- Nazwa przedmiotu:
- Technologie w gospodarce cyfrowej
- Koordynator przedmiotu:
- dr. inż. Bartosz Wachnik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Przewidywana liczba godzin pracy studenta związanego z osiągnięciem efektu kształcenia wynosi 30 godzin w ramach struktury:
15 godzin na wykładzie ramach którego zostanie przedstawiona wiedza w charakterze wykładu w wymiarze 10h oraz w charakterze praktycznym 5h.
15 godzin samodzielnej pracy polegającej na studiach literaturowych oraz przygotowaniu się do warsztatów na wykładach.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
- Cel przedmiotu:
- Cele ogólne przedmiotu:
1. Wiedzy dotyczącej cech i charakteru gospodarki cyfrowej,
2. Podstawowej wiedzy w zakresie systemów informatycznych wspomagających zarządzanie (ERP, CRM, BI, DMS), e-biznesu oraz technologii wykorzystywanych w obecnie w ramach czwartej rewolucji przemysłowej tj. internet rzeczy, przetwarzanie w chmurze, wykorzystanie sztucznej inteligencji.
3. Wiedzy dotyczącej implikacji rozwoju gospodarki cyfrowej w szczególności czwartej rewolucji przemysłowej na funkcjonowania gospodarek w skali makro oraz mikro.
Cele szczegółowe przedmiotu:
1. Nabycie wiedzy odnośnie uwarunkowań ekonomicznych, które zachodzą na skutek cyfryzacji gospodarki m.in. zjawisko paradoksu produktywności versus dowód na zanegowanie zjawiska paradoksu produktywności
2. nabycie podstawowej wiedzy w zakresie usprawnienia prac poprzez wykorzystanie systemów informatycznych wspomagających zarządzanie
3. nabycie wiedzy na temat e-biznesu
4. nabycie wiedzy odnośnie wirtualizacji działalności gospodarczej i cyfryzacji procesów biznesowych
5. nabycie wiedzy w zakresie praktycznego wykorzystania technologii internetu rzeczy na podstawie studium przypadku
6. nabycie wiedzy w zakresie praktycznego wykorzystania przetwarzania w chmurze na podstawie studium przypadku
7. nabycie wiedzy w zakresie praktycznego wykorzystania sztucznej inteligencji na podstawie studium przypadku
8. nabycie umiejętności krytycznego myślenia pozwalającego określić szanse i zagrożenia gospodarki cyfrowej w ujęciu mikro oraz makro ekonomicznym
9. nabycie wiedzy dotyczącej wpływu gospodarki cyfrowej na rozwój życia zawodowego każdego z nas.
- Treści kształcenia:
- 1. Cyfryzacja procesów biznesowych
2. Systemy informatyczne wspierające zarządzanie
3. E-biznes
4. Filary gospodarki 4.0: internet rzeczy, przetwarzanie w chmurze, sztuczna inteligencja
5. Krytyczna analiza wykorzystania technologii w cyfrowej gospo-darce
- Metody oceny:
- 1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie rapor-tów ćwiczeń składanych przez studentów (praca w grupach 4-6-osbowych); elementy raportów są omawiane ze studentami
2. Ocena sumatywna : ocena końcowa jest średnią z następujących składowych:
a. (Średnia ocen z 3 ćwiczeń) x 0,4 (waga istotności)
b. Ocena końcowa z kolokwium zaliczającego x 0,6 (waga istotności)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
B.Wachnik, Wdrażanie systemów informatycznych wspomagających zarządzanie, (wybrane rozdziały)
J.Rifkin, Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych
Arak P., Bobiński A., Czas na przyspieszenie. Cyfryzacja dla Polski, Polityka Insight, Warszawa, styczeń 2016, http://zasoby.politykainsight.pl/politykainsight.pl/public/
Czas-na-przyspieszenie--Cyfryzacja-gospodarki-Polski.pdf .
Choroś P., Wykorzystanie analityki biznesowej w internecie rzeczy, w: P. Kolenda (red.), Internet rzeczy w Polsce, Raport, iaB Polska, http://iab.org.pl/wp-content/uplo-ads/2015/09/Raport-Internet-Rzeczy-w-Polsce.pdf .
The digital transformation of industry, Roland Berger, BDI, 2015, https://www.rolandbger.com/media/pdf/Roland_Berger_digital_transformation_of_industry_20150315.pdf .
Uzupełniająca:
J.Rifkin, Trzecia rewolucja przemysłowa
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się