Nazwa przedmiotu:
Biznes międzynarodowy
Koordynator przedmiotu:
doc. dr Naruniec Alina
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A21_BM
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.) ; Obciążenie studenta [h]; Udział w ćwiczeniach 30 Praca własna: przygotowanie do zajęć 15 czytanie wskazanej literatury 15 napisanie referatu / eseju 15 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
do uzupełnienia
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagania wstępne : brak Zalecane przedmioty wprowadzające : Podstawy zarządzania w przedsiębiorstwie międzynarodowym, marketing międzynarodowy Przedmiot koreluje z przedmiotami: międzynarodowe stosunki gospodarcze, handel zagraniczny.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Przedstawienie istoty biznesu międzynarodowego i systemu funkcjonowania przedsiębiorstw międzynarodowych w dobie internacjonalizacji i globalizacji; wskazanie kierunków zmian we współczesnej gospodarce światowej.
Treści kształcenia:
Wykłady (tematy oraz zagadnienia); Liczba godzin; 1. Globalizacja gospodarki światowej (pojęcie, czynniki, skutki, korzyści, wady). 2 2. Międzynarodowa integracja gospodarcza (cele, przesłanki, warunki i formy, regionalizm we współczesnym świecie: procesy integracyjne na kontynencie europejskim, amerykańskim, kraje Azji i Pacyfiku, na Bliskim Wschodzie i w Afryce). 2 3. Handel jako podstawowa forma biznesu międzynarodowego ( pojęcie, znaczenie, czynniki, rozmiary i dynamika, struktura i kierunki, teoretyczne podstawy). 2 4. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne jako rozwinięta forma biznesu międzynarodowego (pojęcie, formy, motywy, rozmiary, struktura i dynamika, wpływ na gospodarkę kraju przyjmującego kapitał). 2 5. Korporacje transnarodowe w gospodarce światowej (pojęcie, teorie, rozwój i znaczenie). 4 6. Strategie wejścia na rynki zagraniczne (determinanty wyboru, czynniki, rodzaje i formy wejścia). 4 7. Budowanie wartości i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa międzynarodowego (specyfika family value, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, filantropia jako źródło konkurencyjności przedsiębiorstwa międzynarodowego). 2 8. Łańcuch dostaw przedsiębiorstwa międzynarodowego (pojęcie, logistyka, outsourcing i offshoring, korzyści i i ryzyko). 2 9. Strategie marketingowe przedsiębiorstwa międzynarodowego (pojęcie, badania, strategia produktu, strategia cen, strategia dystrybucji i komunikacji, reklama, wykorzystanie Internetu w marketingu-mix, public relations). 4 10. Strategie zarządzania kadrami w przedsiębiorstwie międzynarodowym (podstawowe trendy, rekrutacja i selekcja, szkolenia międzynarodowe, różnice kulturowe, relacje pomiędzy pracownikami i menedżerami). 2 11. Strategie zarządzania ryzykiem politycznym w przedsiębiorstwie międzynarodowym (pojęcie ryzyka, przyczyny, rodzaje, ocena, sposoby zmniejszania) 2 12.. Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarce światowej (pojęcie i cechy, stymulatory i bariery, formy i strategie działania, innowacyjność, klastry – pojęcie i cechy). 2
Metody oceny:
Forma i warunki zaliczenia: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 51% z kolokwium, w formie pytań otwartych. Dodatkowo oceniana również będzie praca na zajęciach w formie punktów za aktywność oraz przygotowanie i wygłoszenie referatów. Ocena za przedmiot Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 student uzyskał co najmniej 51% punktów z na poziomie zadowalającym 3.5 posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3, jednak umie operować wiedzą o większym zakresie szczegółowości; uzyskał co najmniej 60% punktów 4.0 student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3,5 a ponadto uzyskał co najmniej 70% punktów na poziomie zadowalającym 4.5 posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie, jak na ocenę 4,0, a ponadto uzyskał co najmniej 80% punktów na poziomie zadowalającym 5.0 student posiada pełny zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji wymienionych jako treści programowe; a ponadto uzyskał co najmniej 90% punktów na poziomie zadowalającym.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. J. Rymkiewicz, Biznes międzynarodowy, PWE, Warszawa 2012. 2. Value Based Management, koncepcje, narzędzia, przykłady, red. A. Szablewski, K. Pniewski, B. Bartoszewicz, POLTEXT, Warszawa 2008 3. Globalizacja i regionalizacja w gospodarce światowej, red. nauk. R. Orłowska, K. Żołądkiewicz, PWE, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: Artykuły prasowe, studium przypadku
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
brak uwag

Efekty uczenia się