Nazwa przedmiotu:
Teoria i praktyka przedsiębiorczości
Koordynator przedmiotu:
PROF. DR HAB. STEFAN KRAJEWSKI
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
EMPS11/1
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach 30h Udział w ćwiczeniach 0h Praca własna: przegląd literatury – 25 h stacjonarne, przygotowanie do zaliczenia 20 h (45h) Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,92
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
podstawy mikroekonomii oraz polityki gospodarczej
Limit liczby studentów:
Wykł. min. 15
Cel przedmiotu:
Studenci powinni uzyskać wiedzę dotyczącą roli przedsiębiorczości we współczesnej gospodarce rynkowej. Wykład ma umocnić wśród studentów przekonanie, że własna przedsiębiorczość i własna firma to atrakcyjna droga budowy kariery zawodowej.
Treści kształcenia:
1. Podstawy ekonomicznej teorii przedsiębiorczości 2. Makroekonomiczne uwarunkowania przedsiębiorczości 3. Oddziaływanie mechanizmów rynku i interwencji państwa na rozwój przedsiębiorczości 4. Strategie rozwoju przedsiębiorczości 5. Przedsiębiorczość a formy własności 6. Przedsiębiorczość w firmach małych i dużych 7. Przedsiębiorczość a konkurencyjność firmy 8. Przedsiębiorczość a innowacyjność 9. Przedsiębiorczość a system motywacji 10. Instrumenty wspierania przedsiębiorczości przez państwo: a. normy prawne regulujące tworzenie firm b. system podatkowy c. instytucje wspierające d. pomoc publiczna (głównie finansowa) 11. Rozwój przedsiębiorczości w Polsce od lat 80-tych dwudziestego wieku 12. Specyfika polskiej przedsiębiorczości 13. Kondycja polskich przedsiębiorstw i ich zdolność do konkurowania na rynku krajowym i międzynarodowym
Metody oceny:
Zaliczenie w formie pisemnej (zaliczenie na ocenę). Studenci otrzymują trzy pytania, na które powinni odpowiedzieć w rozwiniętej (opisowej) formie. Pytania będą miały charakter problemowy i obejmą materiał zawarty w literaturze, ale przede wszystkim ten, który zostanie omówiony na wykładach.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Michael E. Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001. 2. Stefan Krajewski, Prywatyzacja, restrukturyzacja, konkurencyjność polskich przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Przemysław Mućko, Aneta Sokół, Jak założyć i prowadzić własną firmę. Praktyczny poradnik z przykładami, CeDeWu.pl, Warszawa 2015. 2. Zofia Ratajczak (red.), Przedsiębiorczość na czas kryzysu. Szkice psychologiczne, Difin, Warszawa 2013.
Witryna www przedmiotu:
https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt K_WO3
Ma podstawową wiedzę o relacjach między poszczególnymi elementami struktury społeczno- ekonomicznej, o celach funkcjonowania tych struktur i prawidłowościach kształtujących te relacje i cele, a także potrzebie rozwoju przedsiębiorczości.
Weryfikacja: 1. Egzamin pisemny z pytaniami, na które student powinien odpowiedzieć w sposób pokazujący, jaką wiedzę ma z danego zakresu. 2. W trakcie semestru dwa krótkie kolokwia sprawdzające czy student przygotowuje się na bieżąco do zajęć. 3. Aktywny udział w zajęciach, w tym formułowanie problemów do dyskusji, próby pokazywania jak można je rozwiązać.
Powiązane efekty kierunkowe: K_WO3
Powiązane efekty obszarowe: S1P_W03, S1P_W05
Efekt K_WO7
Ma wiedzę o normach i regulacjach prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych kształtujących funkcjonowanie przedsiębiorstw i pobudzanie przedsiębiorczości.
Weryfikacja: 1. Egzamin pisemny z pytaniami, na które student powinien odpowiedzieć w sposób pokazujący, jaką wiedzę ma z danego zakresu. 2. W trakcie semestru dwa krótkie kolokwia sprawdzające czy student przygotowuje się na bieżąco do zajęć. 3. Aktywny udział w zajęciach, w tym formułowanie problemów do dyskusji, próby pokazywania jak można je rozwiązać.
Powiązane efekty kierunkowe: K_WO7
Powiązane efekty obszarowe: S1P_W04, S1P_W07
Efekt K_W11
Ma wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych, dotyczącą przedsiębiorczości, zasad tworzenia, funkcjonowania i rozwoju podmiotów gospodarczych, a także budowy planów marketingowych i biznesplanów. Zna techniki i narzędzia oddziaływania na rynek i metody kreowania wizerunku firmy.
Weryfikacja: 1. Egzamin pisemny z pytaniami, na które student powinien odpowiedzieć w sposób pokazujący, jaką wiedzę ma z danego zakresu. 2. W trakcie semestru dwa krótkie kolokwia sprawdzające czy student przygotowuje się na bieżąco do zajęć. 3. Aktywny udział w zajęciach, w tym formułowanie problemów do dyskusji, próby pokazywania jak można je rozwiązać.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: S1P_W11
Efekt K_W15
Ma podstawową wiedzę o sposobach finansowania działalności gospodarczej, ustalaniu kosztu kapitału i ocenie efektywności procesów gospodarczych
Weryfikacja: 1. Egzamin pisemny z pytaniami, na które student powinien odpowiedzieć w sposób pokazujący, jaką wiedzę ma z danego zakresu. 2. W trakcie semestru dwa krótkie kolokwia sprawdzające czy student przygotowuje się na bieżąco do zajęć. 3. Aktywny udział w zajęciach, w tym formułowanie problemów do dyskusji, próby pokazywania jak można je rozwiązać.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W15
Powiązane efekty obszarowe: S1P_W06, S1P_W07, S1P_W11

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt K_U02
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu procesów i zjawisk ekonomicznych oraz praktycznie ja wykorzystywać do rozwiazywania podstawowych problemów mikro i makroekonomicznych.
Weryfikacja: 1. Samodzielność w wyszukiwaniu i doborze informacji statystycznych ilustrujących dany problem (w dyskusji, eseju, case study) 2. Umiejętność dokonywania oceny słabych i mocnych stron wybranych firm znanych na rynku oraz formułowanie propozycji zmian w ich działalności (w trakcie dyskusji, przygotowania eseju, case study). 3. Umiejętność samodzielnego dobierania właściwych sposobów i narzędzi analizy problemów dyskutowanych na zajęciach oraz prezentowanych w przygotowanych esejach i case study
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1P_U02, S1P_U08
Efekt K_U05
Potrafi prawidłowo posługiwać się podstawowymi normami i regułami prawnymi, zawodowymi i etycznymi w celu rozwiązania konkretnych problemów funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: 1. Samodzielność w wyszukiwaniu i doborze informacji statystycznych ilustrujących dany problem (w dyskusji, eseju, case study) 2. Umiejętność dokonywania oceny słabych i mocnych stron wybranych firm znanych na rynku oraz formułowanie propozycji zmian w ich działalności (w trakcie dyskusji, przygotowania eseju, case study). 3. Umiejętność samodzielnego dobierania właściwych sposobów i narzędzi analizy problemów dyskutowanych na zajęciach oraz prezentowanych w przygotowanych esejach i case study
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1P_U05
Efekt K_U12
Analizuje zachowanie różnych podmiotów funkcjonujących na rynku oraz ich wpływ na decyzje menedżerskie i przedsiębiorczość.
Weryfikacja: 1. Samodzielność w wyszukiwaniu i doborze informacji statystycznych ilustrujących dany problem (w dyskusji, eseju, case study) 2. Umiejętność dokonywania oceny słabych i mocnych stron wybranych firm znanych na rynku oraz formułowanie propozycji zmian w ich działalności (w trakcie dyskusji, przygotowania eseju, case study). 3. Umiejętność samodzielnego dobierania właściwych sposobów i narzędzi analizy problemów dyskutowanych na zajęciach oraz prezentowanych w przygotowanych esejach i case study
Powiązane efekty kierunkowe: K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S1P_U08

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt K_KO1
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się, wykazywania się przedsiębiorczością, wyznacza kierunki i ścieżki własnego rozwoju zawodowego i osobistego.
Weryfikacja: 1. Zdolność do tworzenia zespołów mających prezentować określony problem do rozwiązania. Umiejętność kierowania takimi zespołami. 2. Współdziałanie z innymi uczestnikami w rozwiązywaniu konkretnych problemów. 3. Zdolność do proponowania właściwego podziału pracy w grupie na podstawie oceny wiedzy i umiejętności uczestników. 4. Przygotowanie krótkiego case study w oparciu o informacje uzyskane w instytucji zewnętrznej. 5. Zdolność do uzyskiwania aprobaty innych uczestników (dyskusji, zespołu)
Powiązane efekty kierunkowe: K_KO1
Powiązane efekty obszarowe: S1P_K01
Efekt K_KO4
Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu ekonomisty, przedsiębiorczością oraz z przestrzeganiem zasad etyki zawodowej.
Weryfikacja: 1. Zdolność do tworzenia zespołów mających prezentować określony problem do rozwiązania. Umiejętność kierowania takimi zespołami. 2. Współdziałanie z innymi uczestnikami w rozwiązywaniu konkretnych problemów. 3. Zdolność do proponowania właściwego podziału pracy w grupie na podstawie oceny wiedzy i umiejętności uczestników. 4. Przygotowanie krótkiego case study w oparciu o informacje uzyskane w instytucji zewnętrznej. 5. Zdolność do uzyskiwania aprobaty innych uczestników (dyskusji, zespołu)
Powiązane efekty kierunkowe: K_KO4
Powiązane efekty obszarowe: S1P_K04
Efekt K_KO5
Umie współdziałać w przygotowaniu projektów gospodarczych, uwzględniając wpływ czynników ekonomicznych, prawnych i politycznych.
Weryfikacja: 1. Zdolność do tworzenia zespołów mających prezentować określony problem do rozwiązania. Umiejętność kierowania takimi zespołami. 2. Współdziałanie z innymi uczestnikami w rozwiązywaniu konkretnych problemów. 3. Zdolność do proponowania właściwego podziału pracy w grupie na podstawie oceny wiedzy i umiejętności uczestników. 4. Przygotowanie krótkiego case study w oparciu o informacje uzyskane w instytucji zewnętrznej. 5. Zdolność do uzyskiwania aprobaty innych uczestników (dyskusji, zespołu)
Powiązane efekty kierunkowe: K_KO5
Powiązane efekty obszarowe: S1P_K05
Efekt K_KO7
Jest kreatywny, potrafi myśleć i działać w sposób zaangażowany i przedsiębiorczy.
Weryfikacja: 1. Zdolność do tworzenia zespołów mających prezentować określony problem do rozwiązania. Umiejętność kierowania takimi zespołami. 2. Współdziałanie z innymi uczestnikami w rozwiązywaniu konkretnych problemów. 3. Zdolność do proponowania właściwego podziału pracy w grupie na podstawie oceny wiedzy i umiejętności uczestników. 4. Przygotowanie krótkiego case study w oparciu o informacje uzyskane w instytucji zewnętrznej. 5. Zdolność do uzyskiwania aprobaty innych uczestników (dyskusji, zespołu)
Powiązane efekty kierunkowe: K_KO7
Powiązane efekty obszarowe: S1P_K07