Nazwa przedmiotu:
Scalenia i wymiany gruntów
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Katarzyna Sobolewska-Mikulska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.SMS244
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 47 godzin, w tym: a) uczestnictwo w wykładach - 15 godzin b) uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin, c) udział w konsultacjach - 2 godziny. 2) Praca własna studenta - 53 godzin, w tym: a) przygotowanie do ćwiczeń - 10 godzin, b) przygotowanie do wykładów - 10 godzin, c) dokończenie zadań projektowych w domu - 23 godziny, d) przygotowanie do egzaminu - 10 godzin. RAZEM: 100 godzin - 4 punkty ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,9 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 47 godzin, w tym: a) uczestnictwo w wykładach - 15 godzin b) uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin, c) udział w konsultacjach - 2 godziny.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 punktu ECTS - 63 godziny, w tym: a) uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin; b) przygotowanie do ćwiczeń - 10 godzin; c) dokończenie zadań projektowych w domu - 23 godziny.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
znajomość podstawowych definicji i pojęć dotyczących nieruchomości i pojęć prawnych
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Uzyskanie umiejętności z zakresu opracowania dokumentacji geodezyjno-prawnej niezbędnej w procesie scalenia gruntów. Umiejętności zastosowania procedur prawnych realizowanych w ramach procesu scalenia gruntów.
Treści kształcenia:
Wykład: Charakterystyka struktury własnościowej i przestrzennej gospodarstw rolnych w Polsce. Scalenia gruntów jako metoda poprawy układu przestrzennego wsi. Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich - jako element projektu rozwoju obszarów wiejskich. Scalenia gruntów w krajach UE na wybranych przykładach ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień ekologii i kształtowania krajobrazu. Ćwiczenia: Wykonanie analiz studialnych dla potrzeb opracowania założeń do projektu scalenia gruntów dla rzeczywistego obiektu: Uzupełnienie treści mapy ewidencyjnej obiektu o elementy ekologiczne i formy topograficzne o cechach krajobrazotwórczych; Struktura użytkowania i bonitacji gruntów; Struktura władania gruntami; Struktura obszarowa gospodarstw rolnych; Opracowanie charakterystyk indywidualnych gospodarstw rolnych - analiza ukształtowania rozłogu gruntów dla wybranych gospodarstw rolnych.
Metody oceny:
Forma prowadzonych zajęć: wykład i ćwiczenia projektowe Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest: uzyskanie pozytywnej oceny z wykonanego projektu (wydrukowany operat) oraz uzyskanie pozytywnej oceny z prezentacji. Do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie pozytywnych ocen z egzaminu. Do zaliczenia egzaminu wymagane jest uzyskanie minimum 60% punktów. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna z zaliczenia egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń. Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,75 – 5,0); 4,5 – cztery i pół (4,25-4,74), 4,0 –cztery (3,75-4,24), 3,5-trzy i pół (3,25-3,74), 3,0-trzy (3,0-3,24). Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 2 ćwiczeniach oznacza niezaliczenie przedmiotu. Student nieobecny na zajęciach ma obowiązek zgłosić się do prowadzącego (mail, osobiście) celem uzgodnienia terminu odrobienia ćwiczeń.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Sobolewska-Mikulska K., Pułecka A. "Scalania i wymiany gruntów w rozwoju obszarów wiejskich", OWPW, Warszawa 2007. 2. Sobolewska-Mikulska K. (red.), "Gospodarka nieruchomościami i kataster. Wybrane problemy.", OWPW, Warszawa 2014. 3. Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz.U. 1982 nr 11 poz. 80 z późn. zm.) 4. Hopfer A., Urban M. "Geodezyjne urządzenia terenów rolnych", PWN, Warszawa, 1975.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GK.SMS244_W1
Posiada wiedzę techniczną i prawną z zakresu wykonywania prac geodezyjnych na potrzeby gospodarki nieruchomościami na obszarach wiejskich, t.j. scalenia gruntów, w tym: - zna zasady sporządzania dokumentacji geodezyjnej dotyczącej scalenia i wymiany gruntów, - zna zasady funkcjonowania państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i posiada wiedze umożliwiającą sporządzenie harmonogramu rzeczowego i czasowego związanego z realizacją prac scaleniowych, - posiada wiedzę dotyczącą planowania i zagospodarowania przestrzennego i uwzględniania zamierzeń planistycznych i inwestycyjnych w projekcie scalenia gruntów, - posiada wiedzę o trendach rozwojowych z dziedziny geodezji urządzeniowo-rolnej i potrafi je uwzględniać w pracach projektowych w procesie scalenia gruntów.
Weryfikacja: wykonanie projektu, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_W15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W09, T2A_W11, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GK.SMS244_U1
Posiada umiejętność zastosowania procedur prawnych realizowanych w ramach procesu scalenia gruntów i potrafi opracować dokumentację geodezyjno-prawną niezbędną z procesie scalenia gruntów.
Weryfikacja: wykonanie projektu, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U17, T2A_U18
Efekt GK.SMS244_U2
Potrafi w ramach zadania projektowego opracować założenia do projektu scalenia gruntów oraz opracować prezentację zawierającą wyniki zrealizowanego zadania projektowego i omówić te wyniki, w szczególności: - potrafi zintegrować wiedzę dotyczącą obiektu scaleniowego uzyskaną na podstawie różnorodnych źródeł, m. in. informacji z literatury i baz danych, i dokonać interpretacji uzyskanych informacji i na tej podstawie potrafi opracować w dwuosobowym zespole charakterystykę obiektu scaleniowego, w tym charakterystykę indywidualnych gospodarstw rolnych, - potrafi wykonać analizy studialne i opracować założenia do projektu scalenia gruntów dla rzeczywistego obiektu z uwzględnieniem elementów ekologii i kształtowania krajobrazu, - potrafi ocenić czasochłonność realizowanych w procesie scaleniowym prac i sporządzić harmonogram rzeczowy, - potrafi ocenić możliwość wykorzystania nowych metod realizacji zadań z zakresu geodezji urządzeniowo-rolnej.
Weryfikacja: wykonanie projektu, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U19
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GK.SMS244_K1
Potrafi pracując w grupie dokonać analizy szeregu uwarunkowań występujących na obiekcie scaleniowym i na tej podstawie dobrać optymalne rozwiązania projektowe, które następnie potrafi w sposób kreatywny i zrozumiały przedstawić i przekazać. Jednocześnie ma świadomość spoczywającej na geodecie urządzeniowo-rolnym odpowiedzialności oraz ogromnej wagi wybranych przez niego rozwiązań projektowych, a także wynikającego z nich szeregu zależności występujących na obszarze objętym założeniami do projektu scalenia.
Weryfikacja: wykonanie projektu, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K05
Efekt GK.SMS244_K2
Ma świadomość wagi partycypacji społecznej w przygotowaniu projektu scalenia i konieczności promowania rozwiązań przyjmowanych w procesie scalenia wśród ludności obszarów wiejskich.
Weryfikacja: wykonanie projektu, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07