Nazwa przedmiotu:
Kreatywne rozwiązywanie problemów
Koordynator przedmiotu:
mgr Aleksandra Firek
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_KRP
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach: 30h Czytanie wskazanej literatury (praca własna): 15h Przygotowanie do zajęć (praca własna): 10h Przygotowanie do zaliczenia: 20h Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest: - zapoznanie uczestników z procesem kreatywnego (twórczego) rozwiązywania problemów, ze szczególnym uwzględnieniem etapów procesu takich jak: identyfikowanie problemu, generowanie rozwiązań, ocena rozwiązań i podejmowanie decyzji; - zapoznanie uczestników z technikami twórczego myślenia w procesie identyfikowania i rozwiązywania problemów, oceny rozwiązań i podejmowania decyzji; - nabycie praktycznych umiejętności efektywnego i innowacyjnego generowania pomysłów, wychodzących poza schematyczne myślenie, wraz z formułowaniem argumentów oraz pobudzeniem kreatywnego myślenia; - zwiększenie efektywności w rozwiązywaniu problemów; - nabycie przez studentów umiejętności stosowania odpowiedniej do zaistniałych okoliczności strategii rozwiązywania problemów.
Treści kształcenia:
1. Wyjaśnienie kluczowych pojęć 2. Istota twórczego myślenia. 3. Myślenie konwergencyjne i dywergencyjne. 4. Myślenie lateralne (Edward de Bono). 5. Myślenie pytajne, myślenie kombinacyjne, myślenie transformacyjne. 6. Cechy osób kreatywnych. Trening kreatywności. 7. Problem i etapy rozwiązywania problemu. Założenia koncepcji Problem Solving. 8. Techniki identyfikacji i analizowania problemów (Diagram Ishikawy, Model Speedboard, Drzewo Problemów, 5 W’s, 6 kapeluszy de Bono, Strategia Walta Disneya) 9. Techniki identyfikacji i analizowania problemów #2 10. Techniki poszukiwania rozwiązań: A. Techniki wyjścia od problemu np. metaplan, kwiat lotosu, Image-ination, B. Techniki omijania muru braku pomysłów np. łamanie założeń, mission impossible; C. Techniki „uderzenia z flanki” (SCAMPER) 11. Techniki poszukiwania rozwiązań #2 12. Metody oceny rozwiązań (technika ZWI, Macierz Now, Wow, How?, Test NUF, Tabela decyzyjna) 13. Podejmowanie decyzji 14. Grupowe podejmowanie decyzji
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest spełnienie kryterium frekwencji na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z końcowego, pisemnego zaliczenia przedmiotu. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem, który obejmuje wiedzę merytoryczną z ćwiczeń. Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników zaliczenia (zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi) wg: - Student uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 3.0 - Student uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 3.5 - Student uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 4.0 - Student uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 4.5 - Student uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 5.0
Egzamin:
nie
Literatura:
- T. Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów, GWP: Gdańsk 2002, - R. Luecke,R. Katz, Zarządzanie kreatywnością i innowacją. Techniki twórczego myślenia, Harward Business Essentials. Mt Biznes: 2005. - K. J. Szmidt, Trening kreatywności, wyd. Helion: 2008.
Witryna www przedmiotu:
Brak witryny www
Uwagi:
Brak uwag

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student zna metody i techniki kreatywnego rozwiązywania problemów i potrafi wskazać kluczowe założenia każdej z nich
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt W_02
Student wie z jakich elementów składa się proces rozwiązywania problemu, w tym identyfikacja i analizowanie problemów, poszukiwanie rozwiązań, ocena rozwiązań i podejmowanie decyzji
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt W_03
Student zna podstawową terminologię z zakresu kreatywności i innowacyjności
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student umie dokonać wyboru adekwatnych do poszczególnych etapów procesu rozwiązywania problemu metod i technik kreatywnego rozwiązywania problemów
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
Efekt U_02
Student potrafi dokonać krytycznej analizy procesu rozwiązywania problemu wraz z zaproponowaniem usprawnień
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_03
Student zna i umie zidentyfikować wady i zalety poszczególnych technik rozwiązywania problemu
Weryfikacja: Praca na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Przejawia aktywną postawę wobec poszukiwania różnych rozwiązań problemu
Weryfikacja: Praca na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_02
Student potrafi twórczo współpracować z innymi członkami grupy oraz kreatywnie rozwiązuje problemy
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07