- Nazwa przedmiotu:
- Wytrzymałość konstrukcji/ The Strength of Structures
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Paweł Wymysłowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- WK
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: 30 godzin, ćwiczenia: 20 godzin, przygotowanie do kolokwiów: 20 godzin, przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 20 godzin. RAZEM: 90 godz. = 3 punkty ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3 punkty ECTS (wykłady: 30 godzin, ćwiczenia: 15 godzin, konsultacje obejmujące przygotowanie do kolokwiów i egzaminu: 10 godzin, sprawdzenie kolokwiów i egzaminu: 20 godzin, RAZEM: 75 godzin).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Umiejętność uwalniania od więzów i wyznaczania reakcji w ciele sztywnym (mechanika w zakresie liniowej statyki, pojęcia: siły, pary sił i momentu, redukcja układu sił i momentów, warunki równowagi, zasady dynamiki. Newtona), podstawy rachunku różniczkowego i całkowego (analiza matematyczna).
- Limit liczby studentów:
- wykład- bez limitu, ćwiczenia 15-30 osób
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie podstawowej wiedzy potrzebnej do analizy wytrzymałościowej wybranych typów konstrukcji prętowych i cienkościennych.
- Treści kształcenia:
- Pojęcia wstępne. Siły wewnętrzne naprężenia w pręcie rozciąganym i skręcanym. Zginanie prętów, linia ugięcia belki. Utrata stateczności – wyboczenie pręta. Bezpieczeństwo konstrukcji, hipotezy wytężeniowe, naprężenia zredukowane. Konstrukcje prętowe statycznie wyznaczalne, kratownice i ramy. Konstrukcje prętowe statycznie niewyznaczalne. Twierdzenie o minimum całkowitej energii potencjalnej. Metoda Ritza. Podstawy metody elementów skończonych.
- Metody oceny:
- 2 kolokwia w trakcie semestru na ćwiczeniach i egzamin podczas sesji (pisemna część zadaniowa oraz pisemna część teoretyczna)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Bijak-Żochowski M., Jaworski A., Krzesiński G., Zagrajek T.: Wytrzymałość konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006.
2. Brzoska Z.,: Wytrzymałość Materiałów, Warszawa, PWN, 1979.
3. Lewiński J., Wilczyński A.P., Witemberg Perzyk D.: Podstawy mechaniki. Statyka i wytrzymałość materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- http://mel.pw.edu.pl/zwmik/ZWMiK/Dla-studentow2/Wytrzymalosc-Konstrukcji-WIM
- Uwagi:
- Ćwiczenia zaczynają się po kilku wykładach.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt WK_W1
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą celu, zakresu i zadań wytrzymałości konstrukcji w zastosowaniu do analiz wytrzymałościowych wybranych grup ustrojów
Weryfikacja: Na podstawie teoretycznej części egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt WK_W2
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą założeń przyjmowanych dla modeli prętowych i powłokowych, stosowanych w analizie wytrzymałościowej konstrukcji
Weryfikacja: na podstawie teoretycznej części egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt WK_W3
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą wyznaczenia przemieszczeń, odkształceń i naprężeń w ustrojach prętowych oraz powłokach cienkościennych w stanie błonowym
Weryfikacja: na podstawie teoretycznej części egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W04, IM_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt WK_U1
- Potrafi zbudować proste modele matematyczne rzeczywistych konstrukcji prętowych i powłok osiowosymetrycznych służące do oceny ich wytrzymałości
Weryfikacja: na podstawie kolokwiów w trakcie ćwiczeń i zadaniowej części egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U02, IM_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U15
- Efekt WK_U2
- Potrafi wyznaczyć przemieszczenia, odkształcenia i naprężenia w ustrojach prętowych oraz powłokach cienkościennych osiowosymetrycznych pozostających w stanie błonowym
Weryfikacja: na podstawie kolokwiów w trakcie ćwiczeń i zadaniowej części egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
- Efekt WK_U3
- Potrafi wyznaczyć obciążenia krytyczne w ustrojach prętowych związane z utratą stateczności konstrukcji
Weryfikacja: na podstawie kolokwiów w trakcie ćwiczeń i zadaniowej części egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
- Efekt WK_U4
- Potrafi dokonać oceny odporności na zniszczenie wybranych typów konstrukcji oraz tak zaprojektować konstrukcję, aby nie uległa zniszczeniu podczas eksploatacji
Weryfikacja: na podstawie kolokwiów w trakcie ćwiczeń i zadaniowej części egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13
- Efekt WK_U5
- Na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie zajęć, bądź dotychczas ukończonych przedmiotów, a także w wyniku przeprowadzonej analizy literatury fachowej, innych źródeł student rozwija - poprzez pracę własną - swoje umiejętności w rozwiązywaniu problemów z zakresu wytrzymałości konstrukcji.
Weryfikacja: Kolokwium, obserwacja i ocena umiejętności studenta w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01, IM_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt WK_K1
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, aktualizacji posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu wytrzymałości konstrukcji; rozumie problem dezaktualizacji posiadanych umiejętności i wiedzy. Rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane swoje przyszłe decyzje związane z projektowaniem konstrukcji, w sposób zapewniający uniknięcie zniszczenia podczas jej eksploatacji. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem przyszłego zawodu.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K01, IM_K02, IM_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05