa przedmiotu:
- Finansowanie projektów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Stanisław Dyrda
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie ekosystemem przedsiębiorczości
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godzin, w tym;
1. Wykład: 10 godz.
2. Projekt: 15 godz.
3. Studia literaturowe: 6 godz.
4. Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 3 godz.
5. Przygotowanie do sprawdzianu w ramach części projektowej: 2 godz.
6. Przygotowanie projektu realizowanego w grupach 2-3 osobowych: 12 godz.
7. Przygotowanie prezentacji wyników projektu: 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS: Wykład: 10 godz. + Projekt: 15 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS: Projekt: 15 godz. + Studia literaturowe: 6 godz. + Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 3 godz. + Przygotowanie do sprawdzianu w ramach części projektowej: 2 godz. + Przygotowanie projektu realizowanego w grupach 2-3 osobowych: 12 godz. + Przygotowanie prezentacji wyników projektu: 2 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z systemem finansowego oraz pozafinansowego wsparcia innowacyjnych przedsięwzięć technologicznych. Przygotowanie studentów do wykonywania analiz możliwości finansowania innowacyjnych przedsięwzięć technologicznych i optymalnego wyboru źródeł finansowania. Przygotowanie studentów do samodzielnego opracowania elementów finansowych biznesplanu przedsięwzięcia. Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej. Rozwinięcie umiejętności przygotowywania prezentacji proponowanych rozwiązań i wygłaszania takich prezentacji.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Pojęcie Projektu. Podstawy zarządzania projektem. Zarządzanie pakietem projektów. Cykl życia projektu. Plan projektu. Plan finansowania projektu.
2. Szacowanie projektu. Planowanie budżetu bazowego. Określanie kosztów planowanych i rzeczywistych. Aktualizacja planu finansowego i sprawozdawczość.
3. Specyfika projektów innowacyjnych, badawczo-rozwojowych, wdrożeniowych.
4. Źródła finansowania projektu: dotacje, wsparcie projektów celowych, wsparcie dla MSP, kredyt technologiczny,wspieranie powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym, wsparcie na uzyskanie/realizację ochrony własności przemysłowej, wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, bezpośrednie wsparcie inwestycji w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach, wsparcie komercjalizacji badań naukowych, bon na innowacje, dofinansowanie projektów celowych w dziedzinie zastosowań praktycznych dla MSP, programy ramowe w zakresie badań i rozwoju technologicznego, inwestycje kapitałowe, aniołowie biznesu, New Connect – alternatywny system obrotu, finansowanie długiem, kredyt inwestycyjny – banki komercyjne, kredyt inwestycyjny – banki spółdzielcze, fundusze poręczeń kredytowych, fundusze pożyczkowe.
5. Dobre praktyki w zakresie przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu innowacyjnego.
Projekt:
Projekt wykonywany przez zespoły 2-3 osobowe będzie polegał na opracowaniu elementów planu finansowania projektu innowacyjnego dla wybranego (w porozumieniu z prowadzącym zajęcia ) podmiotu gospodarczego ze wskazaniem optymalnych źródeł finansowania. Wyniki działania zespołu zostaną przedstawione na forum ogólnym grupy studenckiej w formie prezentacji multimedialnej (np. w MS PP). Przygotowany zostanie również raport pisemny z wykonania zadania projektowego w formie drukowanej oraz elektronicznej
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna:
Na wykładach systematycznie sprawdzany jest postęp w rozumieniu przez studentów treści prezentowanych przez wykładowcę poprzez zadawanie pytań kontrolnych przez prowadzącego, zachęcanie studentów do zadawania pytań, stymulowanie wymiany poglądów i dyskusji.
Poprawność interpretacji przez studentów treści będących przedmiotem wykładu jest systematycznie omawiana i weryfikowana przez prowadzącego
2. Ocena sumatywna :
Przeprowadzone zostanie jedno kolokwium zaliczeniowe złożone z dwóch komponentów: testu wielokrotnego wyboru oraz pytań problemowych. Ocena z kolokwium w zakresie 2-5.
B. Projekt:
1. Ocena formatywna:
Na zajęciach sprawdzany jest postęp w wykonaniu zadań i ćwiczeń projektowych; poszczególne elementy projektu są systematycznie omawiane i weryfikowane przez prowadzącego; istnieje możliwość poprawy projektu.
2. Ocena sumatywna :
Oceniany jest poziom merytoryczny poszczególnych wykonywanych zadań i ćwiczeń projektowych, terminowość wykonania prac, redakcja raportu końcowego oraz wynik prezentacji zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5. Ocena końcowa z przedmiotu: do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
C. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa będzie średnią dwóch ocen: oceny z zaliczenia części teoretycznej (wykładu) w zakresie 2-5 oraz oceny z projektu w zakresie 2-5 z zaokrągleniem co 0,25 tj. 5 za >=4,75, 4,5 za>=4,25, 4 za >=3,75, 3,5 za >=3,25, 3 za >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Feld B., 2014, “Społeczności startupowe”, Fijorr Publishing.
2. Isenberg D., 2011, “The entrepreneurship ecosystem strategy as a new paradigm for economic policy: Principles for cultivating en-trepreneurship.” Institute of International European Affairs, Dub-lin, Ireland.
3. Senor, D., and Singer, S. (2013). Naród startupów. Historia cudu gospodarczego Izraela, Studio Emka, Warszawa.
Uzupełniająca:
4. Mellor R. B., 2011, Przedsiębiorczość”, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa Warszawa.
5. Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się