- Nazwa przedmiotu:
- Audity jakości
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Elżbieta Krodkiewska-Skoczylas
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- AUJ
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 34, w tym:
a) wykład - 15
b) ćwiczenia - 12
c) projektowanie - 3
d) konsultacje - 2
e) egzamin - 2
2) Praca własna studenta 41, w tym:
a) przygotowanie do egzaminu- 15
b) przygotowanie do ćwiczeń - 15
c) zapoznanie z literaturą 11 h
suma: 75 h (3 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 34, w tym:
a) wykład - 15
b) ćwiczenia - 12
c) projektowanie - 3
d) konsultacje - 2
e) egzamin - 2
suma: 34 (1,5 ECTS)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- O charakterze praktycznym:
a)ćwiczenia 12
b) projektowanie 3
c) konsultacje 2
d) przygotowanie do ćwiczeń 15
suma: 32 (1,5 ECTS)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium180h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa znajomość wymagań normy PN EN ISO 9001:2008 w odniesieniu do systemu zarządzania jakością w organizacji oraz normy PN EN ISO/IEC 17025:2005 w odniesieniu do systemu zarządzania laboratorium
- Limit liczby studentów:
- 15
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności planowania, wykonywania i dokumentowania wyników auditów systemu zarządzania jakością w organizacji oraz w laboratorium
- Treści kształcenia:
- Istota auditu. Rodzaje auditów. Cele auditu. Kryteria auditu. Terminy i definicje podstawowe w procesie auditu
Formułowanie kryteriów auditu. Dokumenty odniesienia w procesie auditu. Normy systemu zarządzania jako kryteria auditu. Podstawowe wymagania norm PN EN ISO 9001:2001 oraz PN EN ISO/IEC 17025:2005 i ocena ich spełnienia w wyniku auditu. Przykłady wyników oceny.
Uprawnienia do zarządzania programem auditów. Cele i zakres programu auditów. Procedury programu auditów Wdrożenie programu auditów. Monitorowanie i przegląd programu auditów. Cykl Deminga podstawą zarządzania programem auditów.
Przebieg procesu auditu. Inicjowanie auditu. Przegląd dokumentów. Przygotowanie działań auditowych.
Planowanie auditu. Przygotowanie dokumentów roboczych.
Przeprowadzenie działań auditowych. Ustalenia z auditu. Wnioski z auditu. Dokumentowanie wyników auditu.
Zakończenie auditu. Spotkanie zamykające. Działania poauditowe.
Cechy osobowości. Wiedza i umiejętności. Wykształcenie, doświadczenie w pracy, szkolenie dla auditorów, doświadczenie w auditowaniu. Utrzymywanie i doskonalenie kompetencji auditorów. Ocena auditorów.
Określenie auditów, które będą realizowane w wybranej organizacji w danym okresie. Sporządzenie harmonogramu realizacji tych auditów.
Zaplanowanie auditu wybranego z opracowanego wcześniej programu. Opracowanie planu tego auditu. Sformułowanie celu i kryteriów planowanego auditu.
Przegląd dokumentacji stanowiącej kryteria zaplanowanego auditu. Ocena zgodności dokumentacji z wymaganiami normy odniesienia. Sformułowanie ustaleń z oceny.
Przygotowanie zapisów potrzebnych w procesie auditu. Opracowanie listy pytań kontrolnych zaplanowanego auditu..
Przeprowadzenie symulacji auditu przy wykorzystaniu wcześniej opracowanej Listy pytań kontrolnych oraz wyników oceny dokumentacji, Sformułowanie ustaleń z przeprowadzonego auditu. Sformułowanie niezgodności i spostrzeżeń. Opracowanie wniosków z auditu
- Metody oceny:
- Egzamin ustny, ocena aktywności i poprawność wykonania ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- PN-EN ISO 17025: 2012 Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania jakością i zarządzania środowiskowego
PN-EN ISO 9001: 2008. Systemy zarządzania jakością. Wymagania
PN-EN ISO/IEC 17025: 2005 Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących.
Zarządzanie jakością, bezpieczeństwem i środowiskowe. Informator (wykaz literatury). Dostępne na stronie internetowej Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000 - http://www.pfiso9000.pl
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt AUJ_W01
- Ma wiedze o przebiegu auditu, zasadach planowania, wykonywania i dokumentowania wyników auditów systemu zarządzania jakością w organizacji oraz w laboratorium
Weryfikacja: Egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07, K_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W10
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt AUJ_U01
- Umie zaplanować i przeprowadzić audit, przygotować zapisy i pytania,
Weryfikacja: Ocena symulacji auditu na podstawie listy pytań kontrolnych i odpowiedzi oraz wyników oceny dokumentacji, sformułowania ustaleń z przeprowadzonego auditu, przedstawienia niezgodności i spostrzeżeń oraz wniosków z auditu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt AUK_K01
- Jest świadomy aspektów związanych z pracą z ludźmi, konieczniejszą doskonalenie kompetencji auditorów i szerokiego kontekstu procesu auditowania
Weryfikacja: Ocena aktywności i postaw w czasie zajęć warsztatowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05