Nazwa przedmiotu:
Analiza otoczenia przedsiębiorstwa
Koordynator przedmiotu:
dr Beata Śliwińska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50h (2ECTS) 15h (wykład) + 15h (ćwiczenia) + 1h (kons. indywidualne) + 5h (anali-zy literaturowe) + 14h (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – w tym przygotowanie projektu)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS: 15h (wykład) + 15h (ćwiczenia) + 1h (kons. indywidualne) =31h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS: 15h (ćwiczenia) + 1h (kons. indywidualne) + 5h (analizy lite-raturowe) + + 14h (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – w tym przygotowanie projektu) =30h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Poznanie podstawowych pojęć z zakresu przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia. Nabycie umiejętności tworzenia analizy otoczenia przedsiębiorstwa.
Treści kształcenia:
Wykład: 1) Pojęcie przedsiębiorstwa i otoczenia przedsiębiorstwa 2) Analiza makrootoczenia 3) Analiza otoczenia konkurencyjnego 4) Modele analizy konkurencji w branży 5) Analiza grup strategicznych 6) Elastyczność organizacji jako odpowiedź na turbulencje otoczenia Ćwiczenia: 1) Analiza makrootoczenia 2) Analiza otoczenia konkurencyjnego 3) Modele analizy konkurencji w branży 4) Analiza grup strategicznych 5) Elastyczność organizacji jako odpowiedź na turbulencje otoczenia
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: …. 2. Ocena sumatywna : ocena aktywności na zajęciach, przygotowanie prezentacji z zakresu otoczenia przedsiębiorstwa wg wylosowanego tematu (dla chętnych), test końcowy zaliczeniowy. Osoby, które wykażą się dużą aktywnością podczas zajęć zarówno ćwiczeniowych jak i wykładowych, zwolnione są z pisania testu zaliczeniowego pod warunkiem otrzymania min. oceny 3,5(+dst) z zajęć ćwiczeniowych oraz przedstawienia wartościowej (min. 5pkt na 7 możliwych) prezentacji na wylosowany temat (wówczas otrzymują ocenę taką samą jak z zajęć ćwiczeniowych) B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: Oceniana będzie przygotowana w grupach i wygłoszona na zajęciach prezentacja oraz aktywny udział w zajęciach. 2. Ocena sumatywna: Efekt końcowy z przygotowania projektu. Projekt jest przygotowywany w grupach 3-4 osobowych nt analizy otoczenia wylosowanego przedsiębiorstwa zgodnie z tematyką wykładów. Każde 5 zajęć jest częścią projektu, za który student może otrzymać 5 pkt maksymalnie. W sumie 25 pktów za części oraz 10 pkt za oddany i przedstawiony krótko projekt na ostatnich zajęciach. W sumie 35 pkt oceny wg skali: ocena Liczba punktów 5 33-35 4,5 30-32 4,0 27-29 3,5 23-26 3,0 18-22 2,0 <18 C. Końcowa ocena z przedmiotu: Jest w 75% oceną z ćwiczeń oraz z 25% oceny z wykładów
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. G. Gierszewska, M. Romanowska: Analiza strategiczna przedsiębior-stwa; PWE Warszawa 2017 2. G. Gierszewska, B. Olszewska, J. Skonieczny: Zarządzanie strategiczne dla inżynierów; PWE Warszawa 2013 3. M. Romanowska: Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie; PWE Warszawa 2017 Uzupełniająca: 1. Red. R. Krupiński: Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu; PWE Warszawa 2005 2. red. J. Nowakowska-Grunt, I. Miciuła: Otoczenie organizacyjne a uwarunkowania społeczno-gospodarcze; Wydawnictwo Naukowe SOPHIA, Katowice 2016.
Witryna www przedmiotu:
www.electurer.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się