- Nazwa przedmiotu:
- Ergonomia i bezpieczeństwo pracy 
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Iwona Grabarek, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIK301
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 6 godz., przygotowanie się do sprawdzianów z wykładu 6 godz., przygotowanie się do sprawdzianów z ćwiczeń 6 godz., samodzielne  wykonanie sprawozdań 8 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie laboratorium 2 godz.)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 pkt ECTS (31 godzin, w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., przygotowanie się do sprawdzianów z ćwiczeń 6 godz., samodzielne wykonanie sprawozdań 8 godz., konsultacje w zakresie laboratorium 2 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak limitu;  laboratorium:  12
- Cel przedmiotu:
- Poznanie przez studentów zasad ergonomicznego projektowania i diagnozowania technicznych środków transportu (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości człowieka) oraz podstawowych wymagań bezpieczeństwa pracy na stanowiskach pracy.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Ergonomia: definicje, rola, zakres, podstawowe pojęcia. Ergonomia jako nauka interdyscyplinarna. Ergonomia koncepcyjna i korekcyjna. Zadania ergonomii w środkach transportu. Zasady działania układu człowiek - maszyna - środowisko: odbiór informacji, podejmowanie decyzji, wykonywanie czynności. Odbiór informacji: sygnały jako nośniki informacji, cechy sygnałów i ich wpływ na szybkość i dokładność odbioru informacji,  natężenie i strumień informacji, pojemność informacyjna sygnałów. Podejmowanie decyzji, sytuacje utrudniające podejmowanie decyzji: wyboru, złożone, probabilistyczne, preferencje. Wykonywanie czynności: cechy i rodzaje ruchów, struktura przestrzenna. Ocena wysiłku fizycznego na stanowisku pracy: wydatek energetyczny, obciążenie statyczne, monotypowość ruchów, zmęczenie. Ergonomiczne kształtowanie elementów stanowiska pracy: wymiary antropometryczne człowieka a koncepcja struktury przestrzennej stanowiska, strefy zasięgów, siedzisko, pulpit, konstrukcja, cechy i zasady rozmieszczenie urządzeń sygnalizacyjnych i sterowniczych, pole widzenia, widoczność urządzeń sygnalizacyjnych i sterowniczych, widoczność sygnałów zewnętrznych (szlaku, sygnałów wysokich i niskich, drogi), wejścia, wyjścia, możliwość ewakuacji. Wpływ czynników materialnego środowiska pracy (hałas, drgania, mikroklimat, oświetlenie, pole elektromagnetyczne, zapylenia, zanieczyszczenia) na organizm ludzki. Ergonomiczna ocena stanowiska pracy w technicznych środkach transportu - metody: ankietowa, wywiad, arkusze oceny, listy kontrolne. Przydatność i zastosowanie metod oceny w środkach transportu. Podstawowe kierunki kształtowania bezpieczeństwa pracy i ergonomii. 
Treść ćwiczeń laboratoryjnych
1. Pomiar parametrów fizjologicznych ( ocena wysiłku fizycznego) - Cel ćwiczenia: zapoznanie studentów ze zmianami fizjologicznymi, zachodzącymi w   organizmie człowieka w czasie wykonywania pracy, które w znacznym stopniu zależą od wydatku energetycznego. Wykorzystanie wybranych wskaźników fizjologicznych do oceny natężenia wysiłku fizycznego pracownika.2. 2.Weryfikacja antropometryczna stanowisk pracy  - Cel ćwiczenia: zapoznanie studentów z prawidłowym kształtowaniem struktury przestrzennej stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami antropometrycznymi poprzez weryfikację antropometryczną elementów wyposażenia stanowiska pracy. Zapoznanie z metodami projektowania wykorzystującymi dane ujęte w atlasach antropometrycznych. 
3. Ergonomiczna ocena stanowiska pracy - Cel ćwiczenia:   zapoznanie studentów z metodami oceny ergonomicznej maszyn , urządzeń i stanowisk pracy, uwzględniających zarówno tzw. czynnik ludzki, konstrukcyjny oraz materialnego środowiska pracy. Opracowanie arkusza oceny lub listy kontrolnej  dla wybranego stanowiska pracy.
4. Ocena drgań na stanowisku pracy - Cel ćwiczenia:  zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania  drgań na organizm ludzki oraz z metodami pomiaru i oceną ich poziomu na stanowisku pracy. Dokonanie pomiarów wybranych  parametrów drgań i ocena ich poziomu.
5. Ocena hałasu na stanowisku pracy - Cel ćwiczenia: zapoznanie studentów ze skutkami  oddziaływania hałasu na organizm ludzki oraz z metodami pomiaru  i  oceną poziomu mierzonych parametrów na stanowisku pracy. Dokonanie pomiarów i analizy wyników.
6.  Ocena oświetlenia  na stanowisku pracy  - Cel ćwiczenia: zapoznanie studentów ze skutkami nieprawidłowego oświetlenia podczas wykonywania zadań roboczych oraz z metodami pomiaru i oceną wybranych parametrów oświetlenia  na stanowisku pracy. Przeprowadzenie pomiarów w wybranych  pomieszczeniach , ich analiza i ocena poziomu oświetlenia.
