- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy mostownictwa
- Koordynator przedmiotu:
- Grażyna Łagoda, prof. nzw. dr hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- POMOST
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe - 40 h:
- obecność na wykładach - 20 h,
- obecność na zajęciach projektowych - 20 h.
2. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 h.
3. Konsultacje projektów i konsultacje przed egzaminem - 5 h.
4. Wykonanie projektu - 10 h.
5. Przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 15 h.
Razem nakład pracy studenta: 75 h = 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach - 20 h,
2. obecność na zajęciach projektowych - 20 h.
3. konsultacje projektów i konsultacje przed egzaminem - 5 h.
Razem 45 h = 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. Godziny kontaktowe - 20 h:
- obecność na zajęciach projektowych - 20 h.
2. Wykonanie projektu - 10 h.
3. Konsultacje projektów i konsultacje przed egzaminem - 5 h.
Razem nakład pracy studenta 35 h = 1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład20h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt20h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z wcześniejszych przedmiotów konstrukcyjnych.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zdobyć podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy i utrzymania mostów.
- Treści kształcenia:
- WYKŁADY:
1. Literatura i normy 2. Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w mostownictwie 3. Historia mostownictwa od głębokiej starożytności, poprzez średniowiecze, czasy nowożytne do czasów współczesnych 4. Materiały stosowane do budowy mostów: konwencjonalne i najnowocześniejsze 5. Obciążenia działające na mosty 6. Analizy poprzedzające budowę mostu: przestrzenna, hydrologiczna, hydrauliczna, komunikacyjna, eksploatacyjna, konstrukcyjna, architektoniczna i ekonomiczna 7. Podpory i posadowienie mostów 8. Klasyfikacja mostów ze względu na materiały: kamienne, drewniane, betonowe, metalowe, hybrydy materiałowe; klasyfikacja mostów ze względu na rodzaje ustrojów nośnych: belkowe, wiszące, łukowe, ramowe, podwieszone, kratownicowe, mosty
zintegrowane, hybrydy konstrukcyjne 9. Rodzaje pomostów obiektów mostowych: pomosty betonowe, pomosty zespolone, klasyczne metalowe i ortotropowe, drewniane klasyczne i klejone 10. Zasady projektowania mostów zgodnie z obowiązującymi eurokodami 11. Wyposażenie mostów
12. Systemy przeglądów mostów 13. Zasady utrzymania mostów
ĆWICZENIA PROJEKTOWE: projekt koncepcyjny mostu z pomostem zespolonym
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny i ustny na zakończenie zajęć oraz wykonanie projektu koncepcyjnego swobodnie podpartego mostu zespolonego.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1.
CZUDEK H., RADOMSKI W.: Podstawy mostownictwa. PWN, Warszawa. 1983. 2. CZUDEK H.: Podstawy mostownictwa metalowego. Warszawa 1997. 3. FURTAK K.: Wprowadzenie do projektowania mostów. Wydawnictwo Politechniki
Krakowskiej. Kraków 1999. 4. FURTAK K.: Mosty zespolone. PWN. Kraków 1999. 5. FURTAK K.: Podstawy mostów zespolonych. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. Kraków 1999. 6. GŁOMB J.: Drogowe budowle inżynierskie. Wprowadzenie do projektowania. Wydawnictwa Komunikacji i
Łączności. Warszawa 1988. 7. KARLIKOWSKI J., STURZBECHER K.: Mosty stalowe. Mosty belkowe i zespolone. Przewodnik do ćwiczeń. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. Poznań 1998.
8. MADAJ A., WOŁOWICKI W.: Mosty betonowe. Wymiarowanie i konstruowanie. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1998. 9. MADAJ A., WOŁOWICKI W.: Budowa i utrzymanie
mostów. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 2001. 10. MADAJ A., WOŁOWICKI W.: Podstawy projektowania budowli mostowych. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 2000. 11. ŁAGODA G.: Wiadukty nad autostradami. Wybrane zagadnienia kształtowania konstrukcyjnego i
estetycznego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2001. 12. WOŁOWICKI W., KARLIKOWSKI J.:MADAJ A.: Mostowe konstrukcje zespolone, stalowo – betonowe. Zasady Projektowania. Wydawnictwo Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej. Poznań 2000.
- Witryna www przedmiotu:
- www.il.pw.edu.pl/~zm
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt POMOSTW1
- Zna definicje podstawowych pojęć związanych z konstrukcjami mostowymi. Zna podział mostów wraz z omówieniem kryteriów podziału (materiały, geometria itp.) oraz wybrane rodzaje mostów. Zna podstawowe zasady projektowania, budowy oraz utrzymanie mostów.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny na zakończenie zajęć oraz wykonanie projektu koncepcyjnego swobodnie podpartego mostu zespolonego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W05, K1_W07, K1_W08, K1_W11, K1_W20, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W06, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt POMOSTU1
- Potrafi wykonać projekt koncepcyjny zespolonego mostu drogowego o schemacie belki swobodnie podpartej z dźwigarem blachownicowym i pomostem żelbetowym. Potrafi sklasyfikować obiekty mostowe wraz z wyszczególnieniem wybranych elementów.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny na zakończenie zajęć oraz wykonanie projektu koncepcyjnego swobodnie podpartego mostu zespolonego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U07, K1_U12, K1_U20, K1_U01, K1_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U08, T1A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt POMOSTK1
- Potrafi analizować posiadane informacje pod kątem wykorzystania ich w planowaniu, projektowaniu oraz budowie konstrukcji mostowych, uwzględniając aspekty środowiskowe, a także biorąc pod uwagę autorstwo wykorzystywanych rozwiązań. Potrafi dyskutować w środowisku zawodowym, a także poza nim, nad nowymi zagadnieniami związanymi z szeroko rozumianym rozwojem technicznym, w oparciu o informacje, które stara się samodzielnie zdobywać.
Weryfikacja: egzamin pisemny i ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K02, K1_K03, K1_K06, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K01, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K02