- Nazwa przedmiotu:
- Bezpieczeństwo pojazdów i ruchu drogowego
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Marek Guzek, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIS719
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 31 godz., przygotowanie się do kolokwiów 29 godz., konsultacje 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (20 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład18h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Teoria ruchu pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe I
- Limit liczby studentów:
- wykład bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z przyczynami i skutkami wypadków w ruchu drogowym oraz problematyką bezpieczeństwa czynnego, biernego, powypadkowego i ekologicznego samochodów. Omówiona zostanie budowa i zasady działania systemów zwiększających bezpieczeństwo pojazdów w ruchu drogowym.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Podstawowe pojęcia, określenia i definicje. Bezpieczeństwo czynne, bierne, powypadkowe pojazdu samochodowego. Przyczyny i skutki wypadków drogowych. Dane statystyczne, skutki społeczno-ekonomiczne. Bezpieczeństwo czynne samochodu. Czynniki determinujące poziom bezpieczeństwa czynnego. Metody badań: doświadczalne, symulacyjne. Wykorzystanie symulatorów jazdy samochodem. Analiza przykładowych sytuacji przedwypadkowych. Bezpieczeństwo bierne samochodu. Czynniki determinujące poziom bezpieczeństwa biernego. Ochrona kierowcy i pasażerów. Metody badań: doświadczalne, symulacyjne. Przykłady zastosowań. Bezpieczeństwo powypadkowe. Zakres niezbędnych czynności ograniczających skutki wypadku. Praktyczne metody badań sytuacji wypadkowych. Krótka charakterystyka celów, metod i zakresu pracy osób zajmujących się analizą i rekonstrukcją wypadków drogowych.
- Metody oceny:
- Zaliczenie w formie pisemnej i (uzupełniająco) ustnej - 2 kolokwia.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Wicher J. Pojazdy samochodowe. Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego. Wydanie 3 rozszerzone, WKŁ, 2012.
2) Rokosch U. Poduszki gazowe i napinacze pasów. WKŁ, 2003
3) Wypadki drogowe w Polsce w (...)r., Komenda Główna Policji, coroczne raporty (patrz również http://www.kgp.gov.pl/ ).
4) Zieliński A. Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych. Wydanie 3, uaktualnione, WKŁ, 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna podstawowe pojęcia i definicje dotycząca bezpieczeństwa pojazdów
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
- Efekt W02
- Ma podstawową wiedzę na temat stanu bezpieczeńtwa ruchu drogowego w Polsce i na świecie
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
- Efekt W03
- Zna czynniki kształtujące bezpieczeństwo czynne samochodu; zna budowę i zasady działania głównych środków podwyższających bezpieczeńtwo czynne samochodu
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W04
- Zna czynniki kształtujące bezpieczeństwo bierne samochodu; zna budowę i zasady działania głównych środków kształtujących bezpieczeńtwo bierne samochodu
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W05
- Zna czynniki kształtujące bezpieczeństwo powypadkowe samochodu
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W06
- Posiada podstawową wiedzę na temat doświadczalnych i teoretycznych metod badań i oceny bezpieczeństwa pojazdów samochodowych oraz analizy sytuacji wypadkowych
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada umiejętność pozyskiwania i interpretacji informacji z literatury z dziedziny bezpieczeństwa pojazdów
Weryfikacja: kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01