- Nazwa przedmiotu:
- Miniaturyzacja w chemii analitycznej
- Koordynator przedmiotu:
- prof.nzw.dr hab.inż. Michał Chudy
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe 30h, w tym:
a) obecność na zajęciach seminaryjnych – 30h
2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 20h
3. przygotowanie streszczenia i wygłoszenie referatu seminaryjnego – 10h
Razem nakład pracy studenta: 30h + 20h + 10h = 60h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na zajęciach seminaryjnych – 30h
co odpowiada 1 punktowi ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Planowane zajęcia mają charakter praktyczny jedynie związany z przygotowaniem i wygłoszeniem referatu (1 punkt ECTS).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
• mieć ogólną wiedzę na temat współczesnych technik analitycznych wykorzystujących mikrosystemy i mikronarzędzia, metod, technologii oraz nowoczesnych materiałów stosowanych do wytwarzania mikroukładów
• na podstawie dostępnych źródeł literaturowych i internetowych zapoznać się samodzielnie z wybranym zagadnieniem zaproponowanym przez prowadzącego,
• przygotować i wygłosić prezentację dla uczestników kursu, której uzupełnieniem będzie krótkie strzeszczenie oraz dyskusja z udziałem słuchaczy i prowadzącego.
Celem seminariów jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami specjalnych technologii chemicznych pozwalających na tworzenie miniaturowych urządzeń i systemów do kontroli analitycznej. Rozpoczynać je będzie wykład wprowadzający dotyczący podstaw koncepcji oraz realizacji urządzeń analitycznych w mikroskali.
- Treści kształcenia:
- Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy przekazywanej studentom w ramach wykładów prowadzonych na poprzednich semestrach (np. Chemia Analityczna Instrumentalna, Podstawy Nauki o Materiałach) i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami specjalnych technologii chemicznych pozwalających na tworzenie miniaturowych urządzeń i systemów do kontroli analitycznej i prowadzenia reakcji chemicznej w mikroskali. Zajęcia rozpoczynać będzie krótki wykład wprowadzający, przedstawiający podstawy koncepcji oraz realizacji miniaturowych urządzeń analitycznych. Prezentacje studenckie dotyczyć będą między innymi: projektowania, materiałów oraz technologii wytwarzania, stosowanych układów detekcyjnych a także miniaturowych (bio)sensorów chemicznych oraz praktycznych zastosowań miniaturowych systemów analitycznych.
Przedmiot prowadzony będzie dalej w formie seminaryjnej, a poszczególne zagadnienia będą przedstawiane przez 2-3 osobowe zespoły, które przygotują prezentacje multimedialne. Treść wystąpień seminaryjnych będzie następnie dyskutowana w całej grupie oraz podsumowywana i omawiana przez prowadzących nauczycieli akademickich.
1. Wykład wprowadzający 8-10 h
- Koncepcje miniaturyzacji urządzeń analitycznych
- Materiały, projektowanie oraz technologie wytwarzania systemów analitycznych
- Układy detekcyjne i sensory chemiczne w miniaturowych systemach analitycznych
- Miniaturowe układy w bioanalityce
- Zastosowanie miniaturowych urządzeń analitycznych
2. Przygotowanie referatów i prezentacje studenckie 20 h
Seminaria studenckie na temat wybranych zagadnień dotyczących koncepcji oraz konstrukcji miniaturowych urządzeń analitycznych (zarówno rozwiązania komercyjne jak i nowe koncepcje w projektowaniu takich urządzeń).
- Metody oceny:
- seminaria, opracowanie pisemne, prezentacje
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. „Miniaturyzacja w analityce” (red. Z. Brzózka), Oficyna PW, W-wa 2005.
2. „Mikrobioanalityka” (red. Z. Brzózka), Oficyna PW, W-wa 2009
Literatura uzupełniająca:
Materiały przygotowane przez wykładowców.
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- zna najważniejsze grupy materiałów stosowanych do wytwarzania miniaturowych systemów analitycznych, oraz najważniejsze technologie ich produkcji
Weryfikacja: dyskusja i pytania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt W02
- zna zalety i wady mikrosystemów oraz korzyści płynące z prowadzenia procesów w mikroskali (analiz, syntez, przygotowania próbek)
Weryfikacja: dyskusja i pytania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05, T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych oraz zasobów internetowych opracowywanego tematu
Weryfikacja: wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U06
- Efekt U02
- potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację z zakresu studiowanego zagadnienia
Weryfikacja: wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U04, T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- potrafi pracować samodzielnie studiując wybrane zagadnienie oraz wybrać kluczowe elementy w celu publicznego ich zaprezentowania
Weryfikacja: wygłoszenie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K06, K_K08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K01, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07