- Nazwa przedmiotu:
- Komputerowe wspomaganie projektowania budowli podziemnych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Monika Mitew-Czajewska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- KWPBP
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30 godz., przygotowanie do zajęć projektowych 10 godz., zapoznanie z literaturą 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1,2 ECTS: ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 30 godz. = 1,2 ECTS: ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot przeznaczony jest dla studentów studiujących specjalizację Mosty i Budowle Podziemne. Wymagane jest zaliczenie następujących przedmiotów: geologia, geotechnika, wytrzymałość materiałów, mechanika budowli, podstawy budownictwa podziemnego, budowle podziemne.
- Limit liczby studentów:
- 2 grupy 15-30 osobowe
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie wiedzy niezbędnej do projektowania. Podstawy teoretyczne oraz umiejętności praktycznego zastosowania oprogramowania do projektowania budowli podziemnych i różnego typu konstrukcji geotechnicznych, tj. posadowienia budowli, zabezpieczenia głębokich wykopów, tuneli i podziemnych obiektów kubaturowych, zabezpieczenia stateczności zboczy, konstrukcji oporowych.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia w laboratorium komputerowym:<br>
Omówienie oraz wykonanie ćwiczeń projektowych z wykorzystaniem istniejących i dostępnych programów komputerowych służących do analizy różnorodnych zagadnień geotechnicznych:<br>
- posadowienie bezpośrednie i pośrednie - 4 godziny;<br>
- stateczność zboczy, grunt zbrojony (metody klasyczne oraz MES) – 6 godzin;<br>
- konstrukcje oporowe – 2 godziny;<br>
- zabezpieczenie ścian głębokich wykopów (metoda klasyczna oraz metoda parć zależnych) – 4 godziny;<br>
- metoda elementów skończonych w zastosowaniu do modelowania ścian głębokich wykopów oraz tuneli – 6 godzin;<br>
- wpływ drążenia tunelu na istniejącą zabudowę (klasyczne metody analizy oraz MES) – 4 godziny;<br>
Omówienie zasad działania (generowanie modelu) oraz istniejących modeli podłoża w odniesieniu do programów MES: PLAXIS oraz GEO5 – 4 godziny.
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta na podstawie ćwiczeń projektowych wykonywanych w laboratorium komputerowym. <br>Jest możliwość kontynuowania tematyki w ramach pracy dyplomowej, np. poprzez wykorzystanie poznanego oprogramowania do modelowania zagadnień podejmowanych w pracy dyplomowej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Plaxis User’s and theoretical manual;<br>
[2] Geo5 Podręcznik użytkownika, Fine;<br>
[3] Geo5 Podręcznik teoretyczny, Fine;<br>
[4] Experienced Plaxis users course, Prague 2003;<br>
[6] Potts D., Zdravković L - Finite element analysis in geotechnical engineering. Theory
[7] Potts D., Zdravković L - Finite element analysis in geotechnical engineering. Application
[8] Jarominiak A. – Lekkie konstrukcje oporowe;<br>
[9] Wiłun Z. – Zarys geotechniki;<br>
[10] B.P. Metroprojekt: Wydzielenia geotechniczne i normowe wartości parametrów gruntów występujących w rejonie I linii metra w Warszawie;<br>
[11] Ou Ch. - Deep excavation. Theory and practice
[12] Puller M. - Deep excavation
[13] strony internetowe: www.finesoftware.pl oraz www.plaxis.nl
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KWPBPW1
- Student ma wiedzę o projektowaniu posadowienia, tuneli i budowli podziemnych.
Weryfikacja: Na podstawie wykonywanych ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10, K2_W12_MiBP, K2_W13_MiBP, K2_W15_MiBP, K2_W16_MiBP, K2_W17_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W06, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KWPBPU1
- Potrafi przeanalizować i zaprojektować elementy posadowienia budowli, konstrukcje oporowe, obudowy głębokich wykopów i tuneli.
Weryfikacja: Na podstawie wykonywanych ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U08, K2_U14_MiBP, K2_U17_MiBP, K2_U18_MiBP, K2_U19_MiBP, K2_U21_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05, T2A_U02, T2A_U15, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U04, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KWPBPK1
- Potrafi ocenić oddziaływania i skutki oddziaływań budowli podziemnych i głębokich wykopów na otoczenie.
Weryfikacja: Na podstawie wykonywanych ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02