- Nazwa przedmiotu:
- Systemy multimedialne
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Tadeusz Grzeszczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z3 - Informatyka gospodarcza
- Kod przedmiotu:
- 3P1Z3
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS)
20h (ćwiczenia) + 15h (zapoznanie się ze wskazaną i wyszukaną samo-dzielnie literaturą) + 24h (realizacja projektów) + 15h (przygotowanie się do sprawdzianu) + 1h (konsultacje)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,2 ECTS
15h (zapoznanie się ze wskazaną i wyszukaną samodzielnie literaturą) + 24h (realizacja projektów) + 15h (przygotowanie się do sprawdzianu) + 1h (konsultacje) = 55h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu podstaw technologii informacyjno-komunikacyjnych. Umiejętność wyszukiwania i korzystania z elektronicznych źródeł in-formacji, np. biblioteki elektronicznej. Kompetencje dotyczące samo-dzielnego przyswajania nowej wiedzy z zalecanej literatury.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu projektowania oraz implemen-tacji systemów multimedialnych w przedsiębiorstwie,
- potrafił dobierać multimedialne technologie odpowiednie do potrzeb w zakresie wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem
- potrafił zrozumiale przekazywać wiedzę dotyczącą systemów multi-medialnych stosowanych w przedsiębiorstwie
- Treści kształcenia:
- 1) Wprowadzenie. Prezentacja przedmiotu i programu zajęć. 2) Podsta-wowe pojęcia i definicje. Charakterystyka multimediów. Główne pro-blemy projektowania oraz implementacji systemów multimedialnych. Komputerowe przetwarzanie multimediów. Przykłady technologii mul-timedialnych i ich zastosowań. 3) Systemy multimedialne w działalności przedsiębiorstwa. Biznesowy potencjał multimediów. Oddziaływanie na zmysły klienta. Percepcja materiałów multimedialnych. Personalizacja oraz interaktywność systemów multimedialnych. Cechy systemów interaktywnych. 4) Reprezentacja i kodowanie multimediów. Zagadnienie jakości sygnałów audio i wideo. Standardy kodowania i kompresji sygnału. 5) Sieciowe usługi multimedialne. Ewolucja mobilnego Internetu. Przetwarzanie multimediów na urządzeniach mobilnych. Internet rzeczy. Wideokonferencje – standardy i technologie. Systemy CATV. 6) Zagadnienia sprzętowe. Specjalizowane systemy komputerowe. Urzą-dzenia prezentacyjne obrazu (monitory, wyświetlacze, systemy 3D) oraz dźwięku (kolumny głośnikowe stereo i kwadrofoniczne). Rejestratory: systemy rozpoznawania obrazu i dźwięku, kamery, mikrofony. Urządzenia przetwarzania multimediów: korektory graficzne, equalizery, systemy efektów graficznych i dźwiękowych. Sprzęt komunikacji multimedialnej. 7) Zanurzenie w wirtualnej rzeczywistości. Techniki wirtualnej, wzbogaconej i mieszanej rzeczywistości. 8) Integracja multimediów ze sztuczną inteligencją. Systemy rozpoznawania treści. multimedialnych. Multimedialna inteligencja komputera. 9) Perspektywy rozwoju systemów multimedialnych. 10) Sprawdzian zaliczeniowy.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna dokonywana w trakcie ćwiczeń na podstawie aktyw-ności studentów i weryfikowanej na bieżąco realizacji prostych projek-tów
Ocena sumatywna przeprowadzana na podstawie bardziej skompliko-wanych projektów samodzielnie wykonanych przez studentów
Do zaliczenia niezbędne jest wykonanie co najmniej połowy z zadanych projektów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa
[1] Grzeszczyk T. A.: Systemy multimedialne w zarządzaniu przedsię-biorstwem. Metody implementacji, Mikom, Warszawa 2003. [2] Przela-skowski A.: Techniki multimedialne, Warszawa 2011, Podręcznik internetowy: www.ire.pw.edu.pl/~arturp/Dydaktyka/pidom/tmed2.pdf
[3] Rak R. J., Skarbek W. (red.): Inżynieria multimediów, Podręcznik elektroniczny, Ośrodek Kształcenia na Odległość OKNO, Politechnika Warszawska, Warszawa 2006.
Uzupełniająca
[1] Bednarek J.: Multimedia w kształceniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. [2] Deliyannis I. (red.): Interactive Multimedia, Intech – Open Science, 2012. [3] Karydis I. (red.): Multimedia - A Multidisciplinary Approach to Complex Issues, Intech – Open Science, 2012. [4] Salomon D.: The Computer Graphics Manual, Springer, 2011.
Tang X. (red.): Virtual Reality - Human Computer Interaction, Intech – Open Science, 2012.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 3P1Z3_W03
- ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie implementacji systemów i aplikacji w zależności od architektury i potrzeb przedsiębiorstwa
Weryfikacja: ocena wykonanych ćwiczeń, zrealizowanych projektów oraz sprawdzianu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 3P1Z3_W02
- ma uporządkowaną wiedzę związaną z budową i strukturą współczesnych systemów multimedialnych w przedsiębior-stwie
Weryfikacja: ocena wykonanych ćwiczeń, zrealizowanych projektów oraz sprawdzianu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 3P1Z3_W01
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technik i systemów multimedialnych
Weryfikacja: ocena wykonanych ćwiczeń, zrealizowanych projektów oraz sprawdzianu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 3P1Z3_U01
- potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz innych środowiskach, także z wykorzystaniem narzędzi informatycznych
Weryfikacja: ocena wykonanych ćwiczeń, zrealizowanych projektów oraz sprawdzianu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 3P1Z3_U02
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole. w tym także zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
Weryfikacja: ocena wykonanych ćwiczeń, zrealizowanych projektów oraz sprawdzianu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 3P1Z3_U03
- potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować prosty proces, system, obiekt typowy dla stu-diowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Weryfikacja: ocena wykonanych ćwiczeń, zrealizowanych projektów oraz sprawdzianu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 3P1Z3_K03
- ocena wykonanych ćwiczeń, zrealizowanych projektów oraz sprawdzianu zaliczeniowego
Weryfikacja: ocena wykonanych ćwiczeń, zrealizowanych projektów oraz sprawdzianu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 3P1Z3_K02
- ma doświadczenia z pracą zespołową.
Weryfikacja: ocena wykonanych ćwiczeń, zrealizowanych projektów oraz sprawdzianu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 3P1Z3_K01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: ocena wykonanych ćwiczeń, zrealizowanych projektów oraz sprawdzianu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: