- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie w gospodarce przestrzennej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Przemysław Kupidura
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.NMK216
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 24 godzin, w tym:
a) obecność na zajęciach projektowych - 16h,
b) konsultacje - 8h,
2) Praca własna studenta - 26 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych - 10h
b) zapoznanie ze wskazaną literaturą i przygotowanie do zaliczenia - 16h
Łącznie nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS - liczba godzin kontaktowych - 24 godzin, w tym:
a) obecność na zajęciach projektowych - 16h
b) konsultacje - 8h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 punkt ECTS - 26 godziny, w tym:
a) obecność na zajęciach projektowych - 16h
b) przygotowanie do zajęć projektowych - 10h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- 16 – studentów na ćwiczeniach projektowych
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot ma na celu zaznajomienie studenta z podstawowymi narzędziami stosowanymi w statystyce, ekonometrii, prognozowaniu i eksploracji danych. Student nabywa umiejętności wykorzystywania tych narzędzi w wybranych dziedzinach gospodarki przestrzennej, przede wszystkim w planowaniu przestrzennym.
- Treści kształcenia:
- Podstawowe pojęcia z zakresu modeli, modelowania, symulacji. Metody tworzenia, realizacji
i weryfikacji modeli funkcjonowania zjawisk gospodarczych i społecznych.
Modele jako narzędzia operacyjne w gospodarce przestrzennej. Modele ilościowe
w prognozowania systemu osadniczego. Przykłady modeli i ich weryfikacji. Modele jako narzędzia prognoz demograficznych i gospodarczych oraz tworzenia scenariuszy rozwoju gospodarczego. Rola modeli w opracowaniu i testowaniu strategii rozwoju obszarów.
- Metody oceny:
- Sprawdzian pisemny lub ustny
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Kupidura P. (2012). Modelowanie w gospodarce przestrzennej. skrypt do ćwiczeń
Bajerowski T. (2008). Zarządzanie przestrzenne. Teoretyczne i praktyczne aspekty prognozowania finansowych skutków opracowań planistycznych. Wydawnictwo UWM w Olsztynie
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SMS252_W1
- znajomość różnorodnych typów modeli rzeczywistości a także metod prognozowania oraz umiejętność ich stosowania
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SMS252_U1
- Umiejętność wykorzystania odpowiednich narzędzi statystycznych do prognozowania przyszłości
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U04
- Efekt GP.SMS252_U2
- umiejętność wykorzystania danych statystycznych oraz systemów informacji przestrzennej do modelowania i prognozowania w gospodarce przestrzennej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SMS252_K1
- potrafi ocenić wpływ podejmowanych decyzji na wynik projektu
Weryfikacja: ocena pracy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05