Nazwa przedmiotu:
Przedsiębiorczość innowacyjna
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Joanna Rucińska, dr inż. Zenon Spik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obieralna
Kod przedmiotu:
1110-ISCOG-ISP-7409
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład - 30 godzin, ćwiczenia projektowe - 15 godzin, zapoznanie z literaturą - 20 godzin, przygotowanie do zaliczenia wykładów - 30 godzin, przygotowanie i obrona projektu - 30 godzin, razem - 125 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii: zaliczenie przedmiotu: Podstawy Ekonomii (w zależności od dostępności w ramach przedmiotów HES); zaliczenie 3. semestru studiów
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Student posiądzie wiedzę o najważniejszych aspektach prowadzenia własnej działalności gospodarczej oraz nauczy się posługiwać narzędziami służącymi ocenie pomysłu biznesowego Zajęcia kształtują też umiejętność pracy w grupie.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Przedsiębiorczość a skutki globalizacji i konkurencji międzynarodowej Przedsiębiorczość na przełomie XX i XXI w. Skutki globalizacji i konkurencji międzynarodowej. Przedsiębiorczość w Polsce - szanse i bariery rozwoju. Własny biznes jako opcja kariery zawodowej po studiach. 2. Źródła finansowania Środki własne. Kredyt bankowy. Fundusze pożyczkowe. Fundusze poręczeń kredytowych. Środki na rozwój z funduszy strukturalnych UE. Venture capital. Aniołowie biznesu. "Składanie finansowania" nowego biznesu. 3. Wybór formy prawnej dla nowego przedsięwzięcia Analiza porównawcza dostępnych form prawnych. Implikacje podatkowe. 4. System finansowo-księgowy Księgowość – mity i nieporozumienia. Księgowość pełna i uproszczona. Dostępne formy opodatkowania działalności gospodarczej. Planowanie przychodów i kosztów. Minimalizacja obciążeń podatkowych. Planowanie podatkowe. 5. Jak zaistnieć na rynku? Marketing w firmie, nawiązanie podstawowych kontaktów biznesowych, promocja nowego biznesu 6. Zespół założycielski, kadry, kultura organizacyjna firmy Specyfika problemów kadrowych. Cechy i umiejętności liderów nowych przedsięwzięć. Proces formowania się zespołów założycielskich. Relacje pracownicze. Kultura organizacyjna, standardy etyczne w firmie. 7. Franchising Istota biznesowa franczyzy i jej podstawowe odmiany. 8. Uruchomienie firmy - i co dalej? Rozruch działalności nowej firmy - trudności i zagrożenia. Osiągnięcie platformy stabilnego biznesu. Specyfika przyspieszonego wzrostu. Opcje „wyjścia”. Część warsztatowa: Praca studentów w grupach 3-5-osobowych: 1. Praca z narzędziem (tzw. Ewaluatorem) pozwalającym na wyłonienie najlepiej rokującego pomysłu biznesowego w każdej z grup; 2. Stworzenie Wstępnej Koncepcji Biznesu (WKB) dla wybranego pomysłu 3. Praca nad prezentacją wyników prac każdej z grup (stworzenie prezentacji Power Point) i jej publiczne wygłoszenie i ocena na zajęciach końcowych. Projekt: 1. Praca z narzędziem (tzw. Ewaluatorem); 2. Stworzenie Biznes Planu dla najlepiej rokujących koncepcji w każdej z grup; 3. Prezentacja wyników prac każdej z grup i omówienie ich wyników.
Metody oceny:
Wykład - zamknięty test wielokrotnego wyboru, Projekt - prezentacja ewaluacji własnych pomysłów biznesowych, a następnie prezentacja WKB - Wstępnej Koncepcji Biznesu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Jerzy Cieślik, „Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, wyd. 2. uzup., Warszawa 2010. www.pw.seipa.edu.pl
Witryna www przedmiotu:
www.pw.seipa.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki produkcji, nauk prawnych, humanistycznych i społecznych związaną z pozatechnicznymi aspektami wykonywanej pracy.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08
Efekt W02
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej.
Weryfikacja: test wielokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi opracować i zaprezentować w odpowiedniej formie projekt/koncepcję przedsięwzięcia biznesowego w obszarze systemu lub procesu typowego dla ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji lub gazownictwa.
Weryfikacja: Prezentacja multimedialna i referat wygłaszany w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14
Efekt U02
Potrafi czytać prasę fachową (także w języku obcym) i prowadzić proces samokształcenia się.
Weryfikacja: Prezentacja multimedialna i referat wygłaszany w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05
Efekt U03
Posługuje się poprawnie terminologią i nomenklaturą stosowaną w opisie zjawisk fizycznych chemicznych, biologicznych zachodzących w procesach typowych dla ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów , również w języku obcym.
Weryfikacja: Prezentacja multimedialna i referat wygłaszany w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: Prezentacja koncepcji biznesu przedstawiana zespołowo na forum słuchaczy kursu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02
Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: Prezentacja koncepcji biznesu przedstawiana zespołowo na forum słuchaczy kursu.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02
Efekt K03
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Prezentacja koncepcji biznesu przedstawiana zespołowo na forum słuchaczy kursu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K06