- Nazwa przedmiotu:
- Drogi szynowe I
- Koordynator przedmiotu:
- Wojciech Oleksiewicz, Dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- DROSZY1
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 75 godz. = 3 ECTS:: wykład 30 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., wykonanie projektów 10 godz., konsultacje 5 godz., przygotowanie do egzaminu 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., konsultacje 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 25 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., wykonanie projektów 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie przedmiotów: Inżynieria komunikacyjna, Wytrzymałość materiałów.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie podstawowej wiedzy o drogach szynowych, jako obiektach budowlanych systemów transportu szynowego (kolej, metro, tramwaj) w zakresie konstrukcji tych dróg i układu geometrycznego ich trasy, oddziaływań pojazdów na tor i środowisko, a także o podstawowych zasadach ich projektowania, budowy i utrzymania.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (30 godz.): <br>- Droga szynowa jako element systemu transportu. <br>- Oddziaływania na tor: podstawowe charakterystyki pojazdów szynowych, statyczne i dynamiczne oddziaływania pojazdu na tor, warunki wykolejenia, siły termiczne. <br>- Konstrukcja dróg szynowych: funkcje i materiał elementów składowych w nawierzchniach podsypkowych i bezpodsypkowych (kolej, metro), konstrukcje torowisk tramwajowych. <br>- Rozjazdy: konstrukcja i układy geometryczne rozjazdów kolejowych i tramwajowych, nawierzchnia torowa na obiektach inżynierskich. <br>- Podstawy utrzymania dróg szynowych: wybrane technologie napraw torów i rozjazdów w drogach szynowych. <br>
Ćwiczenia (15 godz.): wykonanie dwóch zadań projektowych: <br>
Zad. 1 – podstawowe elementy układu geometrycznego trasy każdego z rodzajów drogi szynowej (kolej, metro, tramwaj) przy zadanych parametrach techniczno- eksploatacyjnych; opracowanie graficzne i opisowe elementów trasy (przechyłki, krzywe przejściowe, łuki poziome i pionowe, odwodnienie, pikietaż trasy).<br>
Zad. 2 – przekroje konstrukcyjne powiązane z układem geometrycznym trasy i zadanymi parametrami eksploatacyjnymi według zad. 1, określenie elementów składowych zgodnie ze stosowaną w drogach szynowych systematyką i terminologią oraz dotyczących ich wymagań materiałowych.
- Metody oceny:
- Wykłady: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi (możliwe jest ewentualne uzupełnienie odpowiedzi w formie egzaminu ustnego). Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0).<br>
Ćwiczenia: wykonanie zadań projektowych wraz z objaśnieniem przyjętych założeń szczegółowych i metody wykonania (tzw. obrona projektów). Zadania (1 - układ geometryczny trasy i 2 – konstrukcja) oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Podręczniki:
1. S. Grulkowski, Z. Kędra, W. Koc, M.J. Nowakowski – Podręcznik „DROGI SZY-NOWE” – Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej – wersja elektroniczna: - http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf
2. Maria Bałuch; Podstawy dróg kolejowych. Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom 2001.
3. Drogi kolejowe; Praca zbiorowa pod red. J. Sysaka, PWN, 1982 (i wyd. późniejsze).
4. Kazimierz Towpik. Infrastruktura transportu szynowego. OWPW. 2004
Normy i przepisy:
5. Polska Norma PN-K-92009: Komunikacja miejska - skrajnia budowli, wymagania.
6. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.09.1998 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowa-nie. Dziennik Ustaw nr 151 z dnia 15.12.1998.
7. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2.03.1999 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Dziennik Ustaw nr 43 z 1999, poz. 430 – w części dotyczącej torowisk tramwajowych.
8. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26.02.1996 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie. Dziennik Ustaw nr 33 z1996, poz. 144.
9. Wytyczne techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. Wy-dawnictwo Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska – Warszawa, 1983 (wersja elektroniczna na stronie ZDSz)
10. Standardy techniczne i Instrukcje wewnętrzne PKP PLK powołane na wykładach i ćwi-czeniach - http://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentów/akty-prawne-i-przepisy/regulacje-wewnętrzne/.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt DROSZY1W1
- zna podstawy konstrukcji dróg szynowych, zasady kształtowania ich trasy oraz podstawowe procesy budowy i utrzymania infrastruktury torowej kolei, metra i tramwajów.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W07, K1_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt DROSZY1U1
- Umie interpretować ogólne zasady budownictwa w odniesieniu do dróg szynowych.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U12, K1_U27
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt DROSZY1K1
- Potrafi interpretować oddziaływania pomiędzy pojazdem szynowym i drogą z uwagi na znaczenie transportu dla gospodarki i oddzaływanie na środowisko.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K02, K1_K08, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01, T1A_K02