- Nazwa przedmiotu:
- Metody podejmowania decyzji
- Koordynator przedmiotu:
- Michał Krzemiński, Dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MEPODE
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń oraz 10 godzin pracy własnej studenta = 55 godzin = 2 ETCS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 30 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń = 2 ETCS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 15 godzin ćwiczeń oraz 10 godzin pracy własnej studenta = 1 ETCS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość ogólnych zagadnień budownictwa oraz badań operacyjnych
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Kształcenie umiejętności stosowania badań operacyjnych w budownictwie
- Treści kształcenia:
- Wykłady: Warunki realizacji procesów budowlanych: deterministyczne, losowe, niepewne (nieokreśloności).Wpływ warunków realizacyjnych na podejmowanie decyzji. Tablice decyzyjne wyrównania harmonogramów zatrudnienia i zapotrzebowania na środki produkcji. Model optymalizacyjny wyrównania harmonogramu. Dobór urządzeń produkcyjnych i technologii przy zastosowaniu funkcji jednej zmiennej. Dobór urządzeń produkcyjnych i technologii przy zastosowaniu funkcji dwóch zmiennych. Dobór urządzeń produkcyjnych i technologii z uwzględnieniem warunków losowych. Model decyzyjny binarnego programowania liniowego doboru urządzeń i technologii. Modele decyzyjne zapasu materiałów budowlanych. Modele wyznaczania długości frontu załadunkowo-wyładunkowego. Modele decyzyjne doboru tras transportu poziomego na placu budowy. Symulacyjny algorytm szeregowania zadań budowlanych. Algorytm Johnsona szeregowania zadań budowlanych. Algorytmy szeregowania zadań budowlanych: Łomnickiego i Browna-Łomnickiego. Wielokryterialne modele decyzyjne podejmowania decyzji (istota optymalizacji wielokryterialnej; metody porządkowania zbiorów skończonych; wielokryterialny dobór urządzeń produkcyjnych i technologii; wielokryterialne modele optymalizacji harmonogramów budowlanych). Symulacyjny model decyzyjny wyznaczania wielkości bazy remontowej maszyn i urządzeń budowlanych. Model decyzyjny wyznaczania wielkości bazy remontowej maszyn i urządzeń budowlanych z wykorzystaniem elementów teorii masowej obsługi. Ćwiczenia: Symulacyjne wyznaczenie niezbędnego zapasu wybranego materiału budowlanego. Wyznaczenie frontu załadunkowo-wyładunkowego przy zastosowaniu teorii kolejek. Optymalizacja harmonogramu przy zastosowaniu wybranego algorytmu szeregowania zadań. Wielokryterialna optymalizacja harmonogramu (lub doboru urządzeń i technologii). Symulacyjne wyznaczenie wielkości bazy remontowej maszyn i urządzeń budowlanych.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu następuje po oddaniu i obronieniu ćwiczeń i zdaniu egzaminu.
Egzamin składa się z części opisowej, odpowiedzi na 3 pytania w czasie 60 minut.
Ćwiczenia - na zajęciach wykonywane jest 8 ćwiczeń o charakterze projektowym. Oddanie i obronienie 8 ćwiczeń ocena 5; 7 - 4,5; 6 - 4; 5 - 3,5; 4 - 3.
Ocena łączna: 60% oceny z egzaminu, 40% zaliczenia ćwiczeń
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Jaworski K. M.: Metodologia projektowania realizacji budowy. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2008
Biruk S., Jaworski K., M., Tokarski Z.: „Podstawy organizacji robót drogowych” PWN, Warszawa 2007
Kapliński O. red. : „Informatyka stosowana w inżynierii produkcji budowlanej” Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1996
Michalewicz Z.: ”Algorytmy genetyczne + struktury danych = programy ewolucyjne” Wydawnictwo Naukowo – Techniczne, Warszawa 2003
Rutkowski L., 2005. Metody i techniki sztucznej inteligencji. Warszawa, PWN.
Zieliński J.S. (red.), 2000. Inteligentne systemy w zarządzaniu. Teoria i praktyka. Warszawa, PWN.
- Witryna www przedmiotu:
- www.ipb.edu.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MEPODEW1
- Zna podstawowe oprogramowanie komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizacji i zarządzania robót budowlanych. Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu semantyki i algorytmizacji formułowane w wybranym środowisku programowania.
Weryfikacja: egzamin i ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W05, K2_W15_IPB, K2_W16_IPB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W08, T2A_W08, T2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MEPODEU1
- Potrafi rozwiązywać zagadnienia projektowania procesu inwestycyjnego w budownictwie z wykorzystaniem badań operacyjnych
Weryfikacja: egzamin i ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U01, K2_U09, K2_U13_IPB, K2_U15_IPB, K2_U16_IPB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U11, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MEPODEK1
- Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem, określać priorytety służące reazlizacji zadań
Weryfikacja: egzamin i ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K04, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K06, T2A_K07, T2A_K02