- Nazwa przedmiotu:
- Chemia
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab./ Zofia Kowalewska/ profesor nadwyczajny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- IN1A_06_01
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład (liczba godzin według planu studiów) - 20; zapoznanie się z literaturą - 40; przygotowanie do egzaminu - 40; RAZEM: 100
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład (liczba godzin według planu studiów) - 20h = 0,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawami budowy materii, charakterystyką stanów skupienia materii, sposobami wyrażania stężeń roztworów, procesami w układzie kwas-zasada, procesami utleniania i redukcji, chemią wód naturalnych, klasyfikacją, nazewnictwem i właściwościami fizyczno-chemicznymi związków chemicznych.
- Treści kształcenia:
- W1 - Podstawy budowy materii: teoria budowy atomu, liczby kwantowe, zakaz Pauliego, konfiguracja elektronowa pierwiastków. Układ okresowy pierwiastków.
W2 - Wiązania chemiczne: wiązania jonowe, wiązania atomowe, konfiguracja atomu węgla w związkach organicznych.
W3 - Ogólna klasyfikacja związków organicznych, podstawowe typy reakcji chemicznych.
W4 - Stany skupienia: stan gazowy, stan ciekły (ogólna charakterystyka, lepkość cieczy, napięcie powierzchniowe), stan stały.
W5 - Roztwory: sposoby wyrażania stężeń roztworów, przeliczanie stężeń, przykłady.
W6 - Układ kwas-zasada: elektrolity/nieelektrolity, dysocjacja elektrolityczna, iloczyn jonowy wody, odczyn (pH).
W7 - Roztwory buforowe, reakcje zobojętniania (wskaźniki), hydroliza, iloczyn rozpuszczalności.
W8 - Procesy utleniania i redukcji.
W9 - Chemia wód naturalnych: woda jako rozpuszczalnik, skład wód i przemiany w nich zachodzące, właściwości i jakość wód naturalnych.
W10 - Elementy chemii organicznej: klasyfikacja związków organicznych, właściwości fizyko-chemiczne wybranych grup związków organicznych (węglowodory, alkohole, aldehydy, ketony, kwasy, aminokwasy, białka, węglowodany, tłuszcze).
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu w semestrze I (wykład) jest uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu. Wyznacza się dwa terminy egzaminów (termin drugi jest traktowany jako termin poprawkowy).
Stosowana jest następująca skala ocen, w zależności od ilości uzyskanych punktów:
91%-100% - 5,0
81%-90% - 4,5
71%-80% 4,0
61%-70% - 3,5
51%-60% - 3,0
0%-50% - 2,0
Istnieje możliwość podniesienia/obniżenia oceny końcowej (o jeden stopień) w zależności od aktywności na zajęciach.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Krzysztofik B., Krzechowska M., Chęciński J.: „Podstawy chemii ogólnej i środowiska przyrodniczego”, OWPW, 2000,
2. Dojlido J.: „Chemia wód powierzchniowych”, Wyd. Ekonomia i Środowisko, 1995,
3. Cygański A., Krystek J., Ptaszyński B.: „Obliczenia z chemicznych i instrumentalnych metod analizy:, Politechnika Łódzka, Łódź, 1996,
4. Szperliński Z., "Chemia w ochronie i inżynierii środowiska",Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Część I, Warszawa, 2002.
5.Szperliński Z., "Chemia w ochronie i inżynierii środowiska",Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Część II i III,
Warszawa, 2002.
6. Pajdowski L., "Chemia ogólna", PWN, Warszawa, 2002.
7. Jones L., P. Atkins, "Chemia ogólna: cząsteczki, materia, reakcje",PWN, Warszawa, 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01_04
- Ma podstawową wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej i analitycznej oraz chemii środowiska. Ma wiedzę z zakresu chemii wody, ścieków, gleby, a także powietrza atmosferycznego.
Weryfikacja: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W01_04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt W03_01
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą klasyfikacji i identyfikacji związków chemicznych oraz reakcji zachodzących z ich udziałem. Ma podbudowaną teoretycznie ogólną wiedzę z zakresu zastosowania chemii w analizie wody i ścieków, technologii ich oczyszczania oraz analizie stanu gleby.
Weryfikacja: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt W05_01
- Ma wiedzę dotyczącą składu chemicznego wód i przemian w nich zachodzących.
Weryfikacja: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, zasobów internetu oraz innych źródeł dotyczące wykorzystywania metod analizy chemicznej dla kontroli stanu środowiska naturalnego. Analizuje i interpretuje pozyskane informacje, potrafi na podstawie zebranych danych ocenić stan poszczególnych elementów środowiska naturalnego.
Weryfikacja: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01_01
- Rozumie potrzebę samokształcenia oraz ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy o nowe rozwiązania stosowane w analizie chemicznej ze szczególnym uwzględnieniem wód oraz gleby.
Weryfikacja: Udział w dyskusji.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02_01
- Ma świadomość przemian chemicznych zachodzących w środowisku naturalnym oraz konieczności ich kontrolowania.
Weryfikacja: Udział w dyskusji.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_K02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02