Nazwa przedmiotu:
Napędy pojazdów
Koordynator przedmiotu:
doc. dr inż. Andrzej Wąsiewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1150-PE000-ISP-0312
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 47, w tym a) wykład – 30 godz.; b) ćwiczenia – 15 godz.; c) konsultacje – 2 godz.; 2) Praca własna studenta 65 godzin, w tym: a) 10 godz. – bieżące przygotowywanie się studenta do wykładu; b) 10 godz. – studia literaturowe; c) 10 godz. – przygotowywanie się studenta do kolokwiów; d) 15 godz. – przygotowywanie się studenta do ćwiczeń; e) 20 godz. – wykonanie projektów obliczeniowych. 3) RAZEM – 112 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS – liczba godzin kontaktowych - 47, w tym: a) wykład – 30 godz.; b) ćwiczenia – 15 godz.; c) konsultacje – 2 godz.;
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS – 50 godz., w tym: 1) ćwiczenia audytoryjne – 15 godz.; 2) 15 godz. – przygotowywanie się do ćwiczeń audytoryjnych; 3) 20 godz. – wykonanie projektów obliczeniowych.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z mechaniki ogólnej, podstaw konstrukcji maszyn.
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Poznanie ogólnej wiedzy nt.: zespołów i komponentów stosowanych we współczesnych układach napędowych oraz ich konfiguracji, doboru zespołów układu napędowego do określonego pojazdu oraz o podstawowej funkcji jaką w danej strukturze poszczególne komponenty muszą spełniać oraz zasad obliczania podstawowych zespołów układu napędowego, formułowania założeń do wyznaczenia algorytmu sterowania w danej strukturze napędowej biorąc za kryterium minimalizację zużycia energii.
Treści kształcenia:
Wykład: Układ napędowy pojazdu w ujęciu ogólnym, jako przetwornik prędkości i momentu obrotowego. Klasyfikacja układów napędowych stosowanych w różnego typu pojazdach. Podstawowe konfiguracje układów napędowych - napęd klasyczny, napęd elektryczny i napęd hybrydowy. Opory ruchu pojazdu. Przetworniki energii generujące moment napędowy: silniki cieplne, maszyny elektryczne i inne. Podstawowe zespoły układu napędowego; przekładnie mechaniczne w napędzie klasycznym (skrzynie biegów manualne, automatyczne i zautomatyzowane, przekładnie główne), elektrycznym i hybrydowym; przekładnia mechaniczna i elektryczna CVT; sprzęgła klasyczne i sprzęgła specjalne. Klasyczny i aktywny mechanizm różnicowy. Funkcjonalny elektromechaniczny odpowiednik mechanizmu różnicowego w elektrycznych układach napędowych. Przekładnia planetarna o dwóch stopniach swobody, jako element sumujący lub różnicujący moce w napędzie hybrydowym. Analiza procesów energetycznych, jako podstawa wyznaczenia ograniczeń w doborze komponentów dla wybranych konfiguracji napędów: napęd elektryczny; napęd szeregowy; napęd równoległy. Współpraca silnika spalinowego z maszyną elektryczną w napędzie hybrydowym szeregowym i równoległym. Ćwiczenia: Dobór przełożenia całkowitego układu napędowego. Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu. Charakterystyka dynamiczna pojazdu. Wyznaczanie zapotrzebowania mocy i momentu napędowego dla różnych pojazdów i różnych układów napędowych (klasyczny, hybrydowy i elektryczny). Obliczanie i dobór parametrów dla poszczególnych zespołów składowych układu napędowego w zależności od jego rodzaju i konfiguracji: sprzęgła, przekładnie (o osiach stałych i planetarne), skrzynie biegów, wały napędowe i przeguby. Wyznaczanie zapotrzebowania na moc i moment napędowy w cyklu jazdy pojazdu. Dobór parametrów źródeł pierwotnego i wtórnego w zależności od konfiguracji napędu energooszczędnego.
Metody oceny:
Wykład: Zaliczany jest na podstawie dwóch kolokwiów. Ćwiczenia audytoryjne: Dyskusja wykonywanych na bieżąco obliczeń. Ocena wykonanych projektów obliczeniowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Arczyński St.: Mechanika ruchu samochodu. Warszawa: WNT 1993 2. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Przekładnie walcowe. T 2, WKŁ, Warszawa 1995 3. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Układy napędowe Pojazdów samochodowych. Obliczenia projektowe. WKŁ, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002 4. Micknass W., Popiol R., Sprenger A.: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały napędowe i półosie napędowe. Warszawa: WKŁ 2005 5. Szumanowski A.: Akumulacja Energii w Pojazdach, WKŁ 1984 6. Szumanowski A.: Projektowanie dyferencjałów elektromechanicznych elektrycznych pojazdów drogowych, Warszawa 2007 7. Szumanowski A.: Układy napędowe z akumulacją Energii, PWN Warszawa 1990
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 1150-PE000-ISP-0312_W1
Posiada wiedzę o komponentach stosowanych w napędach pojazdów.
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W03, T1A_W07
Efekt 1150-PE000-ISP-0312_W2
Posiada wiedzę o ograniczeniach doboru komponentów układu napędowego pojazdu oraz o podstawowej funkcji jaką w danej strukturze poszczególne komponentu muszą spełniać.
Weryfikacja: Kolokwium, ocena prac obliczeniowych na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt 1150-PE000-ISP-0312_W3
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie dobru komponentów napędu do danej konfiguracji napędu.
Weryfikacja: Kolokwia, ocena prac projektowo-obliczeniowych na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05, K_W12, K_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W05
Efekt 1150-PE000-ISP-0312_W4
Ma podstawową wiedzę w zakresie formułowania założeń do wyznaczenia algorytmu sterowania w danej strukturze napędowej biorąc za kryterium minimalizację zużycia energii.
Weryfikacja: Kolokwia, ocena prac projektowo-obliczeniowych na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 1150-PE000-ISP-0312_U1
Potrafi dobrać komponenty napędu do danej konfiguracji napędu.
Weryfikacja: Kolokwia, ocena prac projektowo-obliczeniowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U09, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U09, T1A_U12, InzA_U04, T1A_U14, InzA_U06
Efekt 1150-PE000-ISP-0312_U2
Potrafi sformułować założenia do wyznaczenia algorytmu sterowania w danej strukturze napędowej biorąc za kryterium minimalizację zużycia energii.
Weryfikacja: kolokwia, ocena prac projektowo-obliczeniowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U07, K_U14, K_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, InzA_U02, T1A_U14, InzA_U06, T1A_U15, InzA_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 1150-PE000-ISP-0312_K1
Umie pracować indywidualnie i w zespole.
Weryfikacja: ocena pracy na ćwiczeniach audytoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04