- Nazwa przedmiotu:
- Planowanie przestrzenne
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Mikołaj Sikorski, prof. nzw.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla specjalności (IB)
- Kod przedmiotu:
- BIN2A_04
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 10h;Ćwiczenia 10h;
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20h;
Wykonanie prac projektowych 5h;
Przygotowanie do kolokwium 5h;
Razem 50h = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Projekt - 10h; Razem 10h = 0,4 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Projekt 10h;
Zapoznanie się z literaturą 10h;
Wykonanie prac projektowych 5h;
Razem 25h = 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt150h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wodociągi i kanalizacja
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15, Projekty :10 – 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu planowania przestrzennego miasta i wsi, rodzajami planów i kształtujących się nurtów planowania przestrzennego; podstawami prawnymi, w tym studia uwarunkowań i planów zagospodarowania jako zadań jednostek samorządowych wszystkich szczebli; problematyki wodnej w planowaniu przestrzennym miast i wsi; standardami inżynieryjnej obsługi mieszkańców, rozwiązań zabudowy przestrzennej miast w kontekście nowoczesnych rozwiązań urbanistycznych z uwzględnieniem architektury i detali architektonicznych.
- Treści kształcenia:
- W1 - Wprowadzenie, omówienie programu wykładów i materiałów źródłowych. Prawo w planowaniu przestrzennym, zasady kształtowania polityki przestrzennej; W2 - Procedury i zakres studium uwarunkowań i stanu przestrzennego zagospodarowania wraz z komentarzem. Zakres planowania przestrzennego dla przykładowej gminy; W3 - Charakterystyka zróżnicowania form planowania w kraju i współzależności między nimi, hierarchia i nurty planów. Wielofunkcyjność obszarów wiejskich i podmiejskich oraz przestrzennych uwarunkowań ich wielofunkcyjnego rozwoju; W4 - Infrastruktura techniczna i inżynieria miejska w planach zagospodarowania przestrzennego, polityka społeczno-gospodarcza jako czynnik kształtujący rozmiary urządzeń infrastruktury; W5 - Standardy inżynieryjnej obsługi mieszkańców wraz z komentarzem; W6 - Zakres problematyki inżynierii miejskiej w procesie sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego; W7 - Prawo wodne a Planowanie zagospodarowania przestrzennego; W8 - Wskaźniki normatywne planowania przestrzennego miast i aglomeracji miejskich w zakresie: zabudowy mieszkaniowej, usług podstawowych, terenów zielonych oraz kształtowania krajobrazu, komunikacji kołowej (szynowej) i pieszej.
P1, P2 - indywidualne zadania projektowe z zakresu: 1. Analiza map tematycznych - inwentaryzacja dla potrzeb opracowania założeń planistycznych. Identyfikacja jednostek osadniczych (powierzchnia, liczba ludności, analiza wybranych danych statystycznych). Ankietyzacja dotycząca gospodarki wodno-ściekowej w gminie wraz z analizą danych. Wyznaczenie modelu optymalnego użytkowania ziemi. 2. Zasady tworzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Źródła i metody pozyskiwania informacji. Dane ogólne terenu i dane statystyczne w korelacji z warunkami formalno-prawnymi. 3. Zapoznanie się z istniejącym opracowaniem studium wybranej gminy oraz opracowanie własnych propozycji kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. 4. Kształtowanie założeń struktury funkcjonalno-przestrzennej dla wybranej gminy. Planowanie rozwoju systemu transportowo-logistycznego, określenie zasad ładu przestrzennego, tworzenie optymalnych warunków rozwoju społeczno-gospodarczego ze szczególnym uwzględnieniem systemów wodociągowych i kanalizacyjnych.