- Nazwa przedmiotu:
- Komputerowe wspomaganie projektowania mostów
- Koordynator przedmiotu:
- ...
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Mosty i Budowle Podziemne
- Kod przedmiotu:
- KOMOST
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe - 32 h:
- obecność na laboratoriach - 32 h.
2. Przygotowanie do laboratoriów - 28 h.
3. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 15 h.
Razem nakład pracy studenta - 100 h = 4 ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny kontaktowe - 32 h:
- obecność na laboratoriach - 32 h.
Razem nakład pracy studenta - 32 h = 1,5 ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. Godziny kontaktowe - 32 h:
- obecność na laboratoriach - 32 h.
2. Przygotowanie do laboratoriów - 28 h.
Razem nakład pracy studenta - 60 h = 2,5 ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia32h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Tytuł inżyniera.
- Limit liczby studentów:
- Brak
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji pozwalającej wykorzystać oprogramowanie do analizy konstrukcji inżynierskich i do rozwiązywania problemów zwianych z projektowaniem mostów.
- Treści kształcenia:
- Laboratoria: <ol><li>Wstęp i literatura przedmiotu, omówienie dostępnego oprogramowania do analizy konstrukcji inżynierskich w Polsce i na świecie. <li>Podstawowe problemy przy projektowaniu mostów i możliwości zastosowania wspomagania komputerowego przy ich rozwiązywaniu. Przykład zastosowania oprogramowania inżynierskiego do projektowania dwu-przęsłowego wiaduktu żelbetowego. <li>Zapoznanie się oprogramowaniem wykorzystywanym na zajęciach. <li>Przyjęcie algorytmów przy projektowaniu konstrukcji mostowych z zastosowaniem komputerowego wspomagania projektowania oraz sposób doboru modelu obliczeniowego do zadania inżynierskiego. <li>Modelowanie konstrukcji zespolonej identycznej z projektowaną konstrukcją na zajęciach z Podstaw Mostownictwa, wykorzystanie elementów jednowymiarowych. Modelowanie materiału i geometrii konstrukcji – charakterystyki geometryczne przekrojów, siatka węzłów, wprowadzenie elementów oraz warunki brzegowe (łożyskowanie konstrukcji). <li>Modelowanie obciążeń: obciążenia długotrwałe różnego charakteru (punktowe, liniowe), obciążenia odpowiadające ciężarom własnym, obciążeniu od wyposażenia. <li>Modelowanie obciążeń: obciążenia krótkotrwałe różnego charakteru (punktowe, liniowe), zmieniające swoje położenie na konstrukcji, obciążenia odpowiadające obciążeniom pojazdami drogowymi z PN-85/S-10030. <li>Modelowanie obciążeń od oddziaływania temperatury: typu noc-dzień, lato-zima zgodnie z wytycznymi do projektowania mostów zespolonych. <li>Modelowanie obciążeń od skurczu w płycie betonowej z uwzględnieniem pełzania zgodnie wytycznymi do projektowania mostów zespolonych. <li>Analiza obciążeń i interpretowanie wyników, obliczanie naprężeń od wcześniej zdefiniowanych obciążeń. <li>Kombinatoryka obciążeń zgodnie z układami obciążeń zawartymi w PN-85/S-10030. Budowanie obwiedni sił wewnętrznych, naprężeń, reakcji i przemieszczeń konstrukcji. Sprawdzenie stanów granicznych konstrukcji: nośności i użytkowalności. Sporządzanie dokumentacji obliczeniowej w postaci zestawień tabelarycznych oraz wykresów, wymiana danych między różnymi aplikacjami w celu przedstawiania wyników lub wykorzystania wyników w innych programach. <li>Modelowanie konstrukcji zespolonej jak wyżej za pomocą elementów jednowymiarowych i dwuwymiarowych (belka z płytą na „offsecie”). Różnice w modelowaniu obciążeń wynikłe ze zmiany modelu obliczeniowego. Porównanie wyników (przemieszczeń) z dwóch modeli. <li>Zalety i wady modeli jednowymiarowych i dwuwymiarowych w odniesieniu do zagadnień projektowych spotykanych przy projektowaniu mostów oraz zaleceń norm do projektowania.</ol>
- Metody oceny:
- Wykonanie analizy obliczeniowej w ramach laboratoriów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Kmita J., Bień J., Machelski C.: Komputerowe wspomaganie projektowania mostów. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989. <br>
[2] Sieczkowski J. M.: Podstawy komputerowego modelowania konstrukcji budowlanych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2001. <br>
[3] praca zbiorowa pod kierunkiem G.Rakowskiego; Mechanika budowli, ujęcie komputerowe. Arkady. Warszawa 1991. <br>
[4] Madaj A., Wołowicki W.: Podstawy projektowania budowli mostowych. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 2000. <br>
[5] Wołowicki W., Karlikowski J., Madaj A.: Mostowe konstrukcje zespolone, stalowo – betonowe. Zasady Projektowania. Wydawnictwo Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej. Poznań 2000. <br>
[6] Hambly E. C.: Bridge Deck Behaviour. John Wiley & Sons. Nowy Jork 1976.
- Witryna www przedmiotu:
- www.il.pw.edu.pl/~zm
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KOMOSTW1
- Zna dobrze wybrany program do analizy konstrukcji mostowych wraz ze sposobami modelowania materiałów, geometrii konstrukcji oraz obciążeń w oparciu o wiedzę teoretyczną oraz praktyczną. Ma wiedzę o adekwatności wybranych sposobów modelowania w odniesieniu do poszczególnych zagadnień mostowych.
Weryfikacja: Wykonanie analizy obliczeniowej w ramach laboratoriów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W05, K2_W13_MiBP, K2_W20_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KOMOSTU1
- Umie zamodelować wybrane konstrukcje mostowe lub ich elementy w wybranym programie do analizy konstrukcji mostowych. Umie zinterpretować uzyskane wyniki i ewentualnie skorygować model.
Weryfikacja: Wykonanie analizy obliczeniowej w ramach laboratoriów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U03, K2_U22_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U11, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KOMOSTK1
- Potrafi zdobywać i analizować posiadane informacje pod kątem wykorzystania ich w modelowaniu konstrukcji mostowych, biorąc pod uwagę autorstwo wykorzystywanych rozwiązań. Potrafi dyskutować w środowisku zawodowym, a także poza nim, nad różnymi aspektami zagadnień modelowania konstrukcji. Prezentuje opinie rozwinięte o informacje, które stara się samodzielnie zdobywać ze źródeł krajowych i zagranicznych.
Weryfikacja: Obecność i praca podczas zajęć laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K02, K2_K03, K2_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K06, T2A_K07