Nazwa przedmiotu:
Planowanie Przestrzenne Rozwoju Miasta
Koordynator przedmiotu:
dr inż. arch. Agnieszka Cieśla
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.NMS301U
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. liczba godzin kontaktowych - 42 godzin, w tym: a) uczestnictwo w wykładach - 16 godzin, b) uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych – 24 godzin, c) udział w konsultacjach - 2 godziny. 2. Praca własna studenta - 58 godzin, w tym: a) opracowanie projektu - 38 godzin, b) przygotowanie elaboratu opisowo - graficznego - 10 godzin, c) przygotowanie do sprawdzianu z materiału wykładowego - 10 godzin. Łącznie nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punktów ECTS - liczba godzin kontaktowych - 42 godzin, w tym: a) uczestnictwo w wykładach - 16 godzin, b) uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych – 24 godzin, c) udział w konsultacjach - 2 godziny.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,3 punkty ECTS - 82 godziny, w tym: a) uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych – 24 godzin, b) opracowanie projektu - 36 godzin, c) przygotowanie elaboratu opisowo - graficznego - 10 godzin.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt45h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
znajomość podstaw planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego
Limit liczby studentów:
30 - studentów na wykładzie, 16 - studentów na ćwiczeniach projektowych
Cel przedmiotu:
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studenta z zasadami planowania przestrzennego miast. Ponadto student zapoznaje się z dokumentami dotyczącymi planowania na szczeblu lokalnym, ich zawartością oraz rozwiązaniami merytorycznymi.
Treści kształcenia:
Przedmiot składa się z wykładów i zajęć projektowych. Wykłady obejmują następującą tematykę: Wyzwania rozwoje przed którymi stoją współczesne miasta: zmiany demograficzne (depopulacja, starzenie się ludności), zmiany klimatyczne, zmiany technologiczne (rewolucja 4.0), planowanie przestrzenne w systemie planowania procesów rozwojowych miast, charakterystyka i ocena polskiego systemu planowania przestrzennego. W ramach zajęć projektowych dla wybranej gminy opracowywany jest projekt zagospodarowania w konwencji Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy. Zadanie projektowe obejmuje: analizę uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego obszaru /położenie i rola gminy w regionie, wytyczne planu zagospodarowania przestrzennego województwa, uwarunkowania rozwoju przestrzennego miasta (problematyka zgodna z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym), sformułowanie wniosków w zakresie możliwości i ograniczenia rozwoju przestrzennego; wyznaczenie kierunków zagospodarowania przestrzennego obszaru, opracowanie koncepcji funkcjonalno – przestrzennej, wykonanie stosownych schematów obrazujących przyjętą koncepcję.
Metody oceny:
Do zaliczenia przedmiotu - ocena łączna - wymagane jest zaliczenie kolokwium i zaliczenie oraz obrona projektu. Do zaliczenia kolokwium z materiału wykładowego niezbędne jest uzyskanie 60% punktów. Do zaliczenia zajęć projektowych wymagane jest uzyskanie pozytywnej oceny z opracowanego elaboratu opisowo – graficznego i jego obrona. Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,76 – 5,0); 4,5 – cztery i pół (4,26-4,74), 4,0 –cztery (3,76-4,25), 3,5-trzy i pół (3,26-3,75), 3,0-trzy (3,0-3,25). Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 2 zajęciach oznacza niezaliczenie przedmiotu.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. USTAWA o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. (Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej Nr 80 z dnia 10 maja 2003r. poz.717.). 2. Koncepcja zagospodarowania przestrzennego Kraju 2030, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego RP, Warszawa 2013. https://www.mrr.gov.pl/rozwoj_regionalny/ Polityka_przestrzenna/KPZK/ 3. Krajowa Polityka Miejska /projekt/, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa 2014, https://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny. 4. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego, 2010 – 2020 Regiony, miasta, obszary wiejskie, MRR 2011. 5. Chmielewski J.M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010. 6. Cymerman R. /red./, Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego, Olsztyn 2010. 7. Domański R., Gospodarka przestrzenna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. 8. Jędraszko A., Zarządzanie mieszkalnictwem i planowanie komunikacji przez samorząd terytorialny w Niemczech na przykładzie Stutgardu, Unia Metropolii Polskich, Łódź 1996. 9. Jędraszko A., Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce – drogi i bezdroża regulacji ustawowych, UMP Warszawa 2005. 10. Gawlikowski A., Ulica w strukturze miasta, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1992, 11. Gehl J., Życie między budynkami. Wyd. RAM, 2009. 12. Gehl J., Miasta dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków 2014. 