- Nazwa przedmiotu:
- Innowacje w gospodarce globalnej
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Ryszard Żuber
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 46h: 15h (wykład) +15h (ćwiczeń) + 6 x 1h (opracowanie 6 cz. ćwiczeń) + 2h (analiza i wykorzystanie w ramach pracy własnej studenta technologii informatycznych do ćwiczeń) + 2h (opracowanie raportu końcowego) + 2h (przygotowanie do obrony projektu) +1h (konsultacje) + 3h (przygotowanie do egzaminu z wykładu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1ECTS: 15h (wykład) +15h ( ćwiczenia) + 1h( konsultacje) =31h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1ECTS: 15h ( ćwiczeń) + 6 x 1h (opracowanie 6 cz. ćwiczeń) +2h (analiza i wykorzystanie w ramach pracy własnej studenta technologii informatycznych do ćwiczeń)+ 2h (opracowanie raportu końcowego) + 2h (przygotowanie do obrony projektu) = 27h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza nt.: innowacji jako czynnika wzrostu gospodarcze-go w gospodarce globalnej, źródeł innowacji, kierunków rozwoju systemów transferu technologii, globalizacji innowacji, uwarunkowań powstawania innowacji w układzie regionalnym i metropolitalnym oraz branżowym i technologicznym.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Usystematyzowanie wiedzy nt. systemu instytucji wspierających rozwój innowacji w Polsce i w niektórych innych krajach.
Ugruntowanie wiedzy w zakresie możliwości wykorzystania NSI w prowadzeniu działalności innowacyjnej, wykorzystywaniu innowacyjności i technologii do budowania przewagi konkurencyjnej w gospodarce globalnej.
Wypracowanie umiejętności prowadzenia analiz dot. możliwości systemowego wsparcia działalności innowacyjnej przedsiębiorstw i podejmowania decyzji dotyczących pozyskiwania zasobów na potrzeby innowacyjnych przedsięwzięć w ramach systemów innowacyjnych krajowych i międzynarodowych ze szczególnym uwzględnieniem branżowych i technologicznych systemów innowacji.
- Treści kształcenia:
- Wykład wprowadzający:
1. Pojęcie i organizacja systemu innowacyjnego. Definicje Narodowego Sys-temu Innowacji (NSI).
2. Klasyfikacja systemów innowacyjnych. Narodowe Systemy Innowacji. Re-gionalne i metropolitalne systemy innowacji. Branżowe i technologiczne systemy innowacji.
3. Powiązania różnych typów systemów innowacyjnych - przykład Polski.
4. Analizowanie uwarunkowań innowacyjności technologicznych, ekonomicznych, instytucjonalnych, geograficznych, kulturowych. Globalizacja działalności innowacyjnej. Międzynarodowy system innowacji.
5. Analiza innowacyjności gospodarek i systemów innowacyjnych w wybra-nych krajach świata.
Projekt:
Projekt wykonywany przez zespoły 2-3 osobowe będzie polegał na opracowaniu krytycznej analizy porównawczej NSI w Polsce z analogicznym systemem w innym kraju – wybranym (w uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia) pod kątem zakresu wsparcia działalności innowacyjnej podmiotów gospodarczych i naukowo-badawczych. Wyniki działania zespołu zostaną przedstawione na forum ogólnym grupy studenckiej w formie prezentacji multimedialnej (np. w MS PP). Przygotowany zostanie również raport pisemny z wykonania zadania projektowego w formie drukowanej oraz elektronicznej.
- Metody oceny:
- 1. Ocena formatywna:
Na zajęciach sprawdzany jest postęp w wykonaniu zadań i ćwiczeń projektowych; poszczególne elementy projektu są systematycznie omawiane i weryfikowane przez prowadzącego; istnieje możliwość poprawy projektu.
2. Ocena sumatywna :
Oceniany jest poziom merytoryczny poszczególnych wykonywanych zadań i ćwiczeń projektowych, terminowość wykonania prac, redakcja raportu końcowego oraz wynik prezentacji zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5. Przeprowadzone zostanie jedno kolokwium w postaci testu wielokrotnego wyboru. Ocena z kolokwium 2-5. Ocena końcowa z przedmiotu: do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3 Ocena jest obliczana jako suma ważona ocen z kolokwium z wagą 20% oraz oceny z projektu z wagą 80% z zaokrągleniem co 0,25 tj. 5 za >=4,75, 4,5 za>=4,25, 4 za >=3,75, 3,5 za >=3,25, 3 za >=3.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. R. Knosala, A. Boratyńska-Sala, M. Jurczyk-Bunkowska, A. Moczała, Za-rządzanie innowacjami, PWE, Warszawa 2014.
2. J. Tidd, J. Bessant, Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych, Wolters Kluwer SA, Warszawa 2013.
3. M. A. Weresa, Systemy innowacyjne we współczesnej gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Uzupełniająca:
4. M. Jabłoński, Kształtowanie modeli biznesu, DIFIN, Warszawa 2013.
5. C. Zook, J. Allen, Powtarzalny model wzrostu. Jak budować trwały biznes w czasie ciągłych zmian, ICAN Institute, Warszawa 2013.
6. J. Dyer, H. Gregersen, C.M. Christensen, DNA innowatora. Jak opanować pięć umiejętności przełomowych innowatorów, ICAN Institute, Warszawa 2012.
7. Gospodarka oparta na wiedzy i innowacyjność przedsiębiorstw-wybrane zagadnienia, red. nauk. K. Mieszkowski, K. Piech, Instytut Wiedzy i
Innowacji, Warszawa 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się