- Nazwa przedmiotu:
- Chemia organiczna 1
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Magdalena Popławska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Biotechnologia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 7
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe 90h, w tym:
a) obecność na wykładach – 60h,
b) obecność na ćwiczeniach – 30h
2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 60h
3. przygotowanie do kolokwiów, egzaminu oraz obecność na kolokwiach i egzaminie – 70h
Razem nakład pracy studenta: 90h + 60h + 70h = 220h, co odpowiada 7 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 60h,
2. obecność na ćwiczeniach – 30h
Razem: 90h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład60h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
• mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat nomenklatury, metod otrzymywania, własności, zastosowania praktycznego oraz znaczenia przemysłowego podstawowych grup związków organicznych a także mechanizmów, stereochemii oraz warunków przebiegu podstawowych reakcji organicznych
• zdobyć umiejętność projektowania drogi syntezy podstawowych związków organicznych
• zdobyć umiejętność przewidywania kierunku podstawowych reakcji organicznych dla wielopodstawionych związków organicznych (np. kierunku substytucji w reakcjach SE lub dominującego mechanizmu w sytuacji konkurencji między reakcjami SN i E)
• zdobyć umiejętność rysowania poprawnych wzorów oraz ustalania poprawnych systematycznych nazw związków organicznych
• zdobyć umiejętność przestrzennego wyobrażenia budowy cząsteczek oraz poprawnej ilustracji przestrzennej budowy związków organicznych a także zapisu stereochemicznych aspektów reakcji organicznych.
- Treści kształcenia:
- Celem wykładu jest przedstawienie systematyki, nomenklatury, budowy oraz podstawowych własności fizycznych i chemicznych związków organicznych. Treść wykładu obejmuje elementarne wiadomości z zakresu stereochemii i mechanizmów reakcji oraz elementy syntezy organicznej.
PODSTAWOWE POJĘCIA CHEMII ORGANICZNEJ. Podstawy klasyfikacji związków organicznych. Rodzaje wiązań w związkach organicznych. Polaryzacja. Efekt indukcyjny. Wolne rodniki, karbokationy i karboaniony. Tworzenie wiązań. Pojęcie elektrofila i nukleofila. Zjawisko rezonansu. Zasady zapisywania struktur granicznych. Efekty elektronowe i steryczne. Izomeria. Przestrzenna budowa związków węgla. Pojęcie chiralności, enencjomerii i race-matu. Kwasowość i zasadowość związków organicznych. Alkany. Cykloalkany. Alkeny. Alkiny. Dieny. Areny. Izomeria optyczna. Chlorowcopochodne. Związki metaloorganiczne. Alkohole i fenole. Etery. Związki siarkoorganiczne. Nitrozwiązki. Aminy. Aldehydy i ketony. Kwasy karboksylowe. Pochodne kwasów karboksylowych. Lipidy. Węglowodany. Aminokwasy i białka. Związki heterocykliczne. Kwasy nukleinowe. Alkaloidy.
Ćwiczenia audytoryjne mają na celu:
– ugruntowanie materiału wykładowego i – w miarę potrzeb – wyjaśnianie studentom trudniejszych zagadnień z materiału przerobionego na wykładzie.
– ułatwienie studentom – poprzez odpowiednio dobrane zadania – samodzielnego zrozumienia najważniejszych zagadnień i zależności a także samodzielnego rozwiązywania problemów i nabycia umiejętności zastosowania przyswojonej wiedzy.
– nauczenie studentów optymalnego planowania syntez chemicznych.
– egzekwowanie systematyczności w zakresie przyswajania materiału i opanowywania przedmiotu.
Rozwiązywanie ze studentami problemów z zakresu przerobionego na wykładach materiału.
– 3 kartkówki z zakresu materiału bieżącego.
– 3 kolokwia dwugodzinne obejmujące większe partie materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach
Do każdych ćwiczeń studenci obowiązani są przygotować określone partie materiału w oparciu o wykład, polecone podręczniki oraz otrzymane na wykładzie zadania treningowe dotyczące poszczególnych grup związków organicznych.
- Metody oceny:
- egzamin, zaliczenie zajęć
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. P. Mastalerz, Chemia organiczna, PWN, 1986.
2. E. Morrison, E. Boyd, Chemia organiczna, PWN, 1985.
3. J. Mc Murry, Chemia organiczna, PWN, 2000.
- Witryna www przedmiotu:
- http://zcho.ch.pw.edu.pl/dydaktyk.html
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna nomenklaturę, metody otrzymywania, własności chemiczne, zastosowania praktyczne oraz znaczenie przemysłowe podstawowych grup związków organicznych
Weryfikacja: Egzamin Kolokwia odpowiedzi ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03
- Efekt W02
- Zna mechanizmy, warunki oraz aspekty stereochemiczne podstawowych reakcji organicznych
Weryfikacja: Egzamin, Kolokwia, odpowiedzi ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- zdobywa umiejętność rysowania poprawnych wzorów i ustalania poprawnych systematycznych nazw związków organicznych a także przestrzennego wyobrażenia budowy cząsteczek, poprawnej ilustracji przestrzennej budowy związków organicznych oraz zapisu stereochemicznych aspektów reakcji organicznych
Weryfikacja: Egzamin, Kolokwia, odpowiedzi ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06
- Efekt U02
- zdobywa umiejętność przewidywania kierunku podstawowych reakcji organicznych dla wielopodstawionych związków organicznych (np. kierunku substytucji w reakcjach SE lub dominującego mechanizmu w sytuacji konkurencji między reakcjami SN i E)
Weryfikacja: Egzamin, Kolokwia, odpowiedzi ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06
- Efekt U03
- zdobywa umiejętność projektowania drogi syntezy podstawowych związków organicznych
Weryfikacja: Egzamin, Kolokwia, odpowiedzi ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz potrafi pracować samodzielnie
Weryfikacja: Egzamin, Kolokwia, odpowiedzi ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01,