- Nazwa przedmiotu:
- Bezpieczeństwo pożarowe mostów i tuneli
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Anna Siemińska – Lewandowska, prof. dr hab. inż. Henryk Zobel, dr inż. Wojciech Grodecki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- BEZMOS
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 25 godz. = 1 ECTS: wykład 15 godz., studia literatury 5 godz., przygotowanie i obecność na kolokwium 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 20 godz. = 1 ECTS: wykład 15 godz.; konsultacje 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 10 godz. = 0,5 ECTS: studia literatury 5 godz., konsultacje, kolokwium 5 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu, student powinien zaliczyć następujące przedmioty: budowle podziemne, mosty betonowe, mosty metalowe, mosty kompozytowe i drewniane.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- W wyniku zaliczenia przedmiotu student nabywa wiedzę o podstawowych problemach ochrony przeciwpożarowej mostów i tuneli oraz o sposobach zapewniania bezpieczeństwa przeciwpożarowego tych obiektów na podstawie norm polskich i europejskich
- Treści kształcenia:
- Wykłady: <ol>
<li>Bezpieczeństwo pożarowe tuneli kolejowych: <br>- omówienie wytycznych Międzynarodowego Związku Kolei UIC-Codex 779-9 R:2009, <br>- efektywność stosowanych środków zapobiegania wypadkom, a w szczególności w przypadku pożaru, działania środków zapobiegawczych nakierowanych na podsystemy: infrastrukturę, tabor i eksploatację,<br>- omówienie decyzji Komisji Europejskiej nr 2008/163/WE z dnia 20.12.2007 dot. technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu "Bezpieczeństwo tuneli kolejowych", <br>- zakres stosowania i Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności TSI.
<li>Bezpieczeństwo pożarowe tuneli drogowych (samochodowych):<br>- omówienie Dyrektywy 2004/54/WE Parlamentu europejskiego i Rady z dnia 29.04.2004 w sprawie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej; <br>- omówienie Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30.05.2000 w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie; <br>- rola systemu wentylacji w zapewnieniu skutecznej akcji ratunkowej na wypadek pożaru.
<li>Bezpieczeństwo pożarowe w tunelach metra - procedura ratunkowa na wypadek pożaru w pociągu metra, wymagania odnośnie do systemów informacji, wentylacji i dróg ewakuacji.
<li>Bezpieczeństwo pożarowe mostów.</ol>
- Metody oceny:
- Końcowe zaliczenie na podstawie kolokwium pisemnego. Jest możliwość kontynuowania tej tematyki w ramach pracy dyplomowej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] World Tunnelling and Subsurface Excavation (miesięcznik The Mining Journal Ltd, London);<br>
[2] Tunnel (International Journal for Underground Construction – Official Journal of the STUVA, Cologne);<br>
[3] Tunnels et Ouvrages Souterrains (Association Francaise des Travaux Souterrain AFTES);<br>
[4] Bulletin de Liaison des Laboratoires des Ponts et Chaussees (LCPC Paris, France);<br>
[5] Wytyczne Międzynarodowego Związku Kolei - UIC- Codex 779-9 R:2009;<br>
[6] Decyzja Komisji Europejskiej nr 2008/163/WE;<br>
[7] Dyrektywa 2004/54/WE Parlamentu Europejskiego z 29.04.2004;<br>
[8] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30.05.2000;<br>
[9] Materiały konferencyjne z kongresów ITA.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wektor.il.pw.edu.pl/~idim/zgibp/zbp
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt BEZMOSW1
- Ma wiedzę o podstawowych problemach ochrony przeciwpożarowej mostów i tuneli oraz o sposobach zapewniania bezpieczeństwa przeciwpożarowego tych obiektów na podstawie norm polskich i europejskich
Weryfikacja: na podstawie zaliczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W06, K2_W11_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt BEZMOSU1
- Potrafi wybrać odpowiednie środki zapewniające bezpieczeństwo pożarowe tuneli i mostów, uwzględniając ich konstrukcję i obowiązujące przepisy
Weryfikacja: na podstawie zaliczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U11_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U10, T2A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt BEZMOSK1
- Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pożarowe użytkowników
Weryfikacja: w pracy
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05, T2A_K07