- Nazwa przedmiotu:
- Oblicza zróżnicowań i nierówności społecznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Kinga Pawłowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A12_OZiNS
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
konsultacje - 5 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia, chociaż mile widziane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej oraz socjologii problemów społecznych.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Cel: Celem programu jest zapoznanie słuchaczy z problematyką klasycznych oraz najnowszych ujęć zróżnicowań i nierówności społecznych ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji we współczesnej Polsce. Ćwiczenia są okazją do zaprezentowania podstawowej wiedzy na temat przedstawionego zagadnienia oraz do dyskusji na jego temat.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie do problematyki zróżnicowań i nierówności społecznych – stare i nowe zróżnicowania i podziały społeczne.
2. Koncepcje struktury społecznej w antropologii społecznej oraz socjologii. Stratyfikacja społeczna – perspektywa klasyczna.
3. Wiek jako elementarna forma zróżnicowania społecznego – wyzwania dla społeczeństwa i problemy poszczególnych kategorii osób, w tym, m.in. osób młodych oraz osób starszych.
4. Płeć jako istotny wymiar zróżnicowań społecznych – płeć biologiczna a płeć kulturowa, teorie zróżnicowań i nierówności płci, perspektywa funkcjonalna i perspektywa feministyczna.
5. Współczesna rodzina – macierzyństwo, ojcostwo, „wolne związki”, „single” i inne współczesne formy życia ludzi.
6. „Cielesne” formy społecznych zróżnicowań i nierówności – m.in. „klasa społeczna” wpisana w ciało.
7. Życie na wsi i w mieście jako jeden z ważnych wymiarów zróżnicowań społecznych.
8. Problemy społeczne – kluczowe definicje, najważniejsze problemy i podejścia teoretyczne /m.in. problemy z piciem alkoholu, bezdomność/.
9. Zróżnicowania narodowe i etniczne. Migracje. Problem uchodźców.
10. Marginalizacja i wykluczenie społeczne – próba zdefiniowania pojęć.
11. Ubóstwo, sposoby badania ubóstwa. Bieda a wykluczenie społeczne. Bieda w Polsce.
12. „Prekariat”, underemployment – nowe zjawiska zróżnicowań i nierówności na rynku pracy.
13. Zróżnicowania i nierówności społeczne we współczesnej kulturze „indywidualizmu”/”nowego kapitalizmu”.
14. Przemiany struktury społecznej w Polsce po 1989 roku.
15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu.
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:
• aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, dyskusjach),
• uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia w postaci prezentacji przygotowywanej w domu i prezentowanej na zajęciach.
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Dotrzeć do tekstów źródłowych i przedstawić zawarte w nich podstawowe informacje.
3.5 Dotrzeć do tekstów źródłowych i w interesujący sposób przedstawić zawarte w nich podstawowe informacje.
4.0 Dotrzeć do tekstów źródłowych i w interesujący sposób przedstawić zawarte w nich szczegółowe informacje.
4.5 Dotrzeć do tekstów źródłowych i w interesujący sposób przedstawić zawarte w nich szczegółowe informacje. Ponadto student przygotowuje dodatkowe materiały do ćwiczeń, w tym m.in. zagadnienia do dyskusji podczas zajęć, krzyżówki.
5.0 Dotrzeć do tekstów źródłowych i w interesujący sposób przedstawić zawarte w nich szczegółowe informacje. Dotrzeć samodzielnie do innych dotyczących danego zagadnienia ciekawych publikacji czy raportów. Ponadto student przygotowuje dodatkowe materiały do ćwiczeń, w tym m.in. zagadnienia do dyskusji podczas zajęć, krzyżówki.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
A. Giddens (2007), Socjologia Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
K. Frieske (red.), Marginalność i procesy marginalizacji, Warszawa 1999.
P. Broda-Wysocki (2012), Wykluczenie i inkluzja społeczna: paradygmaty i próby definicji, Warszawa: IPiSS.
M. Bednarski, K.W. Frieske (2012), Zatrudnienie na czas określony: społeczne i ekonomiczne konsekwencje zjawiska, Warszawa: IPiSS.
oraz wiele innych publikacji.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna podstawową terminologię w zakresie problematyki struktury społecznej oraz problemów społecznych, rozumie ich źródła i zastosowania w praktyce.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W11
- Efekt W_02
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zróżnicowań oraz nierówności społecznych oraz ich źródeł.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W11
- Efekt W_03
- Zna wybrane, podstawowe, teorie i koncepcje zróżnicowań i nierówności społecznych i potrafi je zastosować w praktyce.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02 , K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11
- Efekt W_04
- Ma wiedzę na temat podstawowych procesów zachodzących w społeczeństwie i potrafi je analizować
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Wie na czym polegają podstawowe mechanizmy życia społecznego w zakresie zróżnicowań i nierówności społecznych i potrafi tę widzę praktycznie wykorzystać.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_02
- Potrafi zdiagnozować najważniejsze pojawiające się w życiu społecznym problemy.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_03
- Potrafi zaproponować rozwiązania doraźnych problemów pojawiających się w zakresie zagadnień związanych z omawianą problematyką.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_04
- Potrafi krytycznie analizować oferowane w dyskursie publicznym koncepcje zróżnicowań i nierówności społecznych.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
- Efekt U_05
- Potrafi wyszukiwać literaturę oraz dane potrzebnego analizy wybranego zagadnienia związanego ze zróżnicowaniami i nierównościami społecznymi oraz zaprezentować te informacje w formie prezentacji.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu zróżnicowań i nierówności społecznych.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_02
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_03
- Potrafi świadome podejmować ważne decyzje oraz analizować i krytycznie oceniać ich rozmaite konsekwencje.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07