Nazwa przedmiotu:
Ruch drogowy i miejski II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Józef Suda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP628
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 godz., w tym praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 16 godz.,przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych 15 godz., konsultacje 4 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (19 godz., w tym praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., konsultacje 4 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy inżynierii ruchu, Drogowe układy komunikacyjne I, Probabilistyka I, Ruch drogowy i miejski I
Limit liczby studentów:
30 osób
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy o metodach i narzędziach umożliwiających analizę przepustowości układu transportowego: modelach teoretycznych i praktycznych metodach i narzędziach wyznaczania przepustowości dróg.
Treści kształcenia:
Repetytorium wiedzy w zakresie przepustowości dróg i ulic: podstawowe pojęcia, czynniki drogowe i ruchowe kształtujące przepustowość. Normy i wytyczne stosowane przy wyznaczaniu przepustowości. Praktyczne metody i rachunkowe zadania dla wyznaczania przepustowości i określania warunków ruchu dla: dróg dwupasowych dwukierunkowych, wielopasowych, odcinków przeplatania, dróg łącznikowych. Przepustowość skrzyżowań niesterowanych, skrzyżowań typu rondo, skrzyżowań sterowanych sygnalizacją, wpływ ruchu szynowego. Przepustowość ciągów pieszych i ścieżek rowerowych.
Metody oceny:
3 kolokwia ze znajomości metod wyznaczania przepustowości rozwiązywanie zadań.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka", WKiŁ 2008. 2. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną – GDDKiA, Warszawa, 2004 3. Instrukcja obliczania przepustowości dróg zamiejskich – GDDP, Warszawa, 1992. 4. Instrukcja obliczania przepustowości dróg I i II klasy technicznej – GDDP, Warszawa, 1995. 5. Tracz M.,Chodur J.: „Metoda obliczania przepustowości rond” GDDKiA Warszawa 2008. 6. Highway Capacity Manual 2010, Transportation Research Board. Washington, D.C. 2011.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
ma wiedzę niezbędną do rozumienia wpływu czynników drogowych, ruchowych, urbanistycznych i społecznych wpływających na przepustowość poszczególnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: kolokwium część pisemna, rozwiązywanie zadań przy tablicy
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W02
zna zależności matematyczne opisujące zasady wyznaczania przepustowości różnymi metodami i umie je stosować.
Weryfikacja: kolokwium część pisemna, rozwiązywanie zadań przy tablicy
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi pozyskiwać i integrować wiadomości z różnych dziedzin wiedzy w celu analizy przepustowości różnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: kolokwium część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02
posiada bieglość metodyczną i rachunkowa w wyznaczaniu przepustowości różnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań przy tablicy, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, InzA_U05
Efekt U03
potrafi stosować metody rachunku przepustowości dla wyznaczania warunków ruchu i parametrów geometryczno – ruchowych dróg i skrzyzowań.
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań przy tablicy, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, InzA_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04