- Nazwa przedmiotu:
- Cyfrowe zasoby informatyzacji technicznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Witold Marowski, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-MBAMR-ISP-0405
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 30 godz. wykładu.
2) Praca własna studenta – 45 godzin, w tym:
a) studia literaturowe – 15 godz.
b) przygotowanie do zajęć – 15 godz.
c) przygotowanie do sprawdzianów – 15 godz.
3) RAZEM – 75 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 punktów ECTS – liczba godzin kontaktowych – 30 godz. w tym:
a) wykład - 30 godz.;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,6 punktu ECTS – 15 godzin zajęć przy komputerach: praca nad tworzeniem projektów
arkuszy kalkulacyjnych w programie Microsoft Excel i struktur hierarchicznych w programie TreeLine
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość środowiska Windows. Obsługa arkuszy kalkulacyjnych w programie Microsoft Excel (poziom podstawowy). Programowanie w języku Visual Basic (poziom podstawowy).
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarzadzeniem Rektora
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z zaawansowanymi technikami wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych do zarządzania zasobami informacji technicznej. Zapoznanie studentów z technikami definiowania i prezentacji hierarchicznych struktur informacji technicznej na przykładzie programu TreeLine.
- Treści kształcenia:
- 1.Podstawowe techniki pracy z arkuszami kalkulacyjnymi programu Microsoft Excel.
2.Techniki definiowania reguł poprawności danych oraz ograniczania dostępu do komórek arkusza kalkulacyjnego.
3. Sporządzanie i formatowanie wykresów w programie Microsoft Excel oraz przenoszenie ich do innych rodzajów dokumentów.
4.Metody poprawnego tworzenia na arkuszach kalkulacyjnych list przechowujących duże zasoby danych.
5. Techniki tworzenia i wykorzystywania podzbiorów danych zawartych na listach.
6. Tworzenie arkuszy kalkulacyjnych o strukturze hierarchicznej i techniki ich wykorzystywania.
7. Tabele przestawne - techniki tworzenia oraz wykorzystywania do analizy zasobów danych.
8. Podstawowe zasady tworzenia i wykorzystywania w programie Microsoft Excel kodu języka Visual Basic.
9. Osadzanie na arkuszu kalkulacyjnym formantów i oprogramowywanie sposobu ich działania.
10. Współpraca arkusza kalkulacyjnego z zewnętrznymi źródłami danych w postaci plików tekstowych lub baz relacyjnych.
11. Tworzenie dokumentacji drukowanej na podstawie zawartości arkuszy kalkulacyjnych.
12. Koncepcja prezentacji struktur hierarchicznych w programie TreeLine.
13. Współpraca programu TreeLine z zewnętrznymi źródłami danych w postaci plików tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych lub relacyjnych baz danych.
- Metody oceny:
- 1. Analiza aktywności studentów podczas wykładu, stawianych pytań i zgłaszanych wątpliwości.
2. Sprawdzanie wyników osiąganych samodzielnie przez studentów na podstawie informacji i wzorców postępowania podanych przez prowadzącego w trakcie zajęć poświęconych praktycznej przy komputerach.
3. Dwa pisemne sprawdziany zaliczeniowe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Monsen L.: Microsoft Excel 97 w zastosowaniach, LT&P, Warszawa, 1999
1. McFedries P.: Excel. Wykresy, analiza danych, tabele przestawne, Helion, Gliwice, 2015.
2. Monsen L.: Microsoft Excel 97 w zastosowaniach, LT&P, Warszawa, 1999.
3. Walkenbach J.: Excel 2013 PL. Biblia, Helion, Gliwice 2013
Pomocne mogą także być inne książki omawiające zaawansowane funkcje programu
Microsoft Excel lub innego środowiska tworzenia i wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych (odpowiednio do rodzaju i posiadanej wersji programu).
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1150-MBAMR-ISP-0405W1
- Posiada wiedzę o zasadach prezentowania zasobów informacji na arkuszach kalkulacyjnych; Posiada wiedzę o technikach współpracy arkuszy kalkulacyjnych z zewnętrznymi źródłami danych.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_W16, KMiBM_W19, KMiBM_W17, KMiBM_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt 1150-MBAMR-ISP-0405W2
- Posiada wiedzę o wybranych technikach gromadzenia zasobów informacji o strukturze hierarchicznej i prezentowania ich zawartości.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_W16, KMiBM_W19, KMiBM_W17, KMiBM_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1150-MBAMR-ISP-0405_U1
- Potrafi poprawnie tworzyć na arkuszach kalkulacyjnych listy służące do przechowywania dużych zasobów danych; Potrafi analizować duże zasoby danych przy użyciu technik właściwych dla arkuszy kalkulacyjnych.
Weryfikacja: Sprawdzian (w zakresie opisu metod), praktyczna weryfikacja umiejętności podczas zajęć przy komputerze
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
- Efekt 1150-MBAMR-ISP-0405_U2
- Potrafi sporządzać i formatować wykresy stanowiące graficzną interpretację danych z arkuszy kalkulacyjnych. Potrafi tworzyć formanty na arkuszach kalkulacyjnych i oprogramowywać ich działanie.
Weryfikacja: Sprawdzian (w zakresie opisu metod), praktyczna weryfikacja umiejętności podczas zajęć przy komputerze.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
- Efekt 1150-MBAMR-ISP-0405_U3
- Potrafi korzystać z programu TreeLine przy tworzeniu wizualizacji zbiorów danych o strukturze hierarchicznej.
Weryfikacja: Sprawdzian (w zakresie opisu metod), praktyczna weryfikacja umiejętności podczas zajęć przy komputerze.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_U17, KMiBM_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U07, InzA_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1150-MBAMR-ISP-0405_K1
- Ma świadomość konieczności ochrony cyfrowych zasobów danych przed błędnymi działaniami użytkowników
Weryfikacja: Sprawdzian (w zakresie znajomości typowych zabezpieczeń), dyskusja
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, InzA_K01