- Nazwa przedmiotu:
- Seminarium Problemowe - Mechanizmy niszczenia materiałów: Procesy degradacji materiałów ze stopów na osnowie żelaza w warunkach eksploatacji /The Mechanisms of Materials Destruction Seminar
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ewa Ura-Bińczyk
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- MNMZ
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- seminarium problemowe 30h prezentacja referatów opierając się na artykułach angielskich 30 h, przygotowanie pisemnego raportu 35h razem 75 godzin = 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- seminarium problemowe 30 h = 1,2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy Nauki o Materiałach 1, Podstawy Nauki o Materiałach 2, Mechanika i wytrzymałość konstrukcji, Tworzywa metaliczne i ich obróbka cieplna
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom umiejętności wykonywania oraz opracowywania ekspertyz materiałowych przyczyn uszkodzeń części i urządzeń technicznych, opiniowania poprawnego doboru materiałów i technologii, wskazywania rozwiązań alternatywnych dla istniejących wyrobów i stosowanych do ich wytwarzania procesów technologicznych.
- Treści kształcenia:
- Zależne od wybranej przez Studenta propozycji seminarium patrz Seminarium Problemowe Mechanizmy Niszczenia Materiałów I i Seminarium Problemowe Mechanizmy Niszczenia Materiałów II
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie wygłoszonych referatów, złożonych raportów pisemnego, aktywności podczas wykonywania zadań i dyskusji podczas seminariów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. M.F. Ashby, D.R.H Jones: Materiały inżynierskie, t. 1 i 2, WNT, 1996.
2. S. Kocańda: Zmęczeniowe pękanie materiałów, PWN 1975.
3. Zasady doboru materiałów inżynierskich z kartami charakterystyk, Red. L.A. Dobrzański, Wyd. Politechniki Śląskiej, 2000.
4. Obowiązujące Normy (Euro, ISO, i PN).
5. Podręczniki akademickie do przedmiotów; „Metaloznawstwo” i „Materiałoznawstwo”
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MNMZ_W1
- Ma podstawową wiedzę z zakresu degradacji materiałów ze stopów w osnowie żelaza w warunkach eksploatacji
Weryfikacja: Ocena referatu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W05, IM_W06, IM_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MNMZ_U1
- Posiada umiejętność wykonywania oraz opracowywania ekspertyz materiałowych przyczyn uszkodzeń części i urządzeń technicznych. Przy przygotowywaniu referatu wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne. Rozwija swoją wiedzę na podstawie przeprowadzonych badań fachowej literatury.
Weryfikacja: Ocena prezentacji referatu, aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01, IM_U02, IM_U03, IM_U04, IM_U05, IM_U07, IM_U13, IM_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MNMZ_K1
- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, problem szybkiej dezaktualizacji wiedzy. Ocena zaangażowania studenta w dyskusji.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K01, IM_K04, IM_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K04, T1A_K05
- Efekt MNMZ_K2
- Student ma świadomość ważnej roli podnoszenia świadomości społeczeństwa w zakresie: 1) przyczyn zachodzenia mechanizmów niszczenia urządzeń, konstrukcji, 2) istotności poprawnego doboru materiałów wobec stawianym urządzeniom, konstrukcjom wymagań, aby uniknąć w przyszłości ryzyka zajścia awarii, katastrof, 3) istotności podejmowania systematycznych działań mających na celu diagnozowanie zachodzenia mechanizmu niszczenia materiałów np. wskutek ich eksploatacji. Ma świadomość konieczności szukania rozwiązań w zakresie opracowania nowych metod umożliwiających nieinwazyjne badanie zachodzenia mechanizmów niszczenia materiałów, rozwijania swojej wiedzy i umiejętności. Ma świadomość konsekwencji źle podjętych decyzji odnośnie doboru materiałów, niewłaściwych jego warunków przetwarzania, eksploatacji - na szeroko rozumiane otoczenie (środowisko naturalne, byt przedsiębiorstwa, życie ludzi itp.)
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K01, IM_K02, IM_K04, IM_K05, IM_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07