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z części wykładowej oraz części praktycznej. Zaliczenie części wykładowej odbędzie się na podstawie dwóch kolokwiów przeprowadzonych w połowie semestru oraz na przedostatnich zajęciach w semestrze. W przypadku niezaliczenia kolokwium istnieje możliwość wyznaczenia kolokwium poprawkowego w terminie ustalonym z prowadzącym. Ocenę końcową z części wykładowej stanowi średnia z kolokwiów. Przy zaliczeniu sprawdzianów z części wykładowej stosowana będzie następująca skala ocen: 5,0 - 91÷100%; 4,5 - 81÷90%; 4,0 - 71÷80%; 3,5 - 61÷70%; 3,0 - 51÷60%; 2,0 - 0÷50%. Zaliczenie części projektowej odbywa się na podstawie oceny zadań projektowych oraz ich obrony przez studenta do ostatniego dnia zajęć w semestrze. Obecność na ćwiczeniach projektowych jest obowiązkowa. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się nieobecność na maksymalnie trzech zajęciach w semestrze - wymagane jest usprawiedliwienie nieobecności. W przypadku uczęszczania na zajęcia projektowe i nizaliczenia projektów, istnieje możliwość wyznaczenia dodatkowego terminu obrony projektów bez konieczności powtórnego uczęszczania na zajęcia (termin zostanie ustalony z prowadzącym zajęcia projektowe). Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest jako średnia ważona w następujący sposób: 50% oceny z wykładu i 50% oceny z projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.). 2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przeestrzennego (Dz. U. Nr 164, poz. 1587). 3. Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. 2001 Nr 115, poz. 1229 z późn. zm.). 4. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 1994 Nr 89, poz. 414 z późn. zm.). 5. Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. 2001 Nr 72, poz. 747 z późn. zm.). 6. Gloza-Musiał H., Zaniewska H., Pawłat-Zawrzykraj A..: Zagospodarowanie przestrzenne i zabudowa wsi. Wyd. SGGW. Warszawa 2000. 7. Łyp B.: Problematyka wodna w planowaniu przestrzennym miast. Poradnik dla urbanistów. Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa 2005. 8. Chmielewski J.M.: Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2001. 9. Nowakowska-Błaszczyk A., Błaszczyk P.: Wodociągi i kanalizacja w planowaniu przestrzennym. Wyd. Arkady. Warszawa 1974. 10. Pogodziński Z.: Planowanie przestrzenne terenów wiejskich. PWN. Warszawa 1977. 11. Praca zbiorowa pod kier. Ostrowskiego W.: Osiedle mieszkaniowe. Materiały pomocnicze do projektu urbanistycznego. Wyd. PW. Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W02_01
- Ma szczegółową oraz uporządkowaną wiedzę z zakresu inżynierii środowiska w powiązaniu z budownictwem.
Weryfikacja: Kolokwium (W1 - W8); Zadanie projektowe (P1 - P2).
Powiązane efekty kierunkowe:
B2A_W02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02
- Efekt W08_01
- Umie powiązać zasady planowania strategicznego z demokratycznymi zasadami współrządzenia na szczeblu regionalnym i lokalnym.
Weryfikacja: Kolokwium (W1 - W8); Zadanie projektowe (P1 - P2).
Powiązane efekty kierunkowe:
B2A_W08_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, zasobów internetu, map tematycznych i innych źródeł dla potrzeb określonych zadań z zakresu planowania przestrzennego.
Weryfikacja: Kolokwium (W1 - W8); Zadanie projektowe (P1 - P2).
Powiązane efekty kierunkowe:
B2A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt U11_01
- Potrafi formułować i testować hipotezy związane z opracowaniem studialnym na potrzeby planowania przestrzennego oraz przygotować projekty dokumentów planistycznych dla szczebla planowania miejscowego.
Weryfikacja: Zadanie projektowe (P1 - P2).
Powiązane efekty kierunkowe:
B2A_U11_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01_01
- Ma świadomość konieczności nieustannego podnoszenia kompetencji zawodowych związanych m.in. z postępem technicznym.
Weryfikacja: Zadanie projektowe (P1 - P2).
Powiązane efekty kierunkowe:
B2A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01
- Efekt K07_02
- Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Kolokwium (W1 - W8); Zadanie projektowe (P1 - P2).
Powiązane efekty kierunkowe:
B2A_K07_02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07