- Nazwa przedmiotu:
- Metody modelowania matematycznego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Wiktor Treichel
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Ogólne
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISCOW-MSP-1101
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład - 30 godz.
Ćwiczenia komputerowe - 30 godz.
Zapoznanie się z literaturą, przygotowanie do zaliczenia wykładów - 15 godz.
Przygotowanie się do ćwiczeń - 10 godz.
Rozwiązanie zadanych zadań i przygotowanie sprawozdań - 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Matematyka I
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Cel kształcenia: przekazanie teoretycznej oraz praktycznej wiedzy w obszarze zastosowań metod modelowania matematycznego w inżynierii środowiska. Efekt kształcenia nabycie wiedzy w zakresie podstawowych metod modelowania matematycznego w zagadnieniach ciepłownictwa i ogrzewnictwa oraz nabycie umiejętności prowadzenia obliczeń w pracach projektowych z zakresu ciepłownictwa i ogrzewnictwa.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:Liczby zespolone i podstawowe funkcje zespolone (4 godz.): postać kanoniczna (wektorowa), postać trygonometryczna (modułowo – argumentowa), postać wykładnicza, interpretacja geometryczna (płaszczyzna zespolona); działania na liczbach zespolonych i podstawowe funkcje zespolone; zasadnicze twierdzenie algebry. Rachunek operatorowy - przekształcenie Laplace’a (4 godz.): definicja, właściwości (liniowość, transformata splotu – twierdzenie Borela, twierdzenie o transformacie pochodnej oraz całki oznaczonej funkcji czasu); przykłady przekształceń funkcji podstawowych (tabela transformat); zastosowanie do rozwiązywania równań różniczkowych. Równania różniczkowe zwyczajne (10 godz.): zagadnienie Cauchy’ego, równania różniczkowe liniowe rzędu pierwszego; układy równań różniczkowych; równania różniczkowe wyższego rzędu; numeryczne metody rozwiązywania równań i układów różniczkowych zwyczajnych: metody Eulera, Rungego-Kutty, metody wielokrokowe, metody predyktor-korektor. Równania fizyki matematycznej, równania różniczkowe cząstkowe (12 godz.): definicja równania różniczkowego cząstkowego rzędu pierwszego i drugiego, zagadnienie początkowe Cauchy’ego, zagadnienia brzegowe I-IV rodzaju, metody numeryczne równań różniczkowych cząstkowych. Metoda różnic skończonych. Schemat jawny i niejawny. Rozwiązywanie równania przewodzenia ciepła 1D i 2D z różnymi warunkami brzegowymi. Równanie adwekcji-dyfuzji 1D. Wprowadzenie do metody elementów skończonych.
Ćwiczenia komputerowe: Działania na liczbach zespolonych. Analiza zespolona przy wykorzystaniu arkusza kalkulacyjnego. Zastosowanie przekształcenia Laplace’a do rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych, badanie odpowiedzi impulsowej i stabilności układu automatycznego sterowania (rodzaje wymuszeń, transmitancja operatorowa, transmitancja widmowa). Przykłady obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych w MATLABie - zagadnienie początkowe. Metody Eulera i Rungego-Kutty oraz funkcja ode45. Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych - dwupunktowe zagadnienie brzegowe. Przeciwprądowy wymiennik ciepła. Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych cząstkowych - zagadnienie początkowo-brzegowe. Przewodzenie wzdłużne ciepła w pręcie chłodzonym na obwodzie w warunkach nieustalonych. Nieustalone nagrzewanie i chłodzenie ściany budynku. Dowolny warunek początkowy. Zmienny warunek brzegowy.
- Metody oceny:
- Kolokwium zaliczeniowe z wykładów.
Ocena rozwiązania wybranych zagadnienia podczas zajęć komputerowych oraz raportów z wykonanych zadań.
Zasady tworzenia oceny końcowej np. 0,4 W+ 0,6 ZK
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Kaczyński A. M. - Wybrane zagadnienia z matematyki stosowanej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002
Kaczyński A. M. - Podstawy analizy matematycznej, Tom 2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002
Szargut J. (red.), Modelowanie numeryczne pól temperatury, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 1992
Taler J., Duda P. - Rozwiązywanie prostych i odwrotnych zagadnień przewodzenia ciepła, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2003
Zagórski A. - Metody matematyczne fizyki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001
Materiały w witrynie internetowej przedmiotu
- Witryna www przedmiotu:
- https://moodle.is.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=183
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada rozszerzoną i ugruntowaną wiedzę z matematyki i analizy numerycznej pozwalająca na posługiwanie się metodami matematycznymi i numerycznymi właściwymi dla kierunku inżynieria środowiska.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe z wykładów, rozwiązanie podanych zagadnień podczas ćwiczeń komputerowych
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi wybrać i wykorzystać metody matematyczne do analizy porównawczej różnych rozwiązań technologicznych z zakresu ciepłownictwa, ogrzewnictwa lub klimatyzacji i zastosować informację właściwą do rozwiązania praktycznych problemów technicznych.
Weryfikacja: Rozwiązanie podanych zagadnień z wykorzystaniem Matlaba podczas ćwiczeń komputerowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania sie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: Ocena pracy podczas ćwiczeń komputerowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01