Nazwa przedmiotu:
Przewodzenie w organizacji
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Jarosław Domański
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Z7 - Przedsiębiorstwo na rynkach międzynarodowych
Kod przedmiotu:
8P2Z7
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
76h (3 ECTS): 20h (4h - wykład wprowadzający + 16h - omawianie, prezentacja i zaliczenie projektu) + 1h (konsultacje) + 20 h (przygotowanie do kolokwium) + 35h (opracowanie projektu)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS: 4h (wykład wprowadzający) + 16h (prezentacja i zaliczenie pro-jektu) + 1h (konsultacje) = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 35h (opracowanie projektu) + 16h (omawianie, prezentacja i zali-czenie projektu) = 51h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu zarządzania personelem, Umiejętność logicznego myślenia, obsługi komputera, samokształcenia. Kompetencje społeczne z zakresu pracy zespołowej
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę dotyczącą roli przywództwa w organizacji oraz w procesach przemian strukturalnych i gospodar-czych - potrafił zastosować odpowiednie metody i narzędzia do opisu oraz analizy problemów dotyczących kierowania ludźmi - rozumiał procesy społeczne zachodzące we współczesnej organizacji; oraz potrafił współpracować w grupach projektowych.
Treści kształcenia:
1) Istota przewodzenia (przewodzenie a kierowanie, cechy przywódcze, znaczenie przywództwa). 2) Przywództwo transakcyjne, transformacyjne, służebne. 3) Pojęcie władzy oraz jej delegowanie. 4) Proces podejmowania decyzji. 5) Rola przywódcy w sytuacjach szczególnych (zmiany, konfliktu, różne role w różnego typu organizacjach...).
Metody oceny:
Ocena formatywna: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas ćwiczeń. Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium, zwierającego pytania testowe ; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Przygotowywanie (w ramach pracy własnej) projektu zespołowego (2 osoby, przy konsultacyjnym wsparciu prowadzącego) dotyczącego analizy i oceny przykładów przywództwa w organizacjach. Prezentacje efektów projektów. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z projektu jak i z kolokwium >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 * ocena z kolokwium + 0,5 * ocena z projektu
Egzamin:
nie
Literatura:
Podstawowa: [1] Kouzes J.M., Posner B.Z.: Przywództwo i jego wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010. [2] Ryan Rosemary K.C.: Rozwój zdolności przywódczych. Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2010. [3] Pablo Cardona, Pilar Garcia-Lombardia, Jak rozwijać kompetencje przywódcze. Wydawnictwo M, Kraków 2008. [4] Griffin R.W.: Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. [5] Rostkowski T. (red.): Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi. Wyd. Difin 2004. [6] Armstrong M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003. [7] Stoner J.A.F.: Kierowanie. PWE, Warszawa 2001. Uzupełniająca: [1] Richard Luecke: Harvard Business Essentials, Zarządzanie zmianą i okresem przejściowym. Wydawnictwo MT Biznes sp. z o.o. [2] Herman M.: Elementy przywództwa [w] Władza i społeczeństwo 2, pod red. J. Szczupaczyńskiego, Warszawa 1998, s. 297-313.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 8P2Z7_U01
posiada umiejętności w zakresie używania odpowiednich metod i narzędzi do opisu oraz analizy problemów dotyczących kierowania ludźmi
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas wykładu
Powiązane efekty kierunkowe: W_2Z7
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08, S2A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 8P2Z7_U02
posiada umiejętności oceny funkcji kierowania z punktu widzenia skuteczności funkcjonowania przedsiębiorstwa
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas wykładu
Powiązane efekty kierunkowe: U_2Z7
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08
Efekt 8P2Z7_U01
posiada umiejętności w zakresie używania odpowiednich metod i narzędzi do opisu oraz analizy problemów dotyczących kierowania ludźmi
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas wykładu
Powiązane efekty kierunkowe: U_2Z7
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 8P2Z7_K01
posiada kompetencje społeczne w zakresie: rozumienia procesów społecznych zachodzących we współczesnej organizacji; współpracy w grupach projektowych.
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas wykładu
Powiązane efekty kierunkowe: K_2Z7
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K07