Nazwa przedmiotu:
Analiza konkurencyjności przedsiębiorstwa
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Grażyna Gierszewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 50h: 15h (wykład) + 15h (ćwiczenia) + 10h (projekt) + 1x5h (przygo-towanie się do zajęć) + 5x1h (udział w konsultacjach)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS: 15 h (wykład) + 15h (ćwiczenia) + 5x1h (konsultacje) = 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS: 15h (ćwiczenia) + 10h (projekt) + 5x1h (przygotowanie się do zajęć) = 30h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zarządzania strategicznego i marketingowego. Zdolność myślenia krytycznego, analitycznego, uczenia się przez kooperację, umiejętność pracy zespołowej, umiejętność krytycznego spojrzenia na organizację i problemy, które w niej występują.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał wiedzę z zakresu metod analizowania i budowania konkurencyjności, relacji między podmiotami gospodarczymi a innymi instytucjami społecznymi tworzącymi ich otoczenie w skali krajowej i międzynarodowej, metod i technik budowania konkurencyjności polskiego przedsiębiorstwa na rynku europejskim, - potrafił ocenić skuteczność przedsiębiorstwa wchodzenia na rynki przy pomocy metod analizy, które pozna na zajęciach, określić nie-zbędne zmiany w swoim przedsiębiorstwie konieczne w kontekście konkurowania na nowych rynkach i w nowych sektorach, - potrafił zaadaptować się i działać w nowych warunkach i sytuacjach związanych np. z odmiennością kulturową danej grupy.
Treści kształcenia:
Wykład: 1) Teorie konkurencyjności, przedsiębiorstwo wobec konkurencji. 2) Formy internacjonalizacji – istota, wady i zalety (motywy umiędzynarodowienia: rynkowe, kosztowe, polityczne, konkurencyjne; internacjonalizacja czynna i bierna; przedsiębiorstwo wielonarodowe;, 2 MSP wobec międzynarodowej konkurencji: grona (cluster), hidden champions, 3) Międzynarodowa konkurencja na poziomie krajów i przedsiębiorstw. 4) Budowanie konkurencyjności w warunkach globalizacji (potencjał konkurencyjny, przewaga i pozycja konkurencyjna, instrumenty konkurowania; międzynarodowa konfiguracja łańcucha. 5) Źródła przewagi konkurencyjnej na rynku globalnym – zasoby niematerialne: (kluczowe kompetencje G. Hamela i C.K. Prahalada, wyróżniające zdolności J. Kay’a; przewaga konkurencyjna na rynku lokalnym i globalnym wg J. Stankiewicza). 6) Instrumenty konkurowania oparte na metodach zarządzania i poszukiwaniu sposobów obniżania kosztów: (strategie przedsiębiorstw globalnych i lokalnych, Koncepcja R.E. Miles’a i C.C. Snow’a, trójkąt globalizacji G. Yip’a, strategie transnacjonalizacji C.A. Bartletta,- i S. Ghoshala). Modele odchudzania firm, outsourcing, reengineering. 7) Zarządzanie międzykulturowe (istota i elementy kultury organizacyjnej; pojęcie wielokulturowości; zarządzanie wielokulturowością; modele zarządzania wielokulturowego: model kulturowej dominacji, kulturowego współistnienia, współpracy kulturowej. 8) Analiza i ocena zasad społecznej odpowiedzialności organizacji w kontekście konkurencyjności. 9) Analiza i ocena sposobów zarządzania ludźmi w firmach międzynarodowych (menedżer globalny, rola kobiet w zarządzaniu na przykładach firm). Ćwiczenia: Analiza i ocena konkurencyjności budowanej w oparciu o: 1. źródła przewagi konkurencyjnej - kluczowe kompetencje G. Hamela i C.K. Prahalada; 2. wyróżniające zdolności J. Kay’a; 3. budowanie marki i jakości produktów; 4. przewaga konkurencyjna na rynku lokalnym; 5. outsourcing; 6. re-engineering, 7. zasoby niematerialne.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: 1) obecność na zajęciach potwierdzana wyrywkowo robioną listą obecności (raz na kilka zajęć), wymagana jest ponad 50% obecność na zajęciach. Egzamin pisemny, wymagana jest ocena >=3,0. 2. Ocena sumatywna : wykłady uznaje się za zaliczone, jeśli ocena z egzaminu pisemnego jest >=3,0. B. Ćwiczenia: 1) Ocena formatywna: ocena udziału i aktywności w trakcie zajęć, ocena poprawności wykonania ćwiczeń, ocena projektu końcowego zawierający rozwiązania opracowane na przykładzie polskiego przedsiębiorstwa analizowany na ćwiczeniach lub wykładach. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć. Elementy ćwiczeń są dyskutowane na każdych ćwiczeniach. 2) oceniana jest wartość merytoryczna ćwiczeń, ich poprawność metodyczna i kreatywność w odpowiedzi na temat oraz sposób uzasadnienia, terminowość wykonania prac, redakcja prac ćwiczeniowych oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena ćwiczeń w zakresie 0-5 pkt na osobę; 3) projekt końcowy wykonywany przez zespół, projekt oceniany jest w zakresie 0-10 pkt na osobę. Do zaliczenia wymagane jest oddanie projektu z wszystkimi ćwiczeniami (analizami) oraz student zebrał ponad 50% możliwych punków, co daje ocenę >=3. 2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych za wykonane ćwiczenia oraz ocena za projekt końcowy. C. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli ocena z ćwiczeń i wykładu jest >=3.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: [1] Fonfara K., Gorynia M.: Strategie w biznesie międzynarodowym. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000. [2] Zorska A. (red.): Korporacje międzynarodowe w Polsce. Wyzwania w dobie globalizacji i regionalizacji. Difin, Warszawa 2002. [3] Porter M.E.: Porter o konkurencji. PWE, Warszawa 2001. Roma-nowska M.: Alianse strategiczne przedsiębiorstw. PWE, Warszawa, 1997. Uzupełniająca: [4] Stankiewicz M.J.: Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Dom Organizatora, Toruń 2002. [5] Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T.: Globalizacja. Strategia i zarządzanie. Felberg SJA, Warszawa 2001.
Witryna www przedmiotu:
www.electurer.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się