Nazwa przedmiotu:
Technologia pasażerskich przewozów kolejowych I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Piotr Gołębiowski, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIS532
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., zapoznanie się z literaturą 15 godz., przygotowanie się do egzaminu 10 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 pkt ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z zakresu: infrastruktury transportu kolejowego, budowy i eksploatacji pojazdów kolejowych, modelowania systemów transportowych, inżynierii ruchu kolejowego i ekonomiki transportu.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy w zakresie technologii pasażerskich przewozów kolejowych, a w szczególności dotyczącej: funkcjonowania rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce, współpracy przewoźników kolejowych z zarządcami infrastruktury, modelowania ruchu kolejowego, pojazdów wykorzystywanych w kolejowych przewozach osób, konstrukcji rozkładu jazdy pociągów pasażerskich, organizacji pracy drużyn pociągowych - konduktorskich i trakcyjnych oraz składów pociągów i pojazdów trakcyjnych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Struktura organizacyjna PP PKP. Podstawowa charakterystyka techniczna i eksploatacyjna punktów obsługujących przewozy pasażerów. Charakterystyka kolejowych przewozów pasażerów. Wielkość i struktura przewozów. Rynek usług transportowych. Podstawowa charakterystyka techniczna i eksploatacyjna wagonów. Organizacja przewozów międzynarodowych, międzyaglomeracyjnych, międzyregionalnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Zadanie transportowe. Zasady kształtowania parametrów procesu przewozowego (czas, regularność, punktualność, częstotliwość, wygoda itp.). Masa i długość składu pociągu pasażerskiego. Zasady organizacji obsługi trakcyjnej pasażerskich przewozów kolejowych. Transport kolejowy a środowisko naturalne. Charakterystyki spółek PKP obsługujących przewozy pasażerów: Intercity, Przewozy Regionalne, Koleje Dojazdowe, SKM (Metro) itp. Konstruowanie wykresów ruchu pociągów pasażerskich. Jakość usług przewozu pasażerów koleją.
Metody oceny:
Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Bałuch H. i in.: Leksykon terminów kolejowych. Warszawa, 2011. 2. Dobrzyński, J.: Ruch kolejowy wybrane zagadnienia. Warszawa, 1982. 3. Dyrektywa 2001/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 19 marca 2001 roku w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych. 4. Godwod, J.; Kowalski, E.; Nowosielski, L.: Zarys kolejnictwa. Warszawa, 1986. 5. Gruszczyński, J.: Eksploatacja pojazdów trakcyjnych. Warszawa, 1975. 6. http://mapa.bazakolejowa.pl/ 7. https://bip.umww.pl/artykuly/2824374/pliki/20180817132218_zaczniknr7dosiwzdokumentacjasystemuutrzymania.pdf 8. https://www.utk.gov.pl/pl/bezpieczenstwo-systemy/zarzadzanie-bezpieczen/system-zarzadzania-bezp/11014,System-zarzadzania-bezpieczenstwem.html 9. Keller D.: Dzieje Kolei w Polsce. Rybnik, 2012. 10. Królak, M.; Senko, J.; Gromadzki, M.: Rozkład jazdy jako element oferty przewozowej. XXXI Krajowy Zjazd Komunikacji Miejskiej Gdańsk, 2006, s. 129 – 150. 11. Krych A., Kaczkowski M.: Słownictwo kompleksowych badań i modelowania potoków ruchu. Materiały konferencyjne II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo – Technicznej: Modelowanie podróży i prognozowanie ruchu Kraków, 18-19 listopada 2010. 12. Madej J.: Teoria ruchu pojazdów szynowych. Warszawa, 2012. 13. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: Słownik pojęć strategii rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku). 14. Nowosielski L.: Organizacja przewozów kolejowych. Warszawa 1999. 15. Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych. Dz.U. 2016 poz. 226. 16. PKP Intercity spółka z o.o.: Br – 21 (H – 21) Instrukcja dla zespołu drużyn konduktorskich w zakresie obsługi pociągów pasażerskich uruchamianych przez ,,PKP Intercity” spółka z o.o. Warszawa, 2006 r. 17. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1 (R-1). Warszawa, 2017. 18. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: Instrukcja o rozkładzie jazdy pociągów Ir-11. Warszawa, 2015. 19. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: Regulamin sieci 2018/2019. Warszawa, 2018. 20. PKP Przewozy Regionalne spółka z o.o.: Pr-1 (H-21) Instrukcja o technice i organizacji pracy drużyn konduktorskich w pociągach pasażerskich. Poznań, 2008. 21. Regulaminy sieci poszczególnych zarządców infrastruktury. 22. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 25 kwietnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych. Dz.U. 2017 poz. 925 23. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej. Dz.U. 2017 poz. 755 24. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych. Dz.U. 2015 poz. 25 25. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych. Dz.U. 2005 nr 212 poz. 1771 26. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lutego 2005 r. w sprawie świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych. Dz.U. 2005 nr 37 poz. 330 27. Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie dokumentów, które powinny znajdować się w pojeździe kolejowym. Dz.U. 2007 nr 9 poz. 63 28. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 stycznia 2013 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych. Dz.U. 2013 poz. 211 29. Smolarz, W.: Rola i znaczenie rozkładu jazdy oraz racjonalne zasady jego konstrukcji. Problemy kolejnictwa,1984, z. 99/100, s. 42 – 55. 30. Stiasny M., Stankiewicz R.: Atlas linii kolejowych Polski 2014. Rybnik, 2014. 31. Urząd Transportu Kolejowego: „ZALECANE DOBRE PRAKTYKI” – INSTRUKCJA dla maszynisty pojazdu trakcyjnego. Warszawa, 2012 r. 32. Urząd Transportu Kolejowego: Licencja i świadectwo maszynisty a prawo kierowania. Dostęp: 08.12.2018 r. Dostępny on-line: https://www.utk.gov.pl/pl/uslugi/maszynisci/aktualnosci-dla-maszyni/13393,Licencja-i-swiadectwo-maszynisty-a-prawo-kierowania.html 33. Urząd Transportu Kolejowego: Mały Słownik Żargonu Kolejowego. Warszawa, 2017 r. 34. Urząd Transportu Kolejowego: Sprawozdanie z funkcjonowania rynku kolejowego w 2017 r. Warszawa, 2018. 35. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe. Dz.U. 1984 nr 53 poz. 272. 36. Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Dz.U. 2011 nr 5 poz. 13. 37. Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Dz.U. 2003 nr 86 poz. 789. 38. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Dz.U. 2001 nr 125 poz. 1371. 39. Warszawskie Badanie Ruchu 2015 wraz z opracowaniem modelu ruchu. Raport z etapu III. Opracowanie wyników badań. Sopot/Kraków/Warszawa, czerwiec 2016. 40. Warszawskie Badanie Ruchu 2036 wraz z opracowaniem modelu ruchu. Raport z etapu IV. Model ruchu. Sopot/Kraków/Warszawa, czerwiec 2016. 41. Wyrzykowski, W.: Ruch kolejowy. T.1. Ruch pociągów. Warszawa, 1966. 42. Zalewski P., Siedlecki P., Drewnowski A.: Technologia transportu kolejowego. Warszawa 2015. 43. Żurkowski A., Pawlik M.: Ruch i przewozy kolejowe. Sterowanie ruchem. Warszawa 2010.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę o rynku usług transportowych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W05, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W02
zna zasady kształtowania parametrów jakości kolejowego procesu przewozowego pasażerów, posiada wiedzę w zakresie organizacji i technologii pasażerskich przewozów kolejowych oraz zna zasady organizacji obsługi trakcyjnej pasażerskich przewozów kolejowych
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W03
posiada wiedzę o polityce transportowej oraz wpływie transportu kolejowego na środowisko naturalne
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi zidentyfikować popyt na pasażerskie przewozy kolejowe w poszczególnych segmentach rynku usług transportowych
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, InzA_U03
Efekt U02
potrafi określić parametry jakości kolejowego procesu przewozowego pasażerów
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U17, Tr1A_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, InzA_U05, T1A_U14, InzA_U06
Efekt U03
potrafi zaprojektować organizację pasażerskich przewozów kolejowych z uwzględnieniem obsługi trakcyjnej tych przewozów
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U21, Tr1A_U23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15, InzA_U07, T1A_U16, InzA_U08