Nazwa przedmiotu:
Technologie SIP
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Anna Fijałkowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.NMK106
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 26, w tym: a) wykład – 8 godz. b) ćwiczenia projektowe – 16 godz. c) konsultacje – 2 godz. 2. Praca własna studenta – 50 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych - 16 godz. b) zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10 godz. c) przygotowanie sprawozdań z projektów - 16 godz. d) przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego - 8 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 76 godzin, co odpowiada 3 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 pkt. ECTS – liczba godzin kontaktowych 26, w tym: a) wykład – 8 godz. b) ćwiczenia projektowe – 16 godz. c) konsultacje – 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,7 pkt. ECTS - 42 godzin pracy studenta, w tym: a) ćwiczenia projektowe – 16 godz. b) konsultacje – 2 godz. c) przygotowanie do zajęć projektowych - 16 godz. d) przygotowanie sprawozdań z projektów - 16 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości na temat systemów informacji przestrzennej
Limit liczby studentów:
30 - studentów na wykładzie, 16 - studentów na ćwiczeniach projektowych
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy w zakresie SIP i technologiach SIP, nabycie wiedzy i umiejętności korzystania z istniejących baz danych przestrzennych, nabycie wiedzy i umiejętności wykorzystywania wybranych algorytmów analiz przestrzennych i oceny uzyskanych wyników analiz.
Treści kształcenia:
Wykład: Przypomnienie i uporządkowanie podstawowych pojęć z zakresu SIP. Modele danych w SIP. Przegląd dostępnych źródeł danych dla realizacji zadań z obszaru gospodarki przestrzennej. Przegląd wybranych metod z zakresu analiz przestrzennych. Metodyka wyznaczania optymalnej lokalizacji określonych obiektów, inwestycji, przydatności terenu dla określonego celu. Ćwiczenia projektowe: Ocena przydatności danych przestrzennych pochodzących z różnych źródeł w realizacji wybranych zadań z obszaru gospodarki przestrzennej, praktyczna realizacja wybranych zadań ilustrujących wykorzystanie analiz przestrzennych dla wsparcia procesu decyzyjnego, tematyka zadań obejmuje w szczególności różne przykłady wykorzystania wielokryterialnych analiz przestrzennych w ocenie przydatności terenu dla określonego celu, których wynikiem jest wskazanie optymalnej lokalizacji dla danego typu inwestycji, działań, itp., generowanie i ocena różnych scenariuszy.
Metody oceny:
Wykład: zaliczenie wykładów – sprawdzian pisemny na przedostatnim wykładzie. Próg zaliczeniowy: 60% maksymalnej liczby punktów. Sprawdzian poprawkowy odbywa się na ostatnim wykładzie. Ocena z wykładu obliczona jest na podstawie procentowej liczby zdobytych punktów wg skali: 3,0: <60% - 68%), 3,5: <68% – 76%), 4,0: <76% - 84%), 4,5: <84% - 92%), 5,0: <92% - 100%> maksymalnej l. punktów. Zajęcia projektowe: zaliczenie zajęć projektowych na podstawie sumy punktów z wykonywanych raportów (każdy raport oceniany w skali 0-10pkt.), uzyskanie pozytywnej oceny z każdego z raportów dla min. 60% maksymalnej liczby punktów. Ocena z projektu obliczona jest na podstawie procentowej liczby zdobytych punktów wg skali: 3,0: <60% - 68%), 3,5: <68% – 76%), 4,0: <76% - 84%), 4,5: <84% - 92%), 5,0: <92% - 100%> maksymalnej l. punktów. Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 1zajęciach oznacza niezaliczenie przedmiotu. Student nieobecny na zajęciach ma obowiązek zgłosić się do prowadzącego (mailowo lub osobiście) celem uzgodnienia terminu odrobienia ćwiczeń. Ocenę łączną z przedmiotu stanowi średnia arytmetyczna z zaliczenia wykładów i ćwiczeń projektowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Białousz S., 2004, System Baz Danych Przestrzennych dla Województwa Mazowieckiego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2. Białousz S., 2013, Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 3. Olszewski R., Gotlib G., Iwaniak A., 2008; GIS. Obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN, 4. Longley P. A., Goodchild M. F., Maguire D. J., Rhind D. W., 2006. GIS. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 5. Bielecka E., 2005. Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania. Wydawnictwo PJWSTK , 6. Lodwick W.,2008, Fuzzy surfaces in GIS and geographical analysis : theory, analytical methods, algorithms, and applications, Boca Raton ; London ; New York : CRC Press, 7. O’Sullivan D., Perry G., 2013, Spatial Simulation: Exploring Pattern and Process, Somerset : Wiley, 8. de Simith M., Goodchild M., Longley P.A., Geospatial analysis : a comprehensive guide to principles, techniques and software tools, 2015, 9. Malczewski J., 1999; GIS and multicriteria decision analysis, 10. http://www.esri.com/esri-news 11. http://resources.arcgis.com/en/help/
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.NMK106_W1
Umie rozróżnić modele danych przestrzennych: modele wektorowe i rastrowe, modele NMT: GRID i TIN
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Efekt GP.NMK106_W2
Zna podstawowe rodzaje danych przestrzennych dla terytorium Polski i Świata, zna ich podstawowe parametry, dotyczące dokładności tematycznej i geometrycznej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Efekt GP.NMK106_W3
Zna podstawy projektowania SIP w podejściu autonomicznym i hybrydowym
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.NMK106_U1
Potrafi krytycznie ocenić istniejące dane przestrzenne z punktu widzenia ich przydatności dla realizacji założonego celu
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu, sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, S2A_U06, S2A_U07, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
Efekt GP.NMK106_U2
Potrafi zaprojektować bazę danych przestrzennych. Umie wykorzystać pozyskane dane przestrzenne
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu, sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
Efekt GP.NMK106_U3
Umie pozyskać istniejące dane przestrzenne i przetworzyć je do postaci wymaganej dla założonego projektu
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.NMK106_K1
potrafi przewidywać wpływ podjętych decyzji na końcowy wynik projektu
Weryfikacja: ocena pracy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05