Nazwa przedmiotu:
Kreatywne rozwiązywanie problemów
Koordynator przedmiotu:
mgr Aleksandra Firek
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_KRP
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach: 15h Czytanie wskazanej literatury (praca własna): 20h Przygotowanie do zajęć (praca własna): 15h Przygotowanie do zaliczenia: 25h Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest: - zapoznanie uczestników z procesem kreatywnego (twórczego) rozwiązywania problemów, a w szczególności z technikami twórczego myślenia w procesie identyfikowania i rozwiązywania problemów, oceny rozwiązań i podejmowania decyzji; - nabycie praktycznych umiejętności efektywnego i innowacyjnego generowania pomysłów, wychodzących poza schematyczne myślenie; - zwiększenie efektywności w rozwiązywaniu problemów; - nabycie umiejętności stosowania odpowiedniej do okoliczności strategii rozwiązywania problemów.
Treści kształcenia:
1. Wyjaśnienie kluczowych pojęć (kreatywność a innowacyjność) i istoty twórczego myślenia. 2. Myślenie lateralne (de Bono), myślenie konwergencyjne i dywergencyjne 3. Myślenie pytajne, myślenie kombinacyjne, myślenie transformacyjne. 4. Problem i etapy rozwiązywania problemu. Założenia koncepcji Problem Solving. 5. Techniki identyfikacji i analizowania problemów (Diagram Ishikawy, Drzewo Problemów, 5 W’s, 6 kapeluszy de Bono) 6. Techniki poszukiwania rozwiązań: A. Techniki wyjścia od problemu np. metaplan, kwiat lotosu, B. Techniki omijania muru braku pomysłów np. łamanie założeń, mission impossible 7. Metody oceny rozwiązań (technika ZWI, Macierz Now, Wow, How?, Test NUF, Tabela decyzyjna) 8. Podejmowanie decyzji
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest spełnienie kryterium frekwencji na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z końcowego, pisemnego zaliczenia przedmiotu. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem, który obejmuje wiedzę merytoryczną z ćwiczeń oraz zalecanej literatury. Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników zaliczenia (zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi) wg: - Student uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 3.0 - Student uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 3.5 - Student uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 4.0 - Student uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 4.5 - Student uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 5.0
Egzamin:
nie
Literatura:
- T. Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów, GWP: Gdańsk 2002, - R. Luecke,R. Katz, Zarządzanie kreatywnością i innowacją. Techniki twórczego myślenia, Harward Business Essentials. Mt Biznes: 2005. - K. J. Szmidt, Trening kreatywności, wyd. Helion: 2008.
Witryna www przedmiotu:
Brak witryny www
Uwagi:
Brak uwag

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student zna metody i techniki kreatywnego rozwiązywania problemów i potrafi wskazać kluczowe założenia każdej z nich
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt W_02
Student wie z jakich elementów składa się proces rozwiązywania problemu, w tym identyfikacja i analizowanie problemów, poszukiwanie rozwiązań, ocena rozwiązań i podejmowanie decyzji
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt W_03
Student zna podstawową terminologię z zakresu kreatywności i twórczego myślenia
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student umie dokonać wyboru adekwatnych do poszczególnych etapów procesu rozwiązywania problemu metod i technik kreatywnego rozwiązywania problemów
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_02
Student potrafi dokonać krytycznej analizy procesu rozwiązywania problemu wraz z zaproponowaniem usprawnień
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_03
Student zna i umie zidentyfikować wady i zalety poszczególnych technik rozwiązywania problemu
Weryfikacja: Praca na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Przejawia aktywną postawę wobec poszukiwania różnych rozwiązań problemu
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_02
Student potrafi twórczo współpracować z innymi członkami grupy oraz kreatywnie rozwiązuje problemy
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07