Nazwa przedmiotu:
Konstrukcje metalowe (KB, TK)
Koordynator przedmiotu:
Anna Barszcz, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
KONMET
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 103 godz. = 4 ECTS: wykłady 15 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 30 godz., konsultacje i obrona projektu 3 godz., studiowanie materiałów wykładowych, przygotowanie do zaliczenia wykładów 25 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 48 godz. = 2 ECTS: wykłady 15 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., konsultacje i obrona projektu 3 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 63 godz. = 2,5 ECTS: ćwiczenia projektowe 30 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 30 godz., konsultacje i obrona projektu 3 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości z zakresu przedmiotów Konstrukcje Metalowe I, II i III programu studiów I stopnia, a także umiejętność projektowania szkieletowych konstrukcji budynków stalowych o węzłach sztywnych/przegubowych.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Student powinien nabyć podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie: <br>- zasad modelowania charakterystyki węzła podatnego w połączeniach rygla ze słupem w szkieletowych konstrukcjach z kształtowników dwuteowych walcowanych i spawanych, <br> - zasad obliczania podstawowych cech strukturalnych spawanego węzła podatnego i węzła z elementami łączonymi na śruby,<br> - zasad uwzględnienia charakterystyki węzła w analizie statycznej i analizie stateczności ram stalowych,<br> - zasad kształtowania i projektowania budynków stalowych o szkielecie konstrukcyjnym niepełnociągłym.
Treści kształcenia:
<ol> <li>Obliczanie metodą składnikową sztywności i nośności węzłów stalowych konstrukcji ramowych złożonych z prętów o przekroju dwuteowym. <li>Zalecenia dodatkowe dotyczące węzłów na śruby w połączeniach rygli ze słupami wymagających większej liczby rzędów śrub niż dwa. <li>Uwzględnienie krzywoliniowej charakterystyki węzła w analizie statycznej układu konstrukcyjnego. <li>Dopuszczalne uproszczenia charakterystyki węzła w analizie statycznej sprężystej i plastycznej ram stalowych – wymagania dotyczące materiału, kryteria dotyczące węzłów i klasy przekroju prętów. <li>Analiza stateczności sprężystej ram o węzłach podatnych. <li>Niestateczność giętno-skrętna i ocena warunków brzegowych w analizie zwichrzenia elementów szkieletowej konstrukcji stalowej. <li>Zasady wymiarowania prętów stalowej konstrukcji ramowej o węzłach podatnych oraz weryfikacji właściwości strukturalnych węzłów w stanie granicznym nośności sprężystej i plastycznej. <li>Zasady przyjmowania charakterystyki węzła przy obliczaniu przemieszczeń i weryfikacja konstrukcji z uwagi na stan graniczny użytkowalności. <li>Uwzględnienie analizy zaawansowanej w projektowaniu stalowych konstrukcji ramowych: <br>a) uwzględnienie imperfekcji, <br>b) projektowanie sprężyste, <br>c) projektowanie plastyczne. <li>Wymagania dodatkowe w zakresie wykonania i montażu konstrukcji z węzłami podatnymi. <li>Zabezpieczenia ogniochronne elementów konstrukcji budynków.* <li>Projekt budynku szkieletowego o konstrukcji stalowej z węzłami podatnymi. </ol> * Dotyczy specjalności TK.
Metody oceny:
Zaliczenie wykładów w formie pisemnych sprawdzianów. <br> Ocena wykonania projektu konstrukcji stalowej budynku i obrona projektu. <br> Ocena łączna z przedmiotu jest średnią ocen uzyskanych z ćwiczeń projektowych i z zaliczenia wykładów.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] PAŁKOWSKI SZ.: Konstrukcje stalowe. Wybrane zagadnienia obliczania i projektowania, rozdział 5., PWN Warszawa;<br> [2] BUDOWNICTWO OGÓLNE: tom V, Stalowe konstrukcje budynków, Projektowanie według Eurokodów z przykładami obliczeń, Redakcja: Marian Giżejowski i Jerzy Ziółko, Arkady;<br> [3] ŁUBIŃSKI M., FILIPOWICZ A., ŻÓŁTOWSKI W.: Konstrukcje metalowe: Część I, rozdział 8, Arkady, Warszawa 2000;<br> [4] ŁUBIŃSKI M., ŻÓŁTOWSKI W.: Konstrukcje metalowe: Część II, Arkady, Warszawa 2004;<br> [5] BRÓDKA J., KOZŁOWSKI A.: Stalowe budynki szkieletowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2003;<br> [6] BRÓDKA J., CWALINA W.: Sztywność i nośność ram stężonych o węzłach podatnych. Wydawnictwa Politechniki Białostockiej, Białystok 1998;<br> [7] BRÓDKA J., BARSZCZ A., GIŻEJOWSKI M., KOZŁOWSKI A.: Sztywność i nośność ram przechyłowych o węzłach podatnych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2004;<br>
Witryna www przedmiotu:
http://pele.il.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=88
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KONMETW1
Zna zasady projektowania budynków stalowych o węzłach podatnych.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów. Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W13_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
Efekt KONMETW2
Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą niektórych aspektów projektowania, wykonawstwa i eksploatacji wielokondygnacyjnych budynków o konstrukcji stalowej z węzłami podatnymi.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów. Wykonanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Efekt KONMETW3
Ma ogólną wiedzę na temat ochrony elementów konstrukcji stalowych przed działaniem ognia.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu (dotyczy tylko specjalności TK)
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KONMETU1
Potrafi zdefiniować model numeryczny i zaprojektować szkielet budynku wielokondygnacyjnego z uwzględnieniem podatności węzłów.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U22_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08, T2A_U09, T2A_U19
Efekt KONMETU2
Potrafi zdefiniować model numeryczny i zaprojektować szkielet budynku wielokondygnacyjnego z uwzględnieniem podatności węzłów.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KONMETK1
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K06
Efekt KONMETK2
Rozumie znaczenie odpowiedzialności za efekty swojej pracy. Rzetelnie przedstawia i interpretuje wyniki wykonanej pracy projektowej.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów. Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K05, T2A_K07