- Nazwa przedmiotu:
- Wystąpienia publiczne, czyli jak mówić aby nas słuchano
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Ewa Szmyd
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- HESWY
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz., czytanie literatury 10 godz., przygotowanie do sprawdzianu 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 30 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć opartych na metodach behawioralno-poznawczych, będzie rozwój praktycznych umiejętności związanych z wystąpieniami publicznymi. Studenci będą mieli okazję ćwiczyć i udoskonalać swoją: technikę mówienia - artykulację i emisję głosu, komunikację - reagowanie na sygnały płynące ze strony publiczności, zarządzanie swoimi emocjami w czasie wystąpień publicznych.
- Treści kształcenia:
- 1. Autoprezentacja – w celu zdiagnozowania poziomu mowy słuchaczy; ich emisji głosu, oddechu, tempa mówienia, głośności, zrozumiałości, a także postawy ciała, kontaktu ze słuchaczami. <br>
2. Wywieranie wpływu – reguła sympatii i lubienia. <br>
3. Kolejność wystąpień. Pierwszeństwo i świeżość. Ja najpierw czy potem? <br>
4. Rola komunikacji niewerbalnej (mowa ciała): postawa, gestykulacja, mimika, kontakt wzrokowy. <br>
5. Emisja głosu: <br>
- ćwiczenia oddechowe - celem ćwiczeń będzie obniżenie toru oddechowego, nauka nieinwazyjnego wdechu i ekonomicznego wydechu, <br>
- ćwiczenia fonacyjne – wyzwalanie swobodnego, pełnego i pięknego dźwięku. <br>
6. Ćwiczenia z technik mowy: <br>
- motoryczna rozgrzewka artykulacyjna, <br>
- praca: nad prawidłowym sposobem wymawiania samogłosek, <br>
- nad tempem wypowiedzi, <br>
- nad długością frazy, <br>
- nad barwą głosu, <br>
- nad dźwięcznością i nośnością mowy. <br>
7. Opanowywanie tremy, techniki relaksacyjne.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ustne.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji, Książka i Wiedza, Warszawa 2002;<br>
[2] W. Niedzicki, Sekrety prezentacji nauki, Ambernet Sp.z o.o, Warszawa 2004;<br>
[3] B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2004;<br>
[4] B. Toczyska, Głośno i wyraźnie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007;<br>
[5] R. B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016;<br>
[6] E. Aronson, Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011;<br>
[7] P.G. Zimbardo, M. Leippe, Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego. Zysk i S-ka, Poznań 1991;<br>
[8] M. Clayton, Zarządzanie stresem, Samo.sedno, Warszawa 2012;<br>
[9] Carmine Gallo, Mów jak TED, Buchman, Warszawa 2016.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt HESWYW1
- Ma podstawową wiedzę w zakresie wystąpień publicznych
Weryfikacja: Zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt HESWYK1
- Wpisz opis
Weryfikacja: Zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06