Nazwa przedmiotu:
Podtorze kolejowe
Koordynator przedmiotu:
Krzysztof Gradkowski, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
PODKOL
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., samodzielne wykonanie projektu 30 godz., konsultacje 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 45 godz. = 2 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., konsultacje 15 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 60 godz. = 2,5 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., samodzielne wykonanie projektu 30 godz., konsultacje 15 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Warunkiem rozpoczęcia przedmiotu jest wiedza podstawowa z zakresu: Mechaniki gruntów i fundamentowania oraz projektowania dróg szynowych.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Po zaliczonym przedmiocie student powinien być kompetentny w zakresie projektowania wykonawczego konstrukcji budowli ziemnych dróg szynowych. Powinien też posiąść umiejętność prowadzenia nadzoru technologii budowy i kontroli jakości wykonywanych konstrukcji ziemnych dróg szynowych oraz urządzeń systemów odwodnienia.
Treści kształcenia:
Wykład:<ol> <li>Rodzaje i klasyfikacja budowli i robót ziemnych dróg szynowych. Budowle ziemne o funkcjach ochronnych i estetycznych. Roboty ziemne liniowe i skoncentrowane. Technologie bez wykopowe. <li>Kolejowe budowle ziemne Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać, kolejowe budowle ziemne. Przepisy techniczne <li>Wymiarowanie zewnętrzne kolejowych budowli ziemnych. Przekroje budowli kolejowych. Różne typy gabarytów dróg szynowych. <li>Podstawowe wymagania jakości konstrukcji kolejowych budowli ziemnych. Normy i wytyczne przedmiotu. <li>Ulepszanie mechaniczne, stabilizacje i wzmacnianie gruntów spoiwami hydraulicznymi. Projektowanie mieszanek. Zasady technologiczne. Stabilizacja cementem i wapnem. Kruszywa do spoiw hydraulicznych. Ulepszanie gruntów podłoży rodzimych. <li>Standardy zastosowań geosyntetyków w kolejowych budowlach ziemnych Filtracja, zbrojenia. Wzmacniania geomembran. Wzmacniania podłoży nawierzchni dróg szynowych <li>Systemy urządzeń odwodnień kolejowych budowli ziemnych.Rowy. Przepusty. Dreny. Dreny bezprzewodowe. Komory chłonne. Zbiorniki osadowe i chłonne. <li>Ochrona wód infiltrujących Komory filtracyjne, studnie osadowe i chłonne <li>Podstawowe technologie wykonawcze robót ziemnych dróg szynowych Odwodnienie technologiczne. Systemy zabezpieczeń stabilności budowli ziemnych. Ćwiczenia obejmują analizę konstrukcji kolejowej budowli ziemnej. Ćwiczenie projektowe jest ściśle związane z projektami budowy lub modernizacji dróg szynowych wykonywanych przez studentów na odpowiednich semestrach.
Metody oceny:
Ocena pracy studenta polega na systematycznej kontroli postępu wykonywania zadanego, indywidualnego tematu ćwiczenia projektowego, oraz końcowej ocenie z całego ćwiczenia projektowego dopuszczająca do egzaminu,ocenie z testowego egzaminu pisemnego, ustalenia oceny łącznej z przedmiotu.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Pisarczyk S. ;Mechanika gruntów. Oficyna wydawnicza PW, 1999r.;<br> [2] Gradkowski K.; Budowle i roboty ziemne OW PW 2010 – preskrypt;<br> [3] Gradkowski K. publikacje tematyczne na str.; " http://www.kgradkowski.il.pw.edu.pl;<br> [4] Instrukcja Id-3 PLK SA, Norma PN-B-06050 Roboty ziemne.
Witryna www przedmiotu:
www.kgradkowski.il.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PODKOLW1
dysponuje wiedzą teoretyczna i praktyczną opisującą zasady eksploatacji budowli ziemnych dróg szynowych
Weryfikacja: Segmentowa analiza struktury danych przyjtych przez studenta do projektowania
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W14_DS
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PODKOLU1
posiada umiejetności zaprojektowania, modernizacji, rekonstrukcji budowli ziemnych dróg szynowych
Weryfikacja: poprzez ćwiczenie projektowe z zakresu modernizacji i rewaloryzacji odcinka linii kolejowej
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U16_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PODKOLK1
potrafi współpracowac ze specjalistami różnych branż budownictwa lądowego
Weryfikacja: poprzez rachunek porównawczy wykonywany w ćwiczeniu projektowym
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K02