- Nazwa przedmiotu:
- Planowanie przedsięwzięć biznesowych i przedsiębiorczość innowacyjna (HES)/ Business Planning
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Tomasz Dymkowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- PPB
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład - 30 godzin.
Przygotowanie prac domowych - 15 godzin.
Przygotowanie się do sprawdzianu - 15 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS - 30 godzin zajęć.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 punkt ECTS - przygotowanie prac domowych i udział w zajęciach o charakterze warsztatów - wstępnej koncepcji biznesu, evaluatora wstępnej koncepcji.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu wykładów: Prawo gospodarcze i ochrona własności intelektualnej, Komunikacja, Kierowanie zespołami pracowników, Planowanie badań, Gry decyzyjne, Rynek materiałów, Materiał a ekonomiczne aspekty eksploatacji konstrukcji.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot ma na celu przybliżyć zagadnienia przedsiębiorczości oraz innowacyjności w działalności inżynierskiej
- Treści kształcenia:
- Tematy zajęć w formie wykładu:
1. Przedsiębiorczość a skutki globalizacji i konkurencji międzynarodowej.
2. Przedsiębiorczość w Polsce - szanse i bariery rozwoju.
3. Cechy i umiejętności liderów, zespoły założycielskie, specyfika problemów kadrowych, kultura organizacyjna.
4. Od pomysłu do wstępnej koncepcji biznesu i biznesplanu, fazy realizacji przedsięwzięcia biznesowego.
5. Rynek, klient, nawiązanie podstawowych kontaktów biznesowych.
6. Działania marketingowe w firmie, promocja nowego biznesu.
7. Źródła finansowania, składanie finansowania nowego biznesu, fundusze UE jako źródło finansowania przedsięwzięć biznesowych; 8. Wybór formy prawnej dla nowego przedsięwzięcia.
9. Istota biznesowa franczyzy i jej specyfika.
10. Księgowość, planowanie podatkowe.
11. Przedsiębiorczość międzynarodowa.
12. Specyfika nowych przedsięwzięć technologicznych; elementy prawa własności przemysłowej.
13. Specyfika przedsiębiorczości w sektorach związanych z wybraną branżą.
14. Rozruch działalności nowej firmy - trudności i zagrożenia, platforma stabilnego biznesu.
Treść części warsztatowej zajęć:
(Zajęcia projektowe-warsztaty: praca w grupach 3-5 osobowych)
1. Praca z narzędziem (tzw. Ewaluatorem) pozwalającym na wyłonienie najlepiej rokującego indywidualnego pomysłu biznesowego w każdej z grup.
2. Stworzenie Wstępnej Koncepcji Biznesu (WKB) dla wybranego pomysłu.
3. Przygotowanie prezentacji wyników prac w każdej z grup.
4. Zaprezentowanie przygotowanych prac na zajęciach końcowych.
- Metody oceny:
- Wykonanie zadań domowych (ocenianych) jako przygotowanie do zajęć warsztatowych:
1. Określenie minimalnego dochodu z biznesu i stworzenie zarysu wstępnej koncepcji biznesu.
2. Korekta zarysu wstępnej koncepcji biznesu.
3. Przygotowanie proaktywnej samooceny własnych cech przedsiębiorczych.
4. Przygotowanie wstępnej koncepcji biznesu.
5. Przygotowanie evaluatora wstępnej koncepcji biznesu.
Ocena końcowa na podstawie:
sprawdzianu wiedzy – warunkuje dopuszczenie do dalszego zaliczania – 25%;
zadań domowych – 50%;
prezentacji na ostatnich zajęciach wybranej z indywidualnych koncepcji biznesu – 25%;
Brak obecności na zajęciach warsztatowych uniemożliwia zaliczenie przedmiotu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Lekturę stanowią tresci wykładowe, materiały na stronie www.pw.seipa.edu.pl oraz:
1. J. Cieślik: "Przedsiębiorczość dla ambitnych - Jak uruchomić własny biznes", Wyd. Akademickie i Profesjonalne, 2010.
2. T. H. Byers, R.C. Dorf, A.J.Nelson: "Technology Ventures - From Idea to Enterprise", Mc Graaw Hill, 2011.
3. T. N. Duening, R.D. Hisrich, M.A.Lechter: Technology Entrepreneurship - Creating, Capturing, and Protecting Value, Elsevier AP, 2010.
4. G.George, A.J. Bock: "Inventing Entrepreneurs - Technology Innovators and Their Entrepreneurial Journey", Pearson Prentice Hall, 2009.
5. K. Allen: "Entrepreneurship for Scientists and Engineers", Pearson Prentice Hall, 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PBBiPI_W1
- Student posiądzie wiedzę dotyczącą najważniejszych aspektów związanych z zakładaniem oraz prowadzeniem własnej (innowacyjnej) działalności gospodarczej.
Weryfikacja: Pisemny sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W14, IM_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, T1A_W11
- Efekt PBBiPI_W2
- Student zna zasady sporządzania biznes planu. Student posiądzie wiedzę na temat narzędzi wspomagających proces oceny pomysłu biznesowego oraz opracowanie wstępnego biznes -planu.
Weryfikacja: Ocena zadań domowych (przygotowania wstępnej koncepcji biznesu), obserwacja i ocena umiejętności praktycznych studenta, ocena prezentacji nt. opracowania pomysłu na biznes.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W14, IM_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, T1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PBBiPI_U1
- Student będzie potrafił przeprowadzić analizę "Wstępnej Koncepcji Biznesu" oraz publicznie zaprezentować swoje/zespołu przedsięwzięcie/opracowanie
Weryfikacja: Ocena zadań domowych, ocena prezentacji końcowej projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U10, IM_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, T1A_U12
- Efekt PBBiPI_U2
- Student uzyska dostęp i nauczy się posługiwać narzędziami, dzięki którym będzie mógł dokonać rzetelnej oceny pomysłu biznesowego oraz wykonać wstępny biznes-plan.
Weryfikacja: Obserwacja i ocena umiejętności praktycznych studenta, ocena prezentacji nt. opracowania pomysłu na biznes
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U07, IM_U10, IM_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U10, T1A_U12
- Efekt PBBiPI_U3
- Student - korzystając z fachowych źródeł wiedzy - rozwija poprzez pracę własną w domu nabyte w trakcie zajęć wiedzę i umiejętności dot. opracowania wstępnej koncepcji biznesu, przygotowania narzędzi pozwalających na jej ocenę (ewaluator), dokonania samooceny własnych cech przedsiębiorczych.
Weryfikacja: Ocena zadań domowych (przygotowania wstępnej koncepcji biznesu), obserwacja i ocena umiejętności praktycznych studenta, ocena prezentacji nt. opracowania pomysłu na biznes.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PBBiPI_K1
- Student umie - w wyniku konstruktywnej dyskusji razem z innymi członkami zespołu -zaplanować podział zadań i obowiązków zmierzających do osiągnięcia wyznaczonego celu (wykorzystanie Ewaluatora w celu wyłonienia najlepiej rokującego indywidualnego pomysłu biznesowego, opracowanie wstępnej koncepcji biznesu, przygotowanie prezentacji wyników prac, zaprezentowanie przygotowanych prac na zajęciach). Uważnie słucha wypowiedzi innych członków Zespołu, prowadzi konstruktywną dyskusję na zadany temat, umie rozwiązywać konflikty. Realizuje powierzone mu w zespole zadania. Aktywnie uczestniczy w pracach Zespołu.
Weryfikacja: Obserwacja i ocena umiejętności studenta w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K03, IM_K04, IM_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06