13. Gzell S., Wykłady o współczesnej urbanistyce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 2015. 14. Kornelik S., Słodczyk J., Podstawy gospodarki przestrzennej – wybrane aspekty, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2005. 15. Korzeniak G. /red./, Zintegrowane planowanie rozwoju miast, Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2011. 16. Kozłowski J. Zintegrowane planowanie zrównoważonego rozwoju, zarys metodyki, Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2012. 17. Liszewski S. /red./, Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. 18. Nowakowski M., Sto lat planowania przestrzennego, Oficyna Naukowa, Warszawa 2013. 19. Parteka T., Europejskie wyzwania spójności polskiej przestrzeni – regiony, metropolie, transport, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2008. 20. Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Arkady, Warszawa 1999. 21. Słodczyk J., Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Uniwersytet Opolski 2003. 22. Stangel M., Kształtowanie współczesnych obszarów miejskich w kontekście zrównoważonego rozwoju, Politechnika Śląska, Gliwice,2013. 23. Stangel M., Airport City – Stefa okołolotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne, Helion, Warszawa 2014. 24. Wesołowski J., Miasto w ruchu, dobre praktyki w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź 2008. 25. Wesołowski J. i Zalewski A., Integracja systemu transportu szynowego w śródmieściu Łodzi, Warszawa – Łódź 2009. 26. Zalewski A., Uspokojenie ruchu jako zagadnienie urbanistyczne, Wydawnictwa Politechniki Łódzkiej, Łódź 2011. 27. Ziobrowski Z., Urbanistyczne wymiary miast, Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2011. 28. Praca zbiorowa pod red. A Zalewskiego, Transport zrównoważony jako czynnik tworzący przestrzeń miejska, Monografia M-0318, Texter Warszawa 2015, e-book.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.NMS301U_W1
Ma wiedzę z zakresu planowania przestrzennego na szczeblu lokalnym, zna zakres Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, zna podstawowe koncepcje polityki przestrzennej miast, jej zasady i cele
Weryfikacja: sprawdzian z materiału wykładowego i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11_UR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.NMS301U_U1
Potrafi pozyskiwać oraz analizować dane liczbowe i statystyczne zawarte w źródłach internetowych oraz dokumentach strategicznych jednostek administracyjnych, w tym materiałach mapowych oraz tekstowych dotyczących wybranego miasta zawierających wielowątkowe informacje co do istniejącego zagospodarowania, wartości kulturowych i przyrodniczych, oraz sytuacji społeczno-gospodarczej
Weryfikacja: sprawdzian z materiału wykładowego i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt GP.NMS301U_U2
Potrafi pracować w grupie odpowiedzialnej za opracowanie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz potrafi w określonym czasie opracować przypadające mu zadania analityczno-projektowe
Weryfikacja: sprawdzian z materiału wykładowego i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03
Efekt GP.NMS301U_U3
Potrafi przejść procedurę opracowania planistycznego Studium kierunków i zagospodarowania przestrzennego pod kierunkiem prowadzącego zajęcia w efekcie opracowując syntezę w formie diagnozy stanu zagospodarowania ze wskazaniem problemów rozwojowych i ich uwarunkowań oraz prezentując wizję rozwoju przestrzennego miasta
Weryfikacja: sprawdzian z materiału wykładowego i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U04
Efekt GP.NMS301U_U4
Posiada umiejętności syntetycznego i graficznego przedstawienia uwarunkowań istniejącego stanu zagospodarowania przestrzennego terytorium miasta łącznie z powiązaniami zewnętrznymi w skali krajowej i regionalnej, identyfikacji problemów rozwojowych miasta , opracowania przyszłościowej wizji rozwojowej miasta, prognozowanie procesów rozwojowych i kryteria ich oceny z uwzględnieniem problematyki obsługi komunikacyjnej, ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego, a także aspektów ekonomicznych, społecznych i realizacyjnych.
Weryfikacja: sprawdzian z materiału wykładowego i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.NMS301U_K1
Rozumie potrzebę tworzenia dokumentów planistycznych na różnych szczeblach oraz rozumie odpowiedzialność podejmowanych decyzji na etapie projektowym
Weryfikacja: sprawdzian z materiału wykładowego i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02
Efekt GP.NMS301U_K2
Rozumie potrzebę współpracy specjalistów wielu dziedzin w celu opracowania dokumentów planistycznych zapewniających zrównoważony rozwój jednostek
Weryfikacja: sprawdzian z materiału wykładowego i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03
Efekt GP.NMS301U_K3
Rozumie wielokierunkowe skutki powodowane realizacją założeń projektowych zawartych z dokumentach planistycznych
Weryfikacja: sprawdzian z materiału wykładowego i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05