- Nazwa przedmiotu:
- Technologia transportu samochodowego I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Sławomir Tkaczyk, adiunkt., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP622
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godzin, w tym: praca na wykładach 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 22 godz., przygotowanie się do egzaminu 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład18h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu funkcji i właściwości systemów transportowych. Znajomość ich struktury uwzględniając infrastrukturę, suprastrukturę oraz rozwój poszczególnych gałęzi transportu. Znajomość specyfiki i złożoności procesów transportowych i procesów przewozowych.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie podstaw wiedzy o funkcjonowaniu transportu samochodowego w działalności społeczno-gospodarczej
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Rola i znaczenie transportu samochodowego w gospodarce narodowej. Podstawowe pojęcia: potrzeba, cel działalności, praca, przemieszczanie, usługa, transport i komunikacja. Zależność wytwarzania dóbr od produkcji transportowej. Kryteria podziału transportu wyodrębnionego i niewyodrębnionego. Podstawowe elementy transportu: zasoby sil wytwórczych i czasu oraz organizacja. Zasobochłonność i jej rodzaje. Cechy i właściwości środków pracy w transpor¬cie. Klasyfikacja przewozowych i ładunkowych środków transportowych. Proces transporto¬wy w ujęciu czynnościowym, czasu, przestrzeni i organizacji. Uwarunkowania zaspokajania potrzeb transportowych. Podatność w transporcie. Istota pojęcia. Współzależność procesu działania i podatności. Klasyfikacja podatności wg rodzajów działalności oraz prawa podat¬ności i jej mierniki. Podatność a nowoczesna technologie w logistyce. Ujęcie podatności w różnych naukach. Klasyfikacje ładunków. Jednostki ładunkowe warunkiem mechanizacji transportu. Technologia produkcji i jej podstawowe elementy. Technologie samochodowych procesów przewozowych wg rodzajów przewozów. Nowoczesne systemy obsługi transporto¬wej w logistyce. Zasady doboru środków pracy w przewozach samochodowych. Mierniki pracy w transporcie samochodowym i sposoby ich ustalania. Jakość w przewozach. Analiza i ocena gospodarowania jednostek działalności transportowej.
- Metody oceny:
- egzamin pisemny i ew. ustny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Podręczniki:
1. Bogdanowicz S.: Podatność. Teoria i zastosowanie w transporcie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012;
2. Lissowska E. (red.): Technologia procesów przewozowych w transporcie samochodowym. Warszawa 1975, WKiŁ.
3. Madeyski M., Lissowska E.: Badania analityczne transportu samochodowego. Warszawa 1975, WKiŁ.
4. Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu. Poznań 2002, WSL.
Literatura uzupełniająca:
5. Mindur L.: Technologie w transporcie samochodowym. Warszawa 1990, WKiŁ.
6. Mindur L. (red): Technologie transportowe XXI wieku. Warszawa-Radom 2008, ITE.
7. Prochowski L., Żuchowski A.: Technika transportu ładunków. Warszawa 2009, WKiŁ.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma wiedzę teoretyczną o procesach gospodarczych, w tym produkcyjnych;
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W10
- Efekt W02
- Zna cechy i właściwości przedmiotu pracy oraz jego podatność i umiejętność kształtowania jego postaci transportowej;
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W03
- Potrafi kształtować suprastrukturę i infrastrukturę, w tym sieci transportowe;
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
- Efekt W04
- Jest w stanie zbadać współzależności w procesie transportowym; ma podstawy dokonywania analizy i oceny procesów technologicznych produkcji transportowej i ich zmian;
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym (w przypadku wątpliwości egzamin ustny)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W05
- Umie kształtować nowoczesną postać transportową ładunków uwzględniając ich projektowanie, tworzenie i wykorzystanie;
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym (w przypadku wątpliwości egzamin ustny)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W06, InzA_W01
- Efekt W06
- Rozumie i potrafi ocenić wpływ zasobochłonności na ochronę środowiska naturalnego; posiadana wiedza umożliwia rozwiązywanie co najmniej prostych zadań inżynierskich z dziedziny studiowanego kierunku studiów.
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym (w przypadku wątpliwości egzamin ustny)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych właściwie dobranych źródeł, w tym obcojęzycznych, o procesach i środkach transportowych oraz formułować wnioski;
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym (w przypadku wątpliwości egzamin ustny)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U02
- Jest w stanie udokumentować prawidłowość rozpatrywanego problemu z zakresu studiowanego kierunku studiów;
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym (w przypadku wątpliwości egzamin ustny)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02