- Nazwa przedmiotu:
- Komputerowa integracja produkcji
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Wojciech Żebrowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z2 - Systemy produkcyjne i logistyczne
- Kod przedmiotu:
- 7P2Z2
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS):
20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) + 24h (zapoznanie się ze wskazaną literaturą) + 30h (opracowanie raportów z ćwiczeń)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 21h (konsultacje)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 30h (przygotowanie raportu) = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Posługiwania się wiedzą w zakresie (prerekwizyty): Automatyzacja, podsystem CAD, CAM, CAPP, CAQ, CAX, CIM, CNC, DNC, EDM, "Y-CIM", ESP, integracja, modelowanie geometryczne, NC, obrabiarka sterowana numerycznie, projektowanie równoległe, robot przemysłowy, system produkcyjny, technologia grupowa.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby student po jego zaliczeniu:
- znał wybrane zagadnienia dotyczące struktury, funkcjonowania i modelowania komputerowo zintegrowanych systemów produkcyjnych,
- znał właściwe instrumenty i potrafił je zastosować do identyfikacji, analizy, modelowania i projektowania struktury systemów zintegrowanego wytwarzania dla przedsiębiorstw przemysłu elektromaszynowego.
- Treści kształcenia:
- 1) Wprowadzenie do komputerowej integracji produkcji. 2) Zautomatyzowane systemy projektowania wyrobów - CAD. 3) Modelowanie geometryczne. 4) Standaryzacja. 5) Zarządzanie danymi o produkcie (EDM -engineering data management). 6) Modelowanie produktu i procesu. 7) Zintegrowane środowisko wytwarzania. 8) Wprowadzenie do automatyzacji procesów wytwarzania. 9) Roboty przemysłowe. 10) Technologia grupowa i projektowanie procesów technologicznych. 11) Elastyczne systemy produkcyjne. 12) Architektura systemu komputerowej integracji produkcji. 13) Model "Y-CIM" A-W. Scheer'a. 14) Znaczenie wy-branych kierunków integracji systemów CIM. 15) Zmiana paradygmatów komputerowej integracji produkcji CIM.
- Metody oceny:
- Na zajęciach ćwiczeniowych weryfikowana i oceniana jest przyswajana w ich trakcie wiedza i umiejętności na podstawie prac kontrolnych. Ocena z przedmiotu dokonywana jest na podstawie uzyskanych ocen cząstkowych i oceny pracy semestralnej o charakterze raportu (praca o charakterze analityczno-projektowym) na wybrany i przydzielony studentowi po pierwszych trzech ćwiczeniach temat.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Groover M.P, Zimmers E.W. Jr.: CAD/CAM: Computer-Aided Design and Manufacturing. New Jersey Prentice-Hall 1984. [2] Rehg J.A., Kraeber H.W.: Computer-Integrated Manufacturing: NY, Prentice Hall, 2000. [3] Santarek K., Strzelczak S.: Elastyczne systemy produkcyjne. WNT, Warszawa 1989. [4] Scheer A-W.: Wstęp do informatyki gospodarczej. Podstawy efektywnego zarządzania informacją. Wyd. UW, Warszawa 1996. [5] Warnecke H-J.: Rewolucja kultury przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo fraktalne. PWN, Warszawa1999. [6] Wrotny L. (red. wyd. pol.): Robotyka i elastyczne zautomatyzowana produkcji. T. 1-9, WNT, Warszawa 1991. [7] Chlebus E.: Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji. WNT, Warszawa 2000.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 7P2Z2_W01
- ma podstawową wiedze z zakresu identyfikacji i opisu systemów komputerowego projektowania produktu i zautomatyzowanych procesów technologicznych w przemyśle elektromaszynowym
Weryfikacja: ocena prac kontrolnych i raportu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 7P2Z2_W02
- ma wiedzę z zakresu projektowania struktury systemów i procesów zautomatyzowanego wytwarzania w komórkach niższych stopni, wyznaczania efektów wdrożenia racjonalnych form automatyzacji systemów produkcyjnych w przedsiębiorstwie, analizy ekonomicznej efektywności automatyzacji i integracji procesów produkcyjnych przedsiębiorstwa
Weryfikacja: ocena prac kontrolnych i raportu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 7P2Z2_W03
- posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji struktury zintegrowanych systemów wytwarzania i zasad ich budowy
Weryfikacja: ocena prac kontrolnych i raportu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 7P2Z2_U01
- potrafi wykorzystać metody, techniki i narzędzia sprzęgania poszczególnych modułów zautomatyzowanych systemów produkcyjnych oraz dokonywać wyboru racjonalnych rozwiązań wykorzystujących typowe metody integracji procesów wytwórczych
Weryfikacja: ocena prac kontrolnych i raportu, ocena pracy na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 7P2Z2_U02
- potrafi zaprojektować: elementarną strukturę zintegrowanego komputerowo systemu wytwarzania na poziomie komórki produkcyjnej stopnia pierwszego
Weryfikacja: ocena prac kontrolnych i raportu, ocena pracy na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 7P2Z2_K01
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego poszerzania wiedzy zawodowej i rozwoju osobistego
Weryfikacja: ocena prac kontrolnych i raportu, ocena pracy na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 7P2Z2_K02
- potrafi zidentyfikować ograniczenia wynikające z aktualnego poziomu rozwoju automatyzacji i integracji procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie, oraz możliwości ich udoskonalania w przyszłości.
Weryfikacja: ocena prac kontrolnych i raportu, ocena pracy na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: