- Nazwa przedmiotu:
- Polska myśl demokratyczna
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- KO 6.1/2
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- I. 1,2 ECTS - wykłady,
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- II. 0,16 ECTS - konsultacje, dodatkowe zaliczenie
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie z historią polskiej myśli demokratycznej, ukazanie wartości demokracji i przygotowanie do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu publicznym.
- Treści kształcenia:
- Ogólne uwagi o polskiej myśli politycznej w ciągu wieków. Demokracja szlachecka. Walka o prawa człowieka w Polsce przedrozbiorowej (Modrzewski, arianie, Kołłątaj, Staszic). Polska myśl demokratyczna i niepodległościowa w epoce romantyzmu (Mochnacki, Lelewel, Mickiewicz, Kamieński). Demokratyczny program polskiego pozytywizmu (Świętochowski, Prus, Orzeszkowa). Walka o niepodległość i wyzwolenie społeczne do I Wojny Światowej (Waryński, Limanowski, Piłsudski, Daszyński, Abramowski, Brzozowski). Polska niepodległa. Pierwsze lata republiki demokratycznej(Żeromski, Witos, Skrzyński). Walka demokracji z reakcją i dyktaturą (Thugutt, Lieberman, Niedziałkowski, Estreicher, Znaniecki, Próchnik). Myśl demokratyczna czasu wojny: a) emigracja, b) Polska podziemna. Polska Rzeczpospolita Ludowa. Demokracja - teoria i praktyka. Demokracja po roku 1989 - jej zdobycze i porażki.
- Metody oceny:
- kolokwium I, kolokwium II
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Polska myśl demokratyczna w ciągu wieków. Antologia w opracowaniu M. Kridla, W. Malinowskiego i J. Wittlina, Warszawa 1987, 2. Polska myśl filozoficzna i społeczna, t. I 1831-1863, red. A. Walicki, t. II i III red. B. Skarga, Warszawa 1972-1975, 3. Z dziejów polskiego patriotyzmu. Wybór tekstów p. red. J. Kloczkowskiego, Kraków 2007, Filozofia w Polsce. Słownik pisarzy, Wrocław 1971.
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W02
- Ma wiedzę o historii i tradycji demokracji w Polsce. Zna poglądy głównych jej rzeczników i obrońców.
Weryfikacja: kolokwium I
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W02
- Efekt W10
- Dostrzega i rozumie rolę demokracji we współczesnym świecie. Rozumie jaką cenę musiały zapłacić pokolenia jej obrońców za jej urzeczywistnienie.
Weryfikacja: kolokwium I
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W08
- Efekt W11
- Zna oryginalny wkład polskich myślicieli w budowę nowoczesnej demokracji, rozumie specyficzne uwarunkowania narodowe demokracji w Polsce.
Weryfikacja: kolokwium I
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi odróżniać różne historycznie ukształtowane postaci demokracji.
Weryfikacja: kolokwium II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01
- Efekt U02
- Posiada umiejętność dostrzegania uwarunkowań narodowych demokracji na przykładzie Polski i ewentualnego dostrzegania ich u innych narodów.
Weryfikacja: kolokwium II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K06
- Jest zdolny do samodzielnej oceny jakości i wartości demokracji. Ma podstawowe przygotowanie do jej obrony na forum publicznym.
Weryfikacja: aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K06