- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy budowy maszyn  V 
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Krzysztof Zboiński, prof. zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIS405
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu w zakresie zajęć projektowych 8 godz., przygotowanie się do zaliczenia zajęć projektowych 4 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (18 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 15 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu w zakresie zajęć projektowych 8 godz., przygotowanie się do zaliczenia zajęć projektowych 4 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 3 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Podstawy budowy maszyn I i II. 
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zasad i opanowanie praktyczne umiejętności konstruowania elementów maszyn i urządzeń na podwyższonym poziomie, obejmujące ogólną budowę maszyn i budowę pojazdów kołowo-drogowych 
- Treści kształcenia:
- Treść ćwiczeń projektowych
Zakres merytoryczny ćwiczeń odpowiada wykładowi z przedmiotu PBM IV. Ćwiczenia obejmują 1 projekt. Dotyczy on projektowania elementów lub zespołów spotykanych w pojazdach kołowych (do wyboru: wał wykorbiony, sprzęgło cierne, przekładnia główna z mechanizmem różnicowym, skrzynka biegów lub przekładnia obiegowa). Projekty obejmują obliczenia wytrzymałościowe kluczowych elementów i dokumentację rysunkową wykonaną oprogramowaniem Autodesk INVENTOR do modelowania bryłowego. Zakres przygotowywanej dokumentacji dostosowany jest do stopnia złożoności projektowanych obiektów. Dla obiektu pierwszego jest pełny, drugiego nieco ograniczony, a dla przekładni znacznie ograniczony.
- Metody oceny:
- zaliczane na podstawie średniej z ocen za wykonanie projektów. 
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Pod red. M. Dietricha - Podstawy Konstrukcji Maszyn cz. I, II i III. PWN, Warszawa 1999.
Z. Szydelski  - Napęd i sterowanie hydrauliczne. WKŁ, 1999.
L. Muller       - Przekładnie zębate.
L. Muller, A. Wilk – Zębate przekładnie obiegowe. WN PWN, 1996.
Z. Osiński     - Sprzęgła i hamulce, WN PWN, 1996.
J. Reimpell, J. Betzler - Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
- posiada wiedzę praktyczną w zakresie wykorzystania wytrzymałości zmeczęniowej w konstruowaniu
 Weryfikacja: wykonanie projektu –  tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W12
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W02
- posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania wałów wykorbionych i korbowych oraz ich wyrównoważania i łożyskowania
 Weryfikacja: wykonanie projektu –  tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, InzA_W05
- Efekt W03
- posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania sprzęgieł ciernych
 Weryfikacja: wykonanie projektu –  tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, InzA_W05
- Efekt W04
- posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania przekładni obiegowych, mechanizmów różnicowych i skrzyń biegów 
 Weryfikacja: wykonanie projektu –  tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, InzA_W05
- Efekt W05
- posiada wiedzę praktyczną dotyczacą przygotowania dokumentacji projektowej, posiada wiedzę praktyczną w projektowaniu z użyciem programów typu CAD zarówno 2-D jak i 3-D (projektowanie bryłowe) - AutoCAD i Inventor
 Weryfikacja: wykonanie projektu –  tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W06, Tr1A_W10
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- posiada umiejętność samodzielnego wykonania średnio złożonych i analizy złożonych projektów konstrukcyjnych w zakresie budowy maszyn
 Weryfikacja: wykonanie projektu
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U08, Tr1A_U24, Tr1A_U25
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U07, T1A_U16, InzA_U08, T1A_U01, T1A_U16, InzA_U08
- Efekt U02
- posiada umiejętność wykorzystania komputerowych technik projektowania 2-D i 3-D (bryłowego)
 Weryfikacja: wykonanie projektu
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U08, Tr1A_U23
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U07, T1A_U16, InzA_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
 Weryfikacja: zaliczenie projektu, rozmowa
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01
- Efekt K02
- potrafi współpracować i pracować w grupie
 Weryfikacja: zaliczenie projektu, rozmowa
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K03
- Efekt K03
- potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
 Weryfikacja: zaliczenie projektu, rozmowa
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K04