Nazwa przedmiotu:
Wystąpienia publiczne, czyli jak mówić aby nas słuchano
Koordynator przedmiotu:
mgr Ewa Szmyd
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
HESWY
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz., czytanie literatury 10 godz., przygotowanie do sprawdzianu 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 30 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak limitu
Cel przedmiotu:
Celem zajęć opartych na metodach behawioralno-poznawczych, będzie rozwój praktycznych umiejętności związanych z wystąpieniami publicznymi. Studenci będą mieli okazję ćwiczyć i udoskonalać swoją: technikę mówienia - artykulację i emisję głosu, komunikację - reagowanie na sygnały płynące ze strony publiczności, zarządzanie swoimi emocjami w czasie wystąpień publicznych.
Treści kształcenia:
1. Autoprezentacja – w celu zdiagnozowania poziomu mowy słuchaczy; ich emisji głosu, oddechu, tempa mówienia, głośności, zrozumiałości, a także postawy ciała, kontaktu ze słuchaczami. <br> 2. Wywieranie wpływu – reguła sympatii i lubienia. <br> 3. Kolejność wystąpień. Pierwszeństwo i świeżość. Ja najpierw czy potem? <br> 4. Rola komunikacji niewerbalnej (mowa ciała): postawa, gestykulacja, mimika, kontakt wzrokowy. <br> 5. Emisja głosu: <br> - ćwiczenia oddechowe - celem ćwiczeń będzie obniżenie toru oddechowego, nauka nieinwazyjnego wdechu i ekonomicznego wydechu, <br> - ćwiczenia fonacyjne – wyzwalanie swobodnego, pełnego i pięknego dźwięku. <br> 6. Ćwiczenia z technik mowy: <br> - motoryczna rozgrzewka artykulacyjna, <br> - praca: nad prawidłowym sposobem wymawiania samogłosek, <br> - nad tempem wypowiedzi, <br> - nad długością frazy, <br> - nad barwą głosu, <br> - nad dźwięcznością i nośnością mowy. <br> 7. Opanowywanie tremy, techniki relaksacyjne.
Metody oceny:
Zaliczenie ustne.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji, Książka i Wiedza, Warszawa 2002;<br> [2] W. Niedzicki, Sekrety prezentacji nauki, Ambernet Sp.z o.o, Warszawa 2004;<br> [3] B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2004;<br> [4] B. Toczyska, Głośno i wyraźnie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007;<br> [5] R. B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016;<br> [6] E. Aronson, Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011;<br> [7] P.G. Zimbardo, M. Leippe, Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego. Zysk i S-ka, Poznań 1991;<br> [8] M. Clayton, Zarządzanie stresem, Samo.sedno, Warszawa 2012;<br> [9] Carmine Gallo, Mów jak TED, Buchman, Warszawa 2016.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt HESWYW1
Ma podstawową wiedzę w zakresie wystąpień publicznych
Weryfikacja: Zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt HESWYK1
Wpisz opis
Weryfikacja: Zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06