- Nazwa przedmiotu:
- Prognozowanie rozwoju technologii
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Jacek Mączyński
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z1 - Transfer wiedzy i technologii
- Kod przedmiotu:
- 5P2Z1
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- -
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia180h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Posiada wiedzę: średniozaawansowaną z zakresu ochrony własności intelektualnej, średnio zaawansowana wiedza o transferze technologii, zarządzania innowacjami, cyklu życia produktu na rynku, marketingu wyrobów. Potrafi: wykonać analizę SWOT, wykonać analizę strukturalną sektora z wykorzystaniem pięciu sił Portera, analizę rynku. Rozumie: potrzebę wprowadzania innowacji, potrzebę ustawicznego rozwoju.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę prognozowania rozwoju technologii,
- potrafił zastosować wiedzę teoretyczną do opracowania prognozy rozwoju technologii w danej branży,
- potrafił przekazać informacje o prognozie rozwoju technologii w danej branży w sposób powszechnie zrozumiały.
- Treści kształcenia:
- Przy wsparciu merytorycznym prowadzącego: wybór branży do przeprowadzenia prognozy rozwoju technologii, ustalenie zakresu prognozy (horyzontu czasowego), tematu, etapów realizacji. Opracowanie prognozy rozwoju technologii w wybranej branży w ramach ćwiczeń omawianie i realizacja kolejnych etapów.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna – w czasie zajęć są prezentowane i omawiane postępy w realizacji projektów polegających na opracowaniu prognoz rozwoju technologii w wybranych branżach. Oceniana jest wartość merytoryczna przygotowanej prognozy, terminowość wykonania, redakcja opracowania, sposób prezentacji wyników.
Końcowa ocena z przedmiotu w zakresie od 2 (niedostateczna) do 5 (bardzo dobra), do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny 3 (dostateczny).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Kasprzak W.A., Pelc K.I.: Strategie innowacyjne i techniczne. Prognozy. PALMApress, Wrocław 2008. [2] Lowe P.: Zarządzanie technologią. Możliwości poznawcze i szanse. „Śląsk” Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe, Katowice 1999. [3] Mączyński J.: Transfer technologii a gospodarka. [w] Raport o innowacyjności gospodarki Polski w 2005 roku. Baczko T. (red. nauk.) Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, Warszawa 2005. [4] Mączyński J., Żuber R.: The transfer of technology - the term, its meaning, forms and participants, sources, barriers nad elements of successful implementation [w] Technology transfer selected concepts of so-lutions. Żuber R. (red. nauk.) Difin SA, Warsaw 2009.
- Witryna www przedmiotu:
- www.eLecturer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 5P2Z1_W01
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie prognozowania rozwoju technologii oraz analiz strategicznych w transferze technologii
Weryfikacja: weryfikacja merytoryczna prognozy rozwoju technologii opracowanej przez studenta; rozmowa zaliczająca na temat opracowanej prognozy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 5P2Z1_U01
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Weryfikacja: weryfikacja merytoryczna prognozy rozwoju technologii opracowanej przez studenta; rozmowa zaliczająca na temat opracowanej prognozy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P2Z1_U02
- potrafi wykorzystać nabytą wiedzę z zakresu transferu wiedzy i technologii do rozumienia podstaw teoretycznych, form organizacji oraz ogólnych zasad funkcjonowania organizacji i rozwiązywania pojawiających się problemów
Weryfikacja: weryfikacja merytoryczna prognozy rozwoju technologii opracowanej przez studenta; rozmowa zaliczająca na temat opracowanej prognozy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P2Z1_U03
- potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do transferu wiedzy i technologii z uwzględnieniem poziomu międzynarodowego oraz między i wewnątrz organizacji gospodarczych
Weryfikacja: weryfikacja merytoryczna prognozy rozwoju technologii opracowanej przez studenta; rozmowa zaliczająca na temat opracowanej prognozy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 5P2Z1_K01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz rozumie, że w transferze wiedzy i technologii wiedza i umiejętności szybko stają się przestarzałe
Weryfikacja: weryfikacja merytoryczna prognozy rozwoju technologii opracowanej przez studenta; rozmowa zaliczająca na temat opracowanej prognozy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P2Z1_K02
- zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów transferu wiedzy i technologii, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecznych
Weryfikacja: weryfikacja merytoryczna prognozy rozwoju technologii opracowanej przez studenta; rozmowa zaliczająca na temat opracowanej prognozy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 5P2Z1_K03
- potrafi przekazać informację o osiągnięciach transferu wiedzy i technologii i różnych aspektach zawodu w sposób powszechnie zrozumiały
Weryfikacja: weryfikacja merytoryczna prognozy rozwoju technologii opracowanej przez studenta; rozmowa zaliczająca na temat opracowanej prognozy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: