- Nazwa przedmiotu:
- Technologia informacyjna w inżynierii środowiska
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż.Marek Malinowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- IS1A_05_02
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Projekty: liczba godzin według planu studiów - 30, przygotowanie do zajęć - 15, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, wykonanie prac projektowych - 45, razem - 100; Razem - 100 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Projekty - 30 h; Razem - 30 h = 1,2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Projekty: liczba godzin według planu studiów - 30 h, przygotowanie do zajęć - 15 h, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10 h, wykonanie prac projektowych - 45 h;
Razem - 100 h = 4 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Projekty: 10-15.
- Cel przedmiotu:
- Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest przekazanie
wszechstronnej wiedzy, tak w ujęciu ogólnokształcącym jak i praktycznym, w zakresie umiejętności świadomego wykorzystywania środków i stosowanie metod informatyki we wszystkich możliwych obszarach aktywności zawodowej i społecznej w warunkach transformacji do społeczeństwa informacyjnego i ukierunkowania na wiedzę.
- Treści kształcenia:
- P1 - Wykorzystanie arkuszy kalkulacyjnych: struktura arkusza, metody adresowania, operowanie tablicami, wizualizacja danych - wykresy, funkcje kartotekowej bazy danych - wyszukiwanie i porządkowanie informacji, budowa schematów obliczeniowych - zestawienia tabelaryczne, obliczenia cykliczne, funkcje specjalne - solver, mechanizmy automatyzacji - makra, procedury VBA, praca z formularzami.
P2 - Grafika menedżerska i prezentacyjna: zasady projektowania, cechy poprawnie zbudowanej prezentacji; struktura prezentacji - slajd, konspekt, notatki, wykorzystanie funkcji animacji.
P3 - Wykorzystanie programu arkusza kalkulacyjnego w praktyce inżynierskiej.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia ćwiczeń projektowych jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń. Ocena końcowa to średnia z ocen cząstkowych. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się maksymalnie dwie usprawiedliwione nieobecności – wymagane odpracowanie ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Dawid Harel - "Rzecz o istocie informatyki. Algorytmika.", WNT 1992;
2. J. Gleen Brokshear - "Informatyka w ogólnym zarysie", WNT 2003;
3. Julita Korol – „Visual Basic w Excelu 2000”, MIKOM 2001;
4. Mirosława Kopertowska – „Przetwarzanie tekstów. Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy”, MIKOM 1998;
5. Mirosława Kopertowska – „Bazy danych. Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy”, MIKOM 1999;
6. Mirosłąwa Kopertowska – „Grafika menedżerska i prezentacyjna. Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy”, MIKOM 1999;
7. Adam Wojciechowski – „Usługi w sieciach informatycznych. Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy”, MIKOM 1998;
8. Ryszard Tadeusiewicz – „Elementarne wprowadzenie do techniki sieci neuronowych
z przykładowymi programami”, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ W-wa 1999;
9. David E. Goldberg „Algorytmy genetyczne i ich zastosowania”, WNT 1998
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W07_01
- Zna podstawowe narzędzia/pogramy komputerowe stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań (także inżynierskich) z zakresu inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W07_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury (dokumentacji programów komputerowych), baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł dla potrzeb realizacji postawionego zadania.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach ćwiczeń projektowych. Praca projektowa (P1, P3).
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U01_02
- Potrafi korzystać z forów internetowych i tematycznych grup dyskusyjnych umożliwiających pozyskanie potrzebnych informacji do realizacji postawionego zadania.
Weryfikacja: Dyskusja oraz obserwacja w czasie pracy w ramach ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U01_02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U03_01
- Potrafi przygotować opracowanie, także w postaci krótkiej prezentacji, zawierające omówienie wyników postawionego zadania.
Weryfikacja: Praca projektowa (P1-P3).
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03
- Efekt U05_02
- Potrafi samodzielnie uczyć się obsługi oprogramowania komputerowego wspomagającego analizę danych doświadczalnych.
Weryfikacja: Obserwacja w czasie pracy .
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U05_02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
- Efekt U07_01
- Potrafi wykorzystywać programy arkusza kalkulacyjnego do budowy schematów obliczeniowych z użyciem metod numerycznych do realizacji tablicowania funkcji, całkowania i różniczkowania numerycznego, rozwiązywania układów równań liniowych, problemów optymalizacji i obliczeń statystycznych. Potrafi zaprojektować prostą bazę kartotekową. Potrafi wyrazić w postaci odpowiednich wykresów różnorodne zestawienia danych. Potrafi wykorzystywać mechanizmy automatyzacji pracy w arkuszach kalkulacyjnych (makra, procedury VBA).
Weryfikacja: Praca projektowa (P1, P3).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U15_01
- Potrafi ocenić przydatność rutynowych narzędzić (biurowych programów komputerowych) w analizie i opracowywaniu wyników postawionego zadania.
Weryfikacja: Praca projektowa (P1-P3).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01_01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się oraz poznawania nowych rozwiązań/technologii w zakresie TI.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K03_01
- Przy wykonywaniu postawionych zadań projektowych potrafi pracować indywidualnie i w grupie przejmując w niej różne role.
Weryfikacja: W ramach ćwiczeń projektowych dyskusja oraz obserwacja w czasie pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: