- Nazwa przedmiotu:
- Ruch drogowy i miejski II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Józef Suda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP722
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godz., w tym praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 19 godz.,przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych 18 godz., konsultacje 4 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 pkt ECTS (13 godz., w tym praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., konsultacje 4 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia9h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy inżynierii ruchu, Drogowe układy komunikacyjne I, Probabilistyka I, Ruch drogowy i miejski I
- Limit liczby studentów:
- 25 osób
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy o metodach i narzędziach umożliwiających analizę przepustowości układu transportowego: modelach teoretycznych i praktycznych metodach i narzędziach wyznaczania przepustowości dróg.
- Treści kształcenia:
- Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Repetytorium wiedzy w zakresie przepustowości dróg i ulic: podstawowe pojęcia, czynniki drogowe i ruchowe kształtujące przepustowość. Normy i wytyczne stosowane przy wyznaczaniu przepustowości. Praktyczne metody i rachunkowe zadania dla wyznaczania przepustowości i określania warunków ruchu dla: dróg dwupasowych dwukierunkowych, wielopasowych, odcinków przeplatania, dróg łącznikowych. Przepustowość skrzyżowań niesterowanych, skrzyżowań typu rondo, skrzyżowań sterowanych sygnalizacją, wpływ ruchu szynowego. Przepustowość ciągów pieszych i ścieżek rowerowych.
- Metody oceny:
- 3 kolokwia ze znajomości metod wyznaczania przepustowości rozwiązywanie zadań.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka", WKiŁ 2008.
2. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną – GDDKiA, Warszawa, 2004
3. Instrukcja obliczania przepustowości dróg zamiejskich – GDDP, Warszawa, 1992.
4. Instrukcja obliczania przepustowości dróg I i II klasy technicznej – GDDP, Warszawa, 1995.
5. Tracz M.,Chodur J.: „Metoda obliczania przepustowości rond” GDDKiA Warszawa 2008.
6. Highway Capacity Manual 2010, Transportation Research Board. Washington, D.C. 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma wiedzę niezbędną do rozumienia wpływu czynników drogowych, ruchowych, urbanistycznych i społecznych wpływających na przepustowość poszczególnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: kolokwium część pisemna, rozwiązywanie zadań przy tablicy
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W02
- Zna zależności matematyczne opisujące zasady wyznaczania przepustowości różnymi metodami i umie je stosować.
Weryfikacja: kolokwium część pisemna, rozwiązywanie zadań przy tablicy
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi pozyskiwać i integrować wiadomości z różnych dziedzin wiedzy w celu analizy przepustowości różnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: kolokwium część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U02
- Posiada bieglość metodyczną i rachunkowa w wyznaczaniu przepustowości różnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań przy tablicy, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, InzA_U05
- Efekt U03
- Potrafi stosować metody rachunku przepustowości dla wyznaczania warunków ruchu i parametrów geometryczno – ruchowych dróg i skrzyzowań.
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań przy tablicy, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, InzA_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04