- Metody oceny:
- Wykład: ocena formująca - 2 pisemne sprawdziany cząstkowe zawierające /każdy/ 3 pytania otwarte dotyczące wybranych zagadnień z zakresu ergonomii i bezpieczeństwa pracy w środkach transportu; 
fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian poprawkowy zawierający 6 pytań otwartych;
ćwiczenia laboratoryjne: ocena formująca - 2 sprawdziany pisemne zawierające po 6 pytań otwartych oraz 2 sprawozdania z wykonanych ćwiczeń i 2 zadania indywidualne (problemowe); fakultatywna ocena: podsumowująca  - sprawdzian   pisemny poprawkowy zawierający 6 pytań otwartych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Czajka J.H. - Pomiary drgań i hałasu na stanowiskach pracy w transporcie.  Oficyna Wydawnicza PW, 2000
2. Górska E., Tytyk E. - Ergonomia w projektowaniu stanowisk pracy. Materiały pomocnicze do ćwiczeń. Oficyna Wydawnicza PW, 2007
3. Górska E - Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty., Oficyna Wydawnicza   PW, 2007
4. Jabłoński J.- Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów. Wydawnictwo  Politechniki Poznańskiej, 2006
5. Jasiak A.,  Swereda D.- Ergonomia osób niepełnosprawnych. Wydawnictwo  Politechniki Poznańskiej, 2009
6. Praca zbiorowa pod red. Koradeckiej D.- Bezpieczeństwo i higiena pracy. CIOP, Warszawa 2008
7. McCormick, E.J.M., Antropotechnika.  Przystosowanie konstrukcji  maszyn i urządzeń  do    człowieka. PWN, Warszawa, 1964. 
8. Tytyk E. – Projektowanie ergonomiczne., PWN, 2001
- Witryna www przedmiotu:
- www.simt.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Wykład jest prowadzony w dwóch ciągach.
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
- Ma podstawową wiedzę z zakresu możliwości psychofizjologicznych operatora 
 Weryfikacja: ocena formująca: I  pisemny sprawdzian cząstkowy, zawierający 3 pytania  otwarte, w tym 1 dotyczące treści weryfikowanego  efektu; wymagana odpowiedź w co najmniej  50%;  fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian - jedno pytanie otwarte, wymagana odpowiedź w co najmniej 50%
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W10
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W02
- 							Ma  uporządkowaną wiedzę o czynnikach optymalizujących działanie układu człowiek-maszyna-środowisko z punktu widzenia bezpieczeństwa pracy							
 Weryfikacja: ocena formująca: po 1  pytaniu z  I i II  pisemnego  sprawdzianu cząstkowego, wymagana odpowiedź w co najmniej  50%;  fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian - jedno pytanie otwarte, wymagana odpowiedź w co najmniej 50%
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W07, Tr1A_W10
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W03
- Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania  i diagnozowania operatorskich stanowisk pracy i stosowanych w tym zakresie metod 
 Weryfikacja: ocena formująca: II  pisemny sprawdzian cząstkowy, zawierający 3 pytania  otwarte, w tym 1 dotyczące treści weryfikowanego  efektu; wymagana odpowiedź w co najmniej  50%;  fakultatywna ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian - jedno pytanie otwarte, wymagana odpowiedź w co najmniej 50%
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_W10, Tr1A_W12
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- Potrafi stosować odpowiednie metody do pomiaru i analizy czynników materialnego środowiska pracy 
 Weryfikacja: Ćwiczenia 4-6 / wykonanie pomiarów i opracowanie sprawozdania oraz zadania indywidualnego, kolokwium - 6 pytań ( max. 10 pkt.), w tym 5   dotyczących treści weryfikowanego efektu, wymagane uzyskanie co najmniej 5 pkt.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U09
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01
- Efekt U02
- Ma przygotowanie niezbędne do pracy zawodowej z punktu widzenia ergonomicznego  dostosowania  warunków pracy do pracownika  
 Weryfikacja: Ćwiczenia 1-3/ wykonanie pomiarów i opracowanie  sprawozdania oraz zadania indywidualnego, kolokwium - 6 pytań ( max. 10 pkt.), w tym 5  dotyczących treści weryfikowanego  efektu,  wymagane uzyskanie co najmniej 5 pkt.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U15
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U11
- Efekt U03
- Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego z zakresu ergonomii, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
 Weryfikacja: Ćwiczenia 1-6, wykonanie pomiarów i opracowanie sprawozdania oraz zadań indywidualnych, 2  kolokwia  po 6 pytań (max. 10 pkt.), w tym po 1 pytaniu dotyczącym treści weryfikowanego  efektu, wymagane jest uzyskanie co najmniej 5 pkt.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_U19, Tr1A_U21
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U14, InzA_U06, T1A_U15, InzA_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
 Weryfikacja: ocena formująca: po 1 pytaniu w 2 pisemnych sprawdzianach cząstkowych, fakultatywna ocena podsumowująca: 1 z 6 pytań w pisemnym sprawdzianie; wymagane zaliczenie  co najmniej 50%
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01
- Efekt K02
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
 Weryfikacja: Ocena planowania i sprawnego wykonania ćwiczenia
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr1A_K03